Studies have shown that giftedness is a noticeable trait in at least 2% of the population, while 7/8% of the population shows high cognitive levels (defined as “high cognitive potential”). The K ABC-II (version for children from 3 years old to 6 years old) has been chosen among the many tools available for assessing childhood intelligence. This study in particular wants to observe the scoring patterns obtained with this tool, in a population made of 48 childrens between the age of 3 and 6 years old. The sample has been created by selecting 24 childrens with performances likely connected to giftedness (o attributable va bene uguale) and high cognitive potential, and a control group of 24 childrens with normal performances. The end goal of this study is to observe the distribution of the scores in the constituent indices of the chosen tool in the gifted population.

La plusdotazione cognitiva è una caratteristica rilevabile in almeno il 2% della popolazione. Inoltre, un ulteriore 7/8% della popolazione mostra livelli cognitivi elevati (definibili come “alto potenziale cognitivo”). Tra i vari strumenti a disposizione per la valutazione dell’intelligenza in età evolutiva per questo studio è stato scelto il K ABC-II nella sua versione per bambini dai 3 ai 6 anni. Il presente studio si propone di osservare i pattern di risultati ottenuti con questo strumento, in una popolazione costituita da 48 bambini di età compresa tra i 3 e i 6 anni. Il campione è stato formato selezionando 24 bambini con prestazioni riconducibili alla plusdotazione cognitiva e all’alto potenziale cognitivo, e 24 bambini con prestazioni nella norma, come gruppo di controllo. L’obiettivo dello studio consta nell’osservare la distribuzione dei risultati negli indici costituenti dello strumento scelto della popolazione plusdotata.

Rilevare la plusdotazione nei bambini prescolari con il K ABC-II

SALUTINI, TOMMASO
2022/2023

Abstract

Studies have shown that giftedness is a noticeable trait in at least 2% of the population, while 7/8% of the population shows high cognitive levels (defined as “high cognitive potential”). The K ABC-II (version for children from 3 years old to 6 years old) has been chosen among the many tools available for assessing childhood intelligence. This study in particular wants to observe the scoring patterns obtained with this tool, in a population made of 48 childrens between the age of 3 and 6 years old. The sample has been created by selecting 24 childrens with performances likely connected to giftedness (o attributable va bene uguale) and high cognitive potential, and a control group of 24 childrens with normal performances. The end goal of this study is to observe the distribution of the scores in the constituent indices of the chosen tool in the gifted population.
2022
Assessing giftedness in preschool children with K ABC-II
La plusdotazione cognitiva è una caratteristica rilevabile in almeno il 2% della popolazione. Inoltre, un ulteriore 7/8% della popolazione mostra livelli cognitivi elevati (definibili come “alto potenziale cognitivo”). Tra i vari strumenti a disposizione per la valutazione dell’intelligenza in età evolutiva per questo studio è stato scelto il K ABC-II nella sua versione per bambini dai 3 ai 6 anni. Il presente studio si propone di osservare i pattern di risultati ottenuti con questo strumento, in una popolazione costituita da 48 bambini di età compresa tra i 3 e i 6 anni. Il campione è stato formato selezionando 24 bambini con prestazioni riconducibili alla plusdotazione cognitiva e all’alto potenziale cognitivo, e 24 bambini con prestazioni nella norma, come gruppo di controllo. L’obiettivo dello studio consta nell’osservare la distribuzione dei risultati negli indici costituenti dello strumento scelto della popolazione plusdotata.
Assessment
Giftedness
K ABC-II
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/47535