The visual perceptual learning (VPL) is considered a kind of neural plasticity which improves (sometimes even strongly) the task performance training the participant. Studying the VPL is important both to get a better understanding about how perception works and for application aim, such as treating amblyopy. Since the VPL mechanisms have not actually been fully understood and there are several factors which affect this phenomenon, it’s important to analyse how the factors interact with each other to find which is the most powerful combination. The present pilot study has the aim of explore the high frequency transcranial Random Noise Stimulation (hf-tRNS), that seems to be the most effective, on the time course in an 8 sessions training. Furter, a possible generalization of VPL has been investigate. Six participants have been divided into two groups, the control one (with a sham stimulation) and the experimental one (stimulated with hf-tRNS). The experiment consists in an orientation discrimination task (ODT), that was performed by each volunteer for 10 times: a pre-test, 8 training sessions, a post-test. We could not do an accurate analysis because of the small dimension of the sample and the huge data variability. Subjects seem improved during the training and tests suggest a transfer for stimuli with the biggest angular differences. The role of the stimulation is not clear. It's important to take better data from a bigger sample in order to statistically investigate the improvement of the learning during the training, the generalization of the training, and the role of the hf-tRNS.

L’apprendimento visivo percettivo (Visual Perceptual Learning, VPL) è una forma di plasticità neuronale per la quale si assiste ad un miglioramento (a volte anche consistente) della performance allenando il partecipante nello svolgere un task. Studiare il VPL è interessante sia per capire sempre meglio come funziona la percezione, sia per fini applicativi, come per esempio per migliorare le funzioni visive. Dato che i meccanismi sottostanti il VPL non sono ancora del tutto chiari e che sono numerosi i fattori che influenzano questo fenomeno, è importante analizzare come interagiscono i vari fattori tra di loro per trovare quale combinazione risulta essere la più efficace. Il presente studio pilota ha l’obiettivo di indagare gli effetti della stimolazione elettrica a rumore casuale ad alta frequenza (hf-tRNS) sul VPL e sulla sua generalizzazione. Sei partecipanti sono stati divisi in due gruppi, uno di controllo con stimolazione sham (fittizia) e l’altro stimolato con stimolazione reale. L'esperimento consisteva in un task di discriminazione dell'orientamento (ODT), che ogni soggetto ha svolto per 10 sessioni: un pre-test, 8 sessioni di training, un post-test. Le ridotte dimensioni del campione e la grande variabilità dei dati non ci hanno permesso di svolgere un’analisi accurata. I soggetti sembrano essere leggermente migliorati nel corso del training e i test suggeriscono un transfer per gli stimoli con le differenze angolari maggiori. Non è chiaro il ruolo della stimolazione. E’ fondamentale raccogliere dati di qualità da un campione più grande per indagare a livello statistico il miglioramento durante il training, la generalizzazione dell’apprendimento, la possibile influenza della hf-tRNS.

Stimolazione elettrica transcranica a rumore casuale: effetti sul decorso temporale dell’apprendimento percettivo e sulla sua generalizzazione

PAULETTO, MATTEO
2022/2023

Abstract

The visual perceptual learning (VPL) is considered a kind of neural plasticity which improves (sometimes even strongly) the task performance training the participant. Studying the VPL is important both to get a better understanding about how perception works and for application aim, such as treating amblyopy. Since the VPL mechanisms have not actually been fully understood and there are several factors which affect this phenomenon, it’s important to analyse how the factors interact with each other to find which is the most powerful combination. The present pilot study has the aim of explore the high frequency transcranial Random Noise Stimulation (hf-tRNS), that seems to be the most effective, on the time course in an 8 sessions training. Furter, a possible generalization of VPL has been investigate. Six participants have been divided into two groups, the control one (with a sham stimulation) and the experimental one (stimulated with hf-tRNS). The experiment consists in an orientation discrimination task (ODT), that was performed by each volunteer for 10 times: a pre-test, 8 training sessions, a post-test. We could not do an accurate analysis because of the small dimension of the sample and the huge data variability. Subjects seem improved during the training and tests suggest a transfer for stimuli with the biggest angular differences. The role of the stimulation is not clear. It's important to take better data from a bigger sample in order to statistically investigate the improvement of the learning during the training, the generalization of the training, and the role of the hf-tRNS.
2022
Transcranial random noise stimulation: effects on the time course of perceptual learning and on its generalization
L’apprendimento visivo percettivo (Visual Perceptual Learning, VPL) è una forma di plasticità neuronale per la quale si assiste ad un miglioramento (a volte anche consistente) della performance allenando il partecipante nello svolgere un task. Studiare il VPL è interessante sia per capire sempre meglio come funziona la percezione, sia per fini applicativi, come per esempio per migliorare le funzioni visive. Dato che i meccanismi sottostanti il VPL non sono ancora del tutto chiari e che sono numerosi i fattori che influenzano questo fenomeno, è importante analizzare come interagiscono i vari fattori tra di loro per trovare quale combinazione risulta essere la più efficace. Il presente studio pilota ha l’obiettivo di indagare gli effetti della stimolazione elettrica a rumore casuale ad alta frequenza (hf-tRNS) sul VPL e sulla sua generalizzazione. Sei partecipanti sono stati divisi in due gruppi, uno di controllo con stimolazione sham (fittizia) e l’altro stimolato con stimolazione reale. L'esperimento consisteva in un task di discriminazione dell'orientamento (ODT), che ogni soggetto ha svolto per 10 sessioni: un pre-test, 8 sessioni di training, un post-test. Le ridotte dimensioni del campione e la grande variabilità dei dati non ci hanno permesso di svolgere un’analisi accurata. I soggetti sembrano essere leggermente migliorati nel corso del training e i test suggeriscono un transfer per gli stimoli con le differenze angolari maggiori. Non è chiaro il ruolo della stimolazione. E’ fondamentale raccogliere dati di qualità da un campione più grande per indagare a livello statistico il miglioramento durante il training, la generalizzazione dell’apprendimento, la possibile influenza della hf-tRNS.
hf-tRNS
VPL
Training percettivo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pauletto_Matteo.pdf

accesso aperto

Dimensione 3.14 MB
Formato Adobe PDF
3.14 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/51599