Introduction: The choice of asthma as a theme has been picked following the university apprenticeship. The aim is to learn about and bring forth the educational needs of asthmatic patients. Asthma is a chronic pathology that affects approximately 6% of the Italian population. As defined by the World Health Organisation, it is essential that a patient is made aware of their condition so as to acquire an active role over time in pursuing therapeutic adherence and empowerment. Goals: The research goals have been to highlight the needs of asthmatic patients to later understand if, and in what way, the Professional Educator could satisfy them, therefore becoming part of the équipe. Methodology: Semi-structured interviewing has been picked as methodology following a bibliographic research. The interview has been created specifically to enable quantitative and qualitative data analysis. It investigates the impact of asthma on the personal, social and emotional spheres. A total of 20 patients who had received a diagnosis of asthma for at least two years have been involved in the research. Results: Several needs of patients, some of which are hidden, have emerged from the data analysis. Among these: ● acquiring additional information on the pathology, understanding the importance of not modifying it autonomously and learning whether their own asthma is controlled; ●understanding the medical prescription and preparing to address a possible asthmatic crisis; ● being aware of which medications to use, what they contain and how to properly use them; ● receiving support in telling about the pathology to the family; ● accepting the disease. Conclusion: Our position as Professional Educators can support patients during, and after, the diagnosis, in a therapeutic guidance that meets the specific needs of an individual patient, eventually helping by performing an educational diagnosis (Bobbo, 2020). This is deduced from the needs of the patients and from the last query, “In which way could a Professional Educator help you so that this pathology can be handled in the most adequate way?”. Keywords: Educational needs, asthma, therapeutic education, empowerment, role of a Professional Educator

Introduzione: il tema dell’asma è stato scelto a seguito del tirocinio universitario, con la curiosità di conoscere e far emergere i bisogni educativi dei pazienti asmatici. L’asma è una patologia cronica che colpisce circa il 6% degli italiani. È fondamentale che il paziente sia reso consapevole della propria patologia e che acquisisca un ruolo attivo nel tempo per tendere all’aderenza terapeutica e all’empowerment, così come definiti dalla World Health Organization. Obiettivi: gli obiettivi della ricerca sono stati quelli di far emergere i bisogni dei pazienti asmatici per poi capire se e come l’Educatore Professionale possa rispondere a tali bisogni, potendo quindi entrare a far parte dell’équipe. Metodologia: dopo una ricerca bibliografica è stata scelta come metodologia l’intervista semi-strutturata. Essa è stata creata ad hoc per permettere un’analisi dei dati sia di tipo qualitativo che quantitativo. Tale intervista va ad indagare le conseguenze che l’asma ha nella sfera personale, relazionale, emotiva. Sono stati coinvolti in totale 20 pazienti che avevano ricevuto la diagnosi di asma da almeno due anni. Risultati: dall’analisi dei dati sono emersi molti bisogni, anche latenti, che i pazienti presentano, tra cui: • acquisire maggiori informazioni sulla patologia, comprendere l’importanza di non modificarla autonomamente e conoscere se la propria asma è controllata o meno; capire le prescrizioni mediche e prepararsi ad affrontare una possibile crisi asmatica; • sapere quali farmaci si usano, cosa contengono e come utilizzarli correttamente; • essere accompagnati nel racconto della patologia ai familiari; • accettare la malattia. Conclusioni: dai bisogni e dall’ultima domanda ossia “In che modo l’educatore potrebbe aiutarla affinché questa patologia possa essere gestita nella maniera più adeguata?” si evince che la nostra figura può essere di supporto durante la diagnosi e dopo la diagnosi in un accompagnamento terapeutico che risponda ai bisogni specifici di quel singolo paziente, eventualmente aiutandosi anche effettuando la diagnosi educativa (Bobbo, 2020). Parole chiave: bisogni educativi, asma, educazione terapeutica, empowerment, ruolo dell’educatore professionale

