The aim of this research is to investigate means, techniques and strategies which are useful to both students and teachers in order to ease and strengthen the process of language learning. The investigation into language learning is explained through a broad definition and classification of the term itself, the zone of proximal development, and the role of pedagogy. At the same time, it deeply analyses language learning strategies, which are divided into direct and indirect strategies. In the first case, direct strategies are approaches that involve the target language. While in the second, indirect strategies are approaches to language learning that are not directly applied through the target language, but support the learner during language acquisition. It is also necessary to further investigate the role of autonomy and independence through the study of their differences and similarities. Also studied was the role of the teacher as an active participant in the students’ life, both in terms of enhancing independence and autonomy. This research also develops a real case study on language learning strategies, but with a specific focus on indirect strategies. The data was collected with a 16-questions questionnaire which covered many aspects of autonomous learning such as the psychological, the external environment and the cultural background. Thanks to the survey, it will be possible to concretely examine how language learners act in real life, in comparison to the theory of language learning.

L'obiettivo di questa ricerca è di indagare modi, tecniche e strategie utili sia agli studenti che agli insegnanti per facilitare e rafforzare il processo di apprendimento delle lingue. L'indagine sull'apprendimento delle lingue è spiegata attraverso un'ampia definizione e classificazione del termine stesso, la zona di sviluppo prossimale e il ruolo della pedagogia. Allo stesso tempo, analizza in profondità le strategie di apprendimento delle lingue, che si dividono in strategie dirette e indirette. Nel primo caso, le strategie dirette sono approcci che coinvolgono la lingua di studio. Mentre nella seconda, le strategie indirette sono approcci all'apprendimento delle lingue che non vengono applicati direttamente attraverso la lingua di studio, ma supportano lo studente durante l'acquisizione della lingua. È inoltre necessario approfondire il ruolo dell'autonomia e dell'indipendenza attraverso lo studio delle loro differenze e somiglianze. Inoltre, è studiato il ruolo dell'insegnante come partecipante attivo nella vita degli studenti, sia in termini di aumento dell'indipendenza, che dell'autonomia. Questa ricerca sviluppa anche un vero e proprio caso di studio sulle strategie di apprendimento delle lingue, ma con una particolare attenzione alle strategie indirette. I dati sono stati raccolti con un questionario di 16 domande che ha coperto molti aspetti dell'apprendimento autonomo come la psicologia, l'ambiente esterno e il background culturale. Grazie al sondaggio, sarà possibile esaminare concretamente come agiscono studenti di lingua nella vita reale, rispetto alla teoria dell'apprendimento delle lingue.

The role of learning strategies and autonomy in language acquisition

SIGNORI, DARIA
2022/2023

Abstract

The aim of this research is to investigate means, techniques and strategies which are useful to both students and teachers in order to ease and strengthen the process of language learning. The investigation into language learning is explained through a broad definition and classification of the term itself, the zone of proximal development, and the role of pedagogy. At the same time, it deeply analyses language learning strategies, which are divided into direct and indirect strategies. In the first case, direct strategies are approaches that involve the target language. While in the second, indirect strategies are approaches to language learning that are not directly applied through the target language, but support the learner during language acquisition. It is also necessary to further investigate the role of autonomy and independence through the study of their differences and similarities. Also studied was the role of the teacher as an active participant in the students’ life, both in terms of enhancing independence and autonomy. This research also develops a real case study on language learning strategies, but with a specific focus on indirect strategies. The data was collected with a 16-questions questionnaire which covered many aspects of autonomous learning such as the psychological, the external environment and the cultural background. Thanks to the survey, it will be possible to concretely examine how language learners act in real life, in comparison to the theory of language learning.
2022
The role of learning strategies and autonomy in language acquisition
L'obiettivo di questa ricerca è di indagare modi, tecniche e strategie utili sia agli studenti che agli insegnanti per facilitare e rafforzare il processo di apprendimento delle lingue. L'indagine sull'apprendimento delle lingue è spiegata attraverso un'ampia definizione e classificazione del termine stesso, la zona di sviluppo prossimale e il ruolo della pedagogia. Allo stesso tempo, analizza in profondità le strategie di apprendimento delle lingue, che si dividono in strategie dirette e indirette. Nel primo caso, le strategie dirette sono approcci che coinvolgono la lingua di studio. Mentre nella seconda, le strategie indirette sono approcci all'apprendimento delle lingue che non vengono applicati direttamente attraverso la lingua di studio, ma supportano lo studente durante l'acquisizione della lingua. È inoltre necessario approfondire il ruolo dell'autonomia e dell'indipendenza attraverso lo studio delle loro differenze e somiglianze. Inoltre, è studiato il ruolo dell'insegnante come partecipante attivo nella vita degli studenti, sia in termini di aumento dell'indipendenza, che dell'autonomia. Questa ricerca sviluppa anche un vero e proprio caso di studio sulle strategie di apprendimento delle lingue, ma con una particolare attenzione alle strategie indirette. I dati sono stati raccolti con un questionario di 16 domande che ha coperto molti aspetti dell'apprendimento autonomo come la psicologia, l'ambiente esterno e il background culturale. Grazie al sondaggio, sarà possibile esaminare concretamente come agiscono studenti di lingua nella vita reale, rispetto alla teoria dell'apprendimento delle lingue.
learning strategies
autonomy
language acquisition
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Signori_Daria.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.42 MB
Formato Adobe PDF
1.42 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/49381