Introduction: the traumas of migration are real and several studies have been conducted on the subject showing that a significant proportion of migrants suffer from post-traumatic mental disorders. Aim: The aim of the thesis is to give an overview of the reality of migration and its related traumas and analyze what methodologies the professional educator could implement. Research Strategy: this thesis was written through a literature review and the use of search engines of studies consistent with the topic such as PubMed. The context takes migration routes from Africa to the Italian context. Discussion: this thesis is written to analyze whether national services are adequate to respond to the needs of people who come from different cultures, as this change for many people has been traumatic, developing post-traumatic psychiatric disorders. Thus ethnopsychiatry was born, which sought to frame the patient's disorder or behavior in the context of his or her specific culture of belonging in the direction of a continuity between psyche and culture. Conclusions: Cross-cultural education is of great importance in rehabilitation and intermediation between national services and migrants. We go on to analyze the methodology by referring to ''Guidelines for Intercultural Education. Concepts and methodologies in intercultural education for use by educators and policy makers.''

Introduzione: i traumi della migrazione sono reali e in merito sono stati condotti diversi studi dimostrando che una parte significativa di migranti soffrono di disturbi mentali post traumatici. Obiettivo: l'obiettivo della tesi consiste nel dare una visione generale della realtà migratoria e dei suoi traumi collegati e analizzare quali sono le metodologie che l'educatore professionale potrebbe mettere in atto. Strategia di ricerca: la presente tesi è stata scritta attraverso una revisione della letteratura e l'utilizzo di motori di ricerca di studi coerente all'argomento come PubMed. Il contesto prende le rotte migratorie che vengono dall'Africa fino al contesto italiano. Discussione: la presente tesi viene scritta per analizzare se i servizi nazionali sono adeguati per dare una risposta ai bisogni delle persone che vengono da culture diverse, in quanto questo cambiamento per molte persone è risultato traumatico, sviluppando disturbi psichiatrici post traumatici. Nasce così l'etnopsichiatria che ha cercato di inquadrare il disturbo o il comportamento del paziente nel contesto della sua specifica cultura di appartenenza nella direzione di una continuità tra psiche e cultura. Conclusioni: L'educazione interculturale è di grande importanza nella riabilitazione e nella intermediazione tra i servizi nazionali e i migranti. Andiamo ad analizzare la metodologia facendo riferimento alle ''Linee guida per l'educazione interculturale. Concetti e metodologie in materia di educazione interculturale ad usi di educatori e responsabili politici''.

Traumi della migrazione e salute mentale: le sfide dell'educazione interculturale.

DUNAF, ANASTASIA
2021/2022

Abstract

Introduction: the traumas of migration are real and several studies have been conducted on the subject showing that a significant proportion of migrants suffer from post-traumatic mental disorders. Aim: The aim of the thesis is to give an overview of the reality of migration and its related traumas and analyze what methodologies the professional educator could implement. Research Strategy: this thesis was written through a literature review and the use of search engines of studies consistent with the topic such as PubMed. The context takes migration routes from Africa to the Italian context. Discussion: this thesis is written to analyze whether national services are adequate to respond to the needs of people who come from different cultures, as this change for many people has been traumatic, developing post-traumatic psychiatric disorders. Thus ethnopsychiatry was born, which sought to frame the patient's disorder or behavior in the context of his or her specific culture of belonging in the direction of a continuity between psyche and culture. Conclusions: Cross-cultural education is of great importance in rehabilitation and intermediation between national services and migrants. We go on to analyze the methodology by referring to ''Guidelines for Intercultural Education. Concepts and methodologies in intercultural education for use by educators and policy makers.''
2021
Migration trauma and mental health: the challenges of cross-cultural education.
Introduzione: i traumi della migrazione sono reali e in merito sono stati condotti diversi studi dimostrando che una parte significativa di migranti soffrono di disturbi mentali post traumatici. Obiettivo: l'obiettivo della tesi consiste nel dare una visione generale della realtà migratoria e dei suoi traumi collegati e analizzare quali sono le metodologie che l'educatore professionale potrebbe mettere in atto. Strategia di ricerca: la presente tesi è stata scritta attraverso una revisione della letteratura e l'utilizzo di motori di ricerca di studi coerente all'argomento come PubMed. Il contesto prende le rotte migratorie che vengono dall'Africa fino al contesto italiano. Discussione: la presente tesi viene scritta per analizzare se i servizi nazionali sono adeguati per dare una risposta ai bisogni delle persone che vengono da culture diverse, in quanto questo cambiamento per molte persone è risultato traumatico, sviluppando disturbi psichiatrici post traumatici. Nasce così l'etnopsichiatria che ha cercato di inquadrare il disturbo o il comportamento del paziente nel contesto della sua specifica cultura di appartenenza nella direzione di una continuità tra psiche e cultura. Conclusioni: L'educazione interculturale è di grande importanza nella riabilitazione e nella intermediazione tra i servizi nazionali e i migranti. Andiamo ad analizzare la metodologia facendo riferimento alle ''Linee guida per l'educazione interculturale. Concetti e metodologie in materia di educazione interculturale ad usi di educatori e responsabili politici''.
migrazione
trauma
educazione
salute mentale
etnopsichiatria
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/46106