L’analisi dei bisogni educativi nel paziente asmatico: uno studio osservazionale

DAL MASO, GAIA
2021/2022

Abstract

Introduction: The choice of asthma as a theme has been picked following the university apprenticeship. The aim is to learn about and bring forth the educational needs of asthmatic patients. Asthma is a chronic pathology that affects approximately 6% of the Italian population. As defined by the World Health Organisation, it is essential that a patient is made aware of their condition so as to acquire an active role over time in pursuing therapeutic adherence and empowerment. Goals: The research goals have been to highlight the needs of asthmatic patients to later understand if, and in what way, the Professional Educator could satisfy them, therefore becoming part of the équipe. Methodology: Semi-structured interviewing has been picked as methodology following a bibliographic research. The interview has been created specifically to enable quantitative and qualitative data analysis. It investigates the impact of asthma on the personal, social and emotional spheres. A total of 20 patients who had received a diagnosis of asthma for at least two years have been involved in the research. Results: Several needs of patients, some of which are hidden, have emerged from the data analysis. Among these: ● acquiring additional information on the pathology, understanding the importance of not modifying it autonomously and learning whether their own asthma is controlled; ●understanding the medical prescription and preparing to address a possible asthmatic crisis; ● being aware of which medications to use, what they contain and how to properly use them; ● receiving support in telling about the pathology to the family; ● accepting the disease. Conclusion: Our position as Professional Educators can support patients during, and after, the diagnosis, in a therapeutic guidance that meets the specific needs of an individual patient, eventually helping by performing an educational diagnosis (Bobbo, 2020). This is deduced from the needs of the patients and from the last query, “In which way could a Professional Educator help you so that this pathology can be handled in the most adequate way?”. Keywords: Educational needs, asthma, therapeutic education, empowerment, role of a Professional Educator
2021
Educational needs assessment of an asthmatic patient: an observational study
Introduzione: il tema dell’asma è stato scelto a seguito del tirocinio universitario, con la curiosità di conoscere e far emergere i bisogni educativi dei pazienti asmatici. L’asma è una patologia cronica che colpisce circa il 6% degli italiani. È fondamentale che il paziente sia reso consapevole della propria patologia e che acquisisca un ruolo attivo nel tempo per tendere all’aderenza terapeutica e all’empowerment, così come definiti dalla World Health Organization. Obiettivi: gli obiettivi della ricerca sono stati quelli di far emergere i bisogni dei pazienti asmatici per poi capire se e come l’Educatore Professionale possa rispondere a tali bisogni, potendo quindi entrare a far parte dell’équipe. Metodologia: dopo una ricerca bibliografica è stata scelta come metodologia l’intervista semi-strutturata. Essa è stata creata ad hoc per permettere un’analisi dei dati sia di tipo qualitativo che quantitativo. Tale intervista va ad indagare le conseguenze che l’asma ha nella sfera personale, relazionale, emotiva. Sono stati coinvolti in totale 20 pazienti che avevano ricevuto la diagnosi di asma da almeno due anni. Risultati: dall’analisi dei dati sono emersi molti bisogni, anche latenti, che i pazienti presentano, tra cui: • acquisire maggiori informazioni sulla patologia, comprendere l’importanza di non modificarla autonomamente e conoscere se la propria asma è controllata o meno; capire le prescrizioni mediche e prepararsi ad affrontare una possibile crisi asmatica; • sapere quali farmaci si usano, cosa contengono e come utilizzarli correttamente; • essere accompagnati nel racconto della patologia ai familiari; • accettare la malattia. Conclusioni: dai bisogni e dall’ultima domanda ossia “In che modo l’educatore potrebbe aiutarla affinché questa patologia possa essere gestita nella maniera più adeguata?” si evince che la nostra figura può essere di supporto durante la diagnosi e dopo la diagnosi in un accompagnamento terapeutico che risponda ai bisogni specifici di quel singolo paziente, eventualmente aiutandosi anche effettuando la diagnosi educativa (Bobbo, 2020). Parole chiave: bisogni educativi, asma, educazione terapeutica, empowerment, ruolo dell’educatore professionale
bisogni educativi
paziente
asma
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/46105