This thesis aims to examine borderline personality disorder (BPD) during adolescence, focusing on the role of invalidating environment as a risk factor and potential psychoeducational interventions targeted at caregivers. The first chapter provides an overview of the characteristics of adolescence, highlighting the similarities between these characteristics and the symptoms of BPD, and the boundary between typical adolescent behaviours and signs of pathology. In the second chapter, risk factors for the development of BPD are examined, with a focus on the role of invalidating environment, within the biosocial theory framework, as a possible explanation for certain developmental mechanisms of the disorder. The third chapter focuses on the carer’s burden of the illness and the emotional experiences of caregivers of young individuals with BPD. Finally, psychoeducational interventions aimed at supporting caregivers are analysed. These interventions aim to alleviate psychological distress and carer’s burden, as well as educate caregivers in using adaptive strategies to manage complex interpersonal dynamics that may arise in their relationship with an adolescent with BPD. In conclusion, through a comprehensive analysis of risk factors and recent literature on current psychoeducational interventions, this thesis aims to offer useful guidelines for the implementation of preventive and supportive interventions for young individuals with borderline personality disorder and their families.

Questa tesi si propone di esaminare il disturbo borderline di personalità durante l'adolescenza, concentrandosi sul ruolo dell'ambiente invalidante come fattore di rischio e sui potenziali interventi psicoeducazionali rivolti ai caregiver. Il primo capitolo fornisce una panoramica generale sulle caratteristiche proprie dell'adolescenza. Si mettono in luce, poi, le somiglianze tra tali caratteristiche e i sintomi del disturbo borderline, ponendo l'attenzione sul confine tra comportamenti tipici dell'adolescenza e segnali di patologia. Nel secondo capitolo vengono esaminati i fattori di rischio per lo sviluppo del disturbo borderline, concentrandosi sul ruolo dell'ambiente invalidante, nell'ambito della teoria biosociale, come possibile spiegazione di alcuni meccanismi di sviluppo del disturbo. Il terzo capitolo si focalizza sul carico familiare della malattia e sui vissuti emotivi riportati più frequentemente dai caregiver dei giovani con disturbo borderline. Si analizzano, infine, gli interventi psicoeducazionali volti a supportare i caregiver. Tali interventi mirano ad alleviare lo stress psicologico esperito e il carico della malattia, nonché a educare i caregiver ad utilizzare strategie adattive, utili a gestire le dinamiche interpersonali complesse che possono emergere nella relazione con un adolescente con disturbo borderline di personalità. In conclusione, attraverso un'analisi approfondita dei fattori di rischio e della letteratura recente riguardante gli interventi psicoeducazionali attuali, ci si propone di offrire linee guida utili per l'implementazione di interventi orientati alla prevenzione e al sostegno dei giovani con disturbo borderline e delle loro famiglie.

Disturbo Borderline in adolescenza: il ruolo dell'ambiente invalidante come fattore di rischio e interventi psicoeducazionali destinati ai caregiver

PIEROTTI, MARTA
2022/2023

Abstract

This thesis aims to examine borderline personality disorder (BPD) during adolescence, focusing on the role of invalidating environment as a risk factor and potential psychoeducational interventions targeted at caregivers. The first chapter provides an overview of the characteristics of adolescence, highlighting the similarities between these characteristics and the symptoms of BPD, and the boundary between typical adolescent behaviours and signs of pathology. In the second chapter, risk factors for the development of BPD are examined, with a focus on the role of invalidating environment, within the biosocial theory framework, as a possible explanation for certain developmental mechanisms of the disorder. The third chapter focuses on the carer’s burden of the illness and the emotional experiences of caregivers of young individuals with BPD. Finally, psychoeducational interventions aimed at supporting caregivers are analysed. These interventions aim to alleviate psychological distress and carer’s burden, as well as educate caregivers in using adaptive strategies to manage complex interpersonal dynamics that may arise in their relationship with an adolescent with BPD. In conclusion, through a comprehensive analysis of risk factors and recent literature on current psychoeducational interventions, this thesis aims to offer useful guidelines for the implementation of preventive and supportive interventions for young individuals with borderline personality disorder and their families.
2022
Borderline personality disorder in adolescence: the role of Invalidating Environment as a risk factor and psychoeducational interventions for caregivers
Questa tesi si propone di esaminare il disturbo borderline di personalità durante l'adolescenza, concentrandosi sul ruolo dell'ambiente invalidante come fattore di rischio e sui potenziali interventi psicoeducazionali rivolti ai caregiver. Il primo capitolo fornisce una panoramica generale sulle caratteristiche proprie dell'adolescenza. Si mettono in luce, poi, le somiglianze tra tali caratteristiche e i sintomi del disturbo borderline, ponendo l'attenzione sul confine tra comportamenti tipici dell'adolescenza e segnali di patologia. Nel secondo capitolo vengono esaminati i fattori di rischio per lo sviluppo del disturbo borderline, concentrandosi sul ruolo dell'ambiente invalidante, nell'ambito della teoria biosociale, come possibile spiegazione di alcuni meccanismi di sviluppo del disturbo. Il terzo capitolo si focalizza sul carico familiare della malattia e sui vissuti emotivi riportati più frequentemente dai caregiver dei giovani con disturbo borderline. Si analizzano, infine, gli interventi psicoeducazionali volti a supportare i caregiver. Tali interventi mirano ad alleviare lo stress psicologico esperito e il carico della malattia, nonché a educare i caregiver ad utilizzare strategie adattive, utili a gestire le dinamiche interpersonali complesse che possono emergere nella relazione con un adolescente con disturbo borderline di personalità. In conclusione, attraverso un'analisi approfondita dei fattori di rischio e della letteratura recente riguardante gli interventi psicoeducazionali attuali, ci si propone di offrire linee guida utili per l'implementazione di interventi orientati alla prevenzione e al sostegno dei giovani con disturbo borderline e delle loro famiglie.
Disturbo Borderline
Adolescenza
Fattori di rischio
Burden
Psicoeducazione
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/51553