My paper wants to analyse the benefits of presenting humanistic/social applications of Mathematics in high schools. After a general introduction on the teaching of mathematics, there is an analysis on the use of these applications in Italy through a questionnaire completed by mathematics teachers of several Italian high schools, a study of the national guidelines for high schools and a study of two cycles of textbooks. After that one of these possible applications is presented: the political power of an individual in a yes-no voting system. The example of an activity I carried out in a Padua High School on this application is exposed. The analysis of these researches and of this activity then draws the conclusions of this work.
La mia tesi vuole analizzare i benefici della presentazione di applicazioni umanistico/sociali della matematica nelle scuole superiori. Dopo un'introduzione generale sull'insegnamento della matematica, vi è un'analisi sull'uso di queste applicazioni in Italia attraverso un questionario compilato da insegnanti di matematica di diversi licei italiani, uno studio delle Linee guida nazionali per le scuole superiori e uno studio di due cicli dei libri di testo. Successivamente viene presentata una di queste possibili applicazioni: il potere politico di un individuo in un sistema di voto sì-no. Su questa applicazione viene esposto l'esempio di un'attività che ho svolto in un Liceo di Padova. L'analisi di queste ricerche e di questa attività trae quindi le conclusioni di questo lavoro.
Mathematics and social sciences in high school
MORETTO, STEFANIA
2022/2023
Abstract
My paper wants to analyse the benefits of presenting humanistic/social applications of Mathematics in high schools. After a general introduction on the teaching of mathematics, there is an analysis on the use of these applications in Italy through a questionnaire completed by mathematics teachers of several Italian high schools, a study of the national guidelines for high schools and a study of two cycles of textbooks. After that one of these possible applications is presented: the political power of an individual in a yes-no voting system. The example of an activity I carried out in a Padua High School on this application is exposed. The analysis of these researches and of this activity then draws the conclusions of this work.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TESI_MAGISTRALE.pdf
accesso aperto
Dimensione
5.23 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.23 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/50188