My paper wants to analyse the benefits of presenting humanistic/social applications of Mathematics in high schools. After a general introduction on the teaching of mathematics, there is an analysis on the use of these applications in Italy through a questionnaire completed by mathematics teachers of several Italian high schools, a study of the national guidelines for high schools and a study of two cycles of textbooks. After that one of these possible applications is presented: the political power of an individual in a yes-no voting system. The example of an activity I carried out in a Padua High School on this application is exposed. The analysis of these researches and of this activity then draws the conclusions of this work.

La mia tesi vuole analizzare i benefici della presentazione di applicazioni umanistico/sociali della matematica nelle scuole superiori. Dopo un'introduzione generale sull'insegnamento della matematica, vi è un'analisi sull'uso di queste applicazioni in Italia attraverso un questionario compilato da insegnanti di matematica di diversi licei italiani, uno studio delle Linee guida nazionali per le scuole superiori e uno studio di due cicli dei libri di testo. Successivamente viene presentata una di queste possibili applicazioni: il potere politico di un individuo in un sistema di voto sì-no. Su questa applicazione viene esposto l'esempio di un'attività che ho svolto in un Liceo di Padova. L'analisi di queste ricerche e di questa attività trae quindi le conclusioni di questo lavoro.

Mathematics and social sciences in high school

MORETTO, STEFANIA
2022/2023

Abstract

My paper wants to analyse the benefits of presenting humanistic/social applications of Mathematics in high schools. After a general introduction on the teaching of mathematics, there is an analysis on the use of these applications in Italy through a questionnaire completed by mathematics teachers of several Italian high schools, a study of the national guidelines for high schools and a study of two cycles of textbooks. After that one of these possible applications is presented: the political power of an individual in a yes-no voting system. The example of an activity I carried out in a Padua High School on this application is exposed. The analysis of these researches and of this activity then draws the conclusions of this work.
2022
Mathematics and social sciences in high school
La mia tesi vuole analizzare i benefici della presentazione di applicazioni umanistico/sociali della matematica nelle scuole superiori. Dopo un'introduzione generale sull'insegnamento della matematica, vi è un'analisi sull'uso di queste applicazioni in Italia attraverso un questionario compilato da insegnanti di matematica di diversi licei italiani, uno studio delle Linee guida nazionali per le scuole superiori e uno studio di due cicli dei libri di testo. Successivamente viene presentata una di queste possibili applicazioni: il potere politico di un individuo in un sistema di voto sì-no. Su questa applicazione viene esposto l'esempio di un'attività che ho svolto in un Liceo di Padova. L'analisi di queste ricerche e di questa attività trae quindi le conclusioni di questo lavoro.
Didattica
Scienze sociali
Potere
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI_MAGISTRALE.pdf

accesso aperto

Dimensione 5.23 MB
Formato Adobe PDF
5.23 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/50188