The aim of this paper is to examine the scientific inquiry as a methodology of an educational project. Starting from the concepts of science and science education, the research tries to understand the importance of teaching and learning of scientific competence. Hence the need of quality teacher training, which aims at school innovation. Afterwards an overview of the Inquiry Based Learning approach, the opportunities it offers to education are highlighted, especially in the field of science. With the design and conduction of a teaching project that introduced the IBL methodology in a primary school class (fifth grade), the aim was to assess whether this type of scientific inquiry aids the development and formulation of explanations from (direct and indirect) evidence. After an overview of the IBL intervention, the data collected during the meetings are highlighted, which demonstrate the results obtained. It is proposed an analysis of these results, thanks to which we arrive to the conclusion that this approach is certainly favourable to learning skills and knowledge in the field of science, in particular the one of argumentation, thus the construction of scientific explanations.

Il presente lavoro nasce con l’obiettivo di esaminare l’indagine scientifica come metodologia di intervento didattico. Partendo dalle concezioni di scienza ed educazione scientifica, si arriva a comprendere quanto importanti siano l’insegnamento e l'apprendimento della competenza scientifica. Ne consegue dunque la necessità di una formazione di qualità dei docenti, la quale punta ad un’innovazione della scuola. In seguito ad un quadro generale dell’approccio Inquiry Based Learning, si colgono le opportunità che esso offre alla didattica, specialmente in ambito delle scienze. Con la progettazione e conduzione di un intervento didattico che ha introdotto la metodologia IBL in una classe V primaria si è voluto andare a valutare se tale tipo di indagine scientifica aiuti allo sviluppo e alla formulazione di spiegazioni a partire dalle evidenze (dirette ed indirette). Successivamente ad una panoramica sull’intervento svolto, vengono messi in luce i dati raccolti durante gli incontri, i quali dimostrano gli esiti ottenuti. Viene proposta analisi di questi ultimi, grazie alla quale si giunge alla conclusione che tale approccio è sicuramente favorevole all’apprendimento delle abilità e conoscenze in ambito delle scienze, in particolare quella di argomentazione, e quindi di costruzione di spiegazioni scientifiche.

L'INSEGNAMENTO E L'APPRENDIMENTO DELLE SCIENZE ATTRAVERSO L'INDAGINE SCIENTIFICA Lo sviluppo dell'abilità di costruire spiegazioni in una classe V primaria

TOSON, CLAUDIA
2022/2023

Abstract

The aim of this paper is to examine the scientific inquiry as a methodology of an educational project. Starting from the concepts of science and science education, the research tries to understand the importance of teaching and learning of scientific competence. Hence the need of quality teacher training, which aims at school innovation. Afterwards an overview of the Inquiry Based Learning approach, the opportunities it offers to education are highlighted, especially in the field of science. With the design and conduction of a teaching project that introduced the IBL methodology in a primary school class (fifth grade), the aim was to assess whether this type of scientific inquiry aids the development and formulation of explanations from (direct and indirect) evidence. After an overview of the IBL intervention, the data collected during the meetings are highlighted, which demonstrate the results obtained. It is proposed an analysis of these results, thanks to which we arrive to the conclusion that this approach is certainly favourable to learning skills and knowledge in the field of science, in particular the one of argumentation, thus the construction of scientific explanations.
2022
SCIENCE TEACHING AND LEARNING THROUGH INQUIRY The development of the ability to construct explanations in a fifth grade class
Il presente lavoro nasce con l’obiettivo di esaminare l’indagine scientifica come metodologia di intervento didattico. Partendo dalle concezioni di scienza ed educazione scientifica, si arriva a comprendere quanto importanti siano l’insegnamento e l'apprendimento della competenza scientifica. Ne consegue dunque la necessità di una formazione di qualità dei docenti, la quale punta ad un’innovazione della scuola. In seguito ad un quadro generale dell’approccio Inquiry Based Learning, si colgono le opportunità che esso offre alla didattica, specialmente in ambito delle scienze. Con la progettazione e conduzione di un intervento didattico che ha introdotto la metodologia IBL in una classe V primaria si è voluto andare a valutare se tale tipo di indagine scientifica aiuti allo sviluppo e alla formulazione di spiegazioni a partire dalle evidenze (dirette ed indirette). Successivamente ad una panoramica sull’intervento svolto, vengono messi in luce i dati raccolti durante gli incontri, i quali dimostrano gli esiti ottenuti. Viene proposta analisi di questi ultimi, grazie alla quale si giunge alla conclusione che tale approccio è sicuramente favorevole all’apprendimento delle abilità e conoscenze in ambito delle scienze, in particolare quella di argomentazione, e quindi di costruzione di spiegazioni scientifiche.
IBL
primaria
scienze
indagine scientifica
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Toson_Claudia.pdf.pdf

accesso aperto

Dimensione 9.85 MB
Formato Adobe PDF
9.85 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54831