Art has always been an ever-changing subject, capable of evolving in different directions and breaking its own canons, innovating itself by reflecting human cultural and social developments over the centuries. This study proposes a union between art and the digital, with particular reference to perspective, outlining, in chapter one, its artistic-historical developments from its origin until the Baroque period. Subsequently, the main technologies used in museums and how visitors enjoy them are explained. The final part presents a museum project displayed in the Metaverse in which some of the works that have marked the development of perspective over time are shown.
L’arte è sempre stata una materia mutevole, capace di evolversi in direzioni diverse e rompere i propri stessi canoni riflettendo i cambiamenti culturali e sociali dell'uomo durante i secoli, innovandosi. In questo studio si propone un percorso che unisce l'arte e il digitale, con particolare riferimento alla prospettiva, delineandone, nel capitolo primo, gli sviluppi storico-artistici dalla sua nascita fino al periodo Barocco. Successivamente vengono illustrate le principali tecnologie impiegate nei musei e le modalità con cui i visitatori ne fruiscono. Nella parte finale viene presentato un progetto museale esposto nel Metaverso nel quale vengono mostrate alcune delle opere che hanno segnato lo sviluppo della prospettiva nel tempo.
La prospettiva come strumento di misurazione e creazione dello spazio illusorio, uno studio sull’applicazione dell’arte nel digitale
BRUSCOLI, MARTA
2022/2023
Abstract
Art has always been an ever-changing subject, capable of evolving in different directions and breaking its own canons, innovating itself by reflecting human cultural and social developments over the centuries. This study proposes a union between art and the digital, with particular reference to perspective, outlining, in chapter one, its artistic-historical developments from its origin until the Baroque period. Subsequently, the main technologies used in museums and how visitors enjoy them are explained. The final part presents a museum project displayed in the Metaverse in which some of the works that have marked the development of perspective over time are shown.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/51223