The following thesis paper will try to examine, through a thorough literature search, the concept of trauma by dwelling mainly on the physiological effects it generates in the body, mind and brain of the individual, and then explore the importance of educational intervention in emergency contexts resulting from natural disasters. In the first chapter, the definitions that have represented the historical evolution of the concept of trauma in different psychological orientations will be presented and the main classifications of the forms of trauma will be proposed. In the second chapter, we will proceed with a thorough analysis of the physiological components of trauma, which systems are activated and/or deactivated at the moment when a subject perceives being in a dangerous situation. Reference will be made to Porges' Polyvagal Theory, a pivotal theory for understanding the biology of safety and arousal regulation. The third chapter will consider the role of the Professional Educator in emergency settings and examine the educational interventions implemented by the “Velino for Children” project following an earthquake event.

Il seguente elaborato di tesi cercherà di esaminare, attraverso un’accurata ricerca bibliografica, il concetto di trauma soffermandosi principalmente sugli effetti fisiologici che esso genera nel corpo, nella mente e nel cervello dell’individuo, per poi approfondire l’importanza dell’intervento educativo nei contesti di emergenza conseguenti a catastrofi naturali. Nel primo capitolo verranno presentate le definizioni che hanno rappresentato l’evoluzione storica del concetto di trauma nei diversi orientamenti psicologici e verranno proposte le principali classificazioni delle forme di trauma. Nel secondo capitolo, si procederà con un'analisi accurata delle componenti fisiologiche del trauma, ovvero quali sistemi vengono attivati e/o disattivati nel momento in cui un soggetto percepisce di trovarsi in una situazione di pericolo. Si farà riferimento alla Teoria Polivagale di Porges, teoria cardine per la comprensione della biologia della sicurezza e della regolazione dell’arousal. Nel terzo capitolo verrà preso in considerazione il ruolo dell’Educatore Professionale nei contesti di emergenza e si esamineranno gli interventi educativi attuati dal progetto “Velino for Children” a seguito di un evento sismico.

IL RUOLO DELL'EDUCATORE PROFESSIONALE NEI CONTESTI DI CALAMITA' NATURALE

SAGGION, SILVIA
2021/2022

Abstract

The following thesis paper will try to examine, through a thorough literature search, the concept of trauma by dwelling mainly on the physiological effects it generates in the body, mind and brain of the individual, and then explore the importance of educational intervention in emergency contexts resulting from natural disasters. In the first chapter, the definitions that have represented the historical evolution of the concept of trauma in different psychological orientations will be presented and the main classifications of the forms of trauma will be proposed. In the second chapter, we will proceed with a thorough analysis of the physiological components of trauma, which systems are activated and/or deactivated at the moment when a subject perceives being in a dangerous situation. Reference will be made to Porges' Polyvagal Theory, a pivotal theory for understanding the biology of safety and arousal regulation. The third chapter will consider the role of the Professional Educator in emergency settings and examine the educational interventions implemented by the “Velino for Children” project following an earthquake event.
2021
THE ROLE OF THE EDUCATOR IN NATURAL CONTEXT
Il seguente elaborato di tesi cercherà di esaminare, attraverso un’accurata ricerca bibliografica, il concetto di trauma soffermandosi principalmente sugli effetti fisiologici che esso genera nel corpo, nella mente e nel cervello dell’individuo, per poi approfondire l’importanza dell’intervento educativo nei contesti di emergenza conseguenti a catastrofi naturali. Nel primo capitolo verranno presentate le definizioni che hanno rappresentato l’evoluzione storica del concetto di trauma nei diversi orientamenti psicologici e verranno proposte le principali classificazioni delle forme di trauma. Nel secondo capitolo, si procederà con un'analisi accurata delle componenti fisiologiche del trauma, ovvero quali sistemi vengono attivati e/o disattivati nel momento in cui un soggetto percepisce di trovarsi in una situazione di pericolo. Si farà riferimento alla Teoria Polivagale di Porges, teoria cardine per la comprensione della biologia della sicurezza e della regolazione dell’arousal. Nel terzo capitolo verrà preso in considerazione il ruolo dell’Educatore Professionale nei contesti di emergenza e si esamineranno gli interventi educativi attuati dal progetto “Velino for Children” a seguito di un evento sismico.
Trauma
Emergenza
PTSD
Catastrofe naturale
Intervento educativo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
SAGGION_SILVIA.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.12 MB
Formato Adobe PDF
1.12 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/46110