By consulting the latest research in the field of inclusion, we can perceive the importance of implementing inclusive interventions in the school environment. The school reality has in fact changed a lot compared to the past, being now more heterogeneous it determines a higher probability of exclusion of subjects with difficulties or impairments. Starting from this assumption, the study aims to analyze school contexts in an inclusive key. The obstacles to be overcome for an inclusive context, the strategies in place for an inclusion 'without ifs and buts', the importance of the teacher figure for the correct creation of an inclusive climate will be taken into consideration, going to consult the international literature in this regard. Below we will focus on the importance of implementing an inclusion training in the school environment by describing this intervention aimed at students in the last year of primary school. The training consists of 5 meetings during which we will talk about an essential right that all children must have for each meeting. The study will conclude with the verification of the functioning of the intervention.

Consultando le ultime ricerche in ambito di inclusione possiamo percepire l’importanza della messa in atto degli interventi inclusivi in ambito scolastico. La realtà scolastica è infatti molto cambiata rispetto al passato, essendo ora più eterogenea va a determinare una più alta probabilità di esclusione dei soggetti con difficoltà o menomazioni. Partendo da questo presupposto, lo studio ha come obiettivo quello di andare ad analizzare i contesti scolastici in chiave inclusiva. Verranno presi in considerazione gli ostacoli da superare per un contesto inclusivo, le strategie da mettere in atto per un inclusione ‘senza se e senza ma’, l’importanza della figura dell’insegnante per la corretta creazione di un clima inclusivo, andando a consultare la letteratura internazionale a riguardo. Di seguito ci si concentrerà sull’importanza della messa in atto di un training di inclusione in ambito scolastico andando a descrivere tale intervento rivolto a studenti dell’ultimo anno della scuola primaria. Il training è costituito da 5 incontri nel corso del quale si andrà a parlare per ogni incontro di un diritto essenziale che tutti i bambini devono avere. Lo studio si concluderà con la verifica del funzionamento dell’intervento.

Promuovere l'inclusione scolastica: analisi di un progetto per la scuola primaria

FIORITA, MORENA
2022/2023

Abstract

By consulting the latest research in the field of inclusion, we can perceive the importance of implementing inclusive interventions in the school environment. The school reality has in fact changed a lot compared to the past, being now more heterogeneous it determines a higher probability of exclusion of subjects with difficulties or impairments. Starting from this assumption, the study aims to analyze school contexts in an inclusive key. The obstacles to be overcome for an inclusive context, the strategies in place for an inclusion 'without ifs and buts', the importance of the teacher figure for the correct creation of an inclusive climate will be taken into consideration, going to consult the international literature in this regard. Below we will focus on the importance of implementing an inclusion training in the school environment by describing this intervention aimed at students in the last year of primary school. The training consists of 5 meetings during which we will talk about an essential right that all children must have for each meeting. The study will conclude with the verification of the functioning of the intervention.
2022
Promoting inclusion in schools: a primary school's project analisys
Consultando le ultime ricerche in ambito di inclusione possiamo percepire l’importanza della messa in atto degli interventi inclusivi in ambito scolastico. La realtà scolastica è infatti molto cambiata rispetto al passato, essendo ora più eterogenea va a determinare una più alta probabilità di esclusione dei soggetti con difficoltà o menomazioni. Partendo da questo presupposto, lo studio ha come obiettivo quello di andare ad analizzare i contesti scolastici in chiave inclusiva. Verranno presi in considerazione gli ostacoli da superare per un contesto inclusivo, le strategie da mettere in atto per un inclusione ‘senza se e senza ma’, l’importanza della figura dell’insegnante per la corretta creazione di un clima inclusivo, andando a consultare la letteratura internazionale a riguardo. Di seguito ci si concentrerà sull’importanza della messa in atto di un training di inclusione in ambito scolastico andando a descrivere tale intervento rivolto a studenti dell’ultimo anno della scuola primaria. Il training è costituito da 5 incontri nel corso del quale si andrà a parlare per ogni incontro di un diritto essenziale che tutti i bambini devono avere. Lo studio si concluderà con la verifica del funzionamento dell’intervento.
inclusione
scuola inclusiva
training inclusivo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fiorita_Morena.pdf

accesso aperto

Dimensione 541.33 kB
Formato Adobe PDF
541.33 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54641