The essay aims to carry out a bibliographic study about what is believed to be an example of a successful organizational-didactic model, namely the Finnish one. After outlining an introductory framework on Finland and its current education system, the essay analyzes the role of the facilitator teacher and constructivist learning environments as considered the main pillars of the Finnish school. A comparison will also be made with the educational systems of the other Scandinavian countries (e.g. Sweden and Norway), to identify similarities and differences regarding the role of the teacher and the organization of the learning environments. In conclusion, we will reflect on what Italy and the whole world can borrow and learn from the Finnish organizational didactic model.

L’elaborato si propone di svolgere un approfondimento bibliografico su quello che si ritiene essere un esempio di modello organizzativo-didattico di successo, ossia quello finlandese. Dopo aver delineato un quadro introduttivo sulla Finlandia e il suo attuale sistema educativo, si approfondirà la figura dell’insegnante facilitatore e gli ambienti di apprendimento costruttivisti in quanto considerati gli assi portanti della scuola finlandese. Si effettuerà, inoltre, un confronto con i sistemi educativi degli altri Paesi scandinavi (Svezia e Norvegia), per individuare somiglianze e differenze in merito al ruolo del docente e all’organizzazione degli ambienti di apprendimento. In conclusione, si rifletterà su ciò che l’Italia e il mondo intero possono mutuare dal modello organizzativo-didattico finlandese.

Ambienti di apprendimento costruttivisti e ruolo dell'insegnante facilitatore: un esempio di modello organizzativo-didattico.

VINCENTI, BEATRICE
2022/2023

Abstract

The essay aims to carry out a bibliographic study about what is believed to be an example of a successful organizational-didactic model, namely the Finnish one. After outlining an introductory framework on Finland and its current education system, the essay analyzes the role of the facilitator teacher and constructivist learning environments as considered the main pillars of the Finnish school. A comparison will also be made with the educational systems of the other Scandinavian countries (e.g. Sweden and Norway), to identify similarities and differences regarding the role of the teacher and the organization of the learning environments. In conclusion, we will reflect on what Italy and the whole world can borrow and learn from the Finnish organizational didactic model.
2022
Costructivist learning environments and role of the teacher as a facilitator: an example of a organizational-didactic model.
L’elaborato si propone di svolgere un approfondimento bibliografico su quello che si ritiene essere un esempio di modello organizzativo-didattico di successo, ossia quello finlandese. Dopo aver delineato un quadro introduttivo sulla Finlandia e il suo attuale sistema educativo, si approfondirà la figura dell’insegnante facilitatore e gli ambienti di apprendimento costruttivisti in quanto considerati gli assi portanti della scuola finlandese. Si effettuerà, inoltre, un confronto con i sistemi educativi degli altri Paesi scandinavi (Svezia e Norvegia), per individuare somiglianze e differenze in merito al ruolo del docente e all’organizzazione degli ambienti di apprendimento. In conclusione, si rifletterà su ciò che l’Italia e il mondo intero possono mutuare dal modello organizzativo-didattico finlandese.
Finlandia
ambienti
insegnante
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Vincenti_Beatrice.pdf

accesso riservato

Dimensione 2.53 MB
Formato Adobe PDF
2.53 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/44906