This thesis sets out a research project focusing on the design, implementation and analysis of a Media Education didactic course in a fifth grade primary school class, specifically with reference to image analysis, to promote the transition from perception to cognition. In particular, it aims to investigate the relationship between the reality and the virtual, the latter often characterised by illusion and manipulation. To achieve this goal, the methodology of interobservation, which involves looking together and discussing, and cooperative learning techniques were used. In order to identify the results, an initial test was administered to detect pre-knowledge and a final test to check the skills achieved through the intervention. The outcomes were reported in qualitative form.

La tesi espone una ricerca focalizzata sulla progettazione, la realizzazione e l’analisi di un percorso didattico di Educazione Mediale presso una classe quinta di scuola primaria, nello specifico in riferimento alla lettura delle immagini, per promuovere il passaggio dalla percezione alla cognizione. In particolar modo vuole approfondire il rapporto tra il reale e il virtuale, quest’ultimo caratterizzato spesso da illusione e manipolazione. Per raggiungere l’obiettivo sono state utilizzate la metodologia dell’interosservazione, la quale prevede il guardare insieme e discutere, e tecniche di apprendimento cooperativo. Al fine di individuare i risultati è stato somministrato un test iniziale per rilevare le preconoscenze e un test finale per verificare le abilità raggiunte attraverso l’intervento. Gli esiti sono stati riportati in forma qualitativa.

DALLA PERCEZIONE ALLA COGNIZIONE: L'IMMAGINE TRA APPARENZA E REALTÀ. UN PERCORSO DI EDUCAZIONE MEDIALE ALLA SCUOLA PRIMARIA ATTRAVERSO LA METODOLOGIA DELL'INTEROSSERVAZIONE.

REATO, ILARIA
2022/2023

Abstract

This thesis sets out a research project focusing on the design, implementation and analysis of a Media Education didactic course in a fifth grade primary school class, specifically with reference to image analysis, to promote the transition from perception to cognition. In particular, it aims to investigate the relationship between the reality and the virtual, the latter often characterised by illusion and manipulation. To achieve this goal, the methodology of interobservation, which involves looking together and discussing, and cooperative learning techniques were used. In order to identify the results, an initial test was administered to detect pre-knowledge and a final test to check the skills achieved through the intervention. The outcomes were reported in qualitative form.
2022
FROM PERCEPTION TO COGNITION: THE IMAGE BETWEEN APPEARANCE AND REALITY. A MEDIA EDUCATION PROJECT IN PRIMARY SCHOOL THROUGH THE METHODOLOGY OF INTEROBSERVATION.
La tesi espone una ricerca focalizzata sulla progettazione, la realizzazione e l’analisi di un percorso didattico di Educazione Mediale presso una classe quinta di scuola primaria, nello specifico in riferimento alla lettura delle immagini, per promuovere il passaggio dalla percezione alla cognizione. In particolar modo vuole approfondire il rapporto tra il reale e il virtuale, quest’ultimo caratterizzato spesso da illusione e manipolazione. Per raggiungere l’obiettivo sono state utilizzate la metodologia dell’interosservazione, la quale prevede il guardare insieme e discutere, e tecniche di apprendimento cooperativo. Al fine di individuare i risultati è stato somministrato un test iniziale per rilevare le preconoscenze e un test finale per verificare le abilità raggiunte attraverso l’intervento. Gli esiti sono stati riportati in forma qualitativa.
media
alfabetizzazione
immagine
interosservazione
cognizione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Reato_Ilaria.pdf

accesso riservato

Dimensione 5.48 MB
Formato Adobe PDF
5.48 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54483