In the school context, we often find ourselves faced with teachers who consider evaluation as a mere "measurement", providing negative feedback focused on students' errors and without considering the emotions that a student may feel. In this thesis we will try to present the concept of "evaluation" in a perspective of lifelong learning, its pedagogical implications and related to the personal training of the student. We will present the role of feedback within learning processes, the conditions for it to be effective and a model of "effective feedback". Finally, through the analysis of a questionnaire relating to the emotions perceived by university students in reference to peer feedback, the role of the emotional aspect in the feedback, learning and evaluation process will be investigated.

Nel contesto scolastico spesso ci si trova difronte a insegnanti che considerano la valutazione come mera "misurazione", fornendo feedback negativi e incentrati sugli errori degli studenti e senza considerare le emozioni che uno studente può provare. In questo elaborato si cercherà di presentare il concetto di "valutazione" in un'ottica di apprendimento permanente, le sue implicazioni pedagogiche e relative alla formazione personale dello studente. Si presenterà il ruolo del feedback all'interno dei processi di apprendimento, le condizioni perchè sia efficace e un modello di "feedback efficace". Infine, attraverso l'analisi di un questionario relativo alle emozioni percepite da studenti universitari in riferimento al feedback tra pari, si indagherà sul ruolo dell'aspetto emotivo nel processo di feedback, di apprendimento e di valutazione.

Valutazione per l'apprendimento: il ruolo delle emozioni nei processi di feedback tra pari.

SCARPA, MICHELE
2021/2022

Abstract

In the school context, we often find ourselves faced with teachers who consider evaluation as a mere "measurement", providing negative feedback focused on students' errors and without considering the emotions that a student may feel. In this thesis we will try to present the concept of "evaluation" in a perspective of lifelong learning, its pedagogical implications and related to the personal training of the student. We will present the role of feedback within learning processes, the conditions for it to be effective and a model of "effective feedback". Finally, through the analysis of a questionnaire relating to the emotions perceived by university students in reference to peer feedback, the role of the emotional aspect in the feedback, learning and evaluation process will be investigated.
2021
Assessment for Learning: The Role of Emotions in Peer Feedback Processes
Nel contesto scolastico spesso ci si trova difronte a insegnanti che considerano la valutazione come mera "misurazione", fornendo feedback negativi e incentrati sugli errori degli studenti e senza considerare le emozioni che uno studente può provare. In questo elaborato si cercherà di presentare il concetto di "valutazione" in un'ottica di apprendimento permanente, le sue implicazioni pedagogiche e relative alla formazione personale dello studente. Si presenterà il ruolo del feedback all'interno dei processi di apprendimento, le condizioni perchè sia efficace e un modello di "feedback efficace". Infine, attraverso l'analisi di un questionario relativo alle emozioni percepite da studenti universitari in riferimento al feedback tra pari, si indagherà sul ruolo dell'aspetto emotivo nel processo di feedback, di apprendimento e di valutazione.
Feedback
Apprendimento
Valutazione
Emozioni
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Scarpa_Michele.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.8 MB
Formato Adobe PDF
1.8 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/44965