The work aims to highlight the potential of using play as an educational tool in a paediatric hospital setting, focusing on two main themes. The first concerns the analysis of the vital needs of childhood and the limitations caused by hospitalisation, with consequences for the development and health of the pre-school child. The second deals with the main theories of play and possible applications to promote adaptation to the clinical context and therapeutic prescriptions and to reduce anxiety and negative emotions due to hospitalisation, improving the child's overall health and development. For the study, a review of existing literature was carried out, articles consulted in major databases such as PubMed, Google Scholar, CINAHL and books by major authors dealing with play and childhood including Piaget, Winnicot and Gross. In conclusion, an educational intervention, using play therapy, carried out by the Professional Educator to improve the hospital experience of children admitted to a paediatric ward is proposed.

L’elaborato si propone di evidenziare le potenzialità dell’utilizzo del gioco come strumento educativo in contesto ospedaliero pediatrico, focalizzandosi su due temi principali. Il primo riguarda l’analisi dei bisogni vitali dell’infanzia e sulle limitazioni dovute all’ospedalizzazione, con conseguenze sullo sviluppo e sulla salute del bambino in età prescolare. Il secondo tratta delle principali teorie del gioco e sulle possibili applicazioni per promuovere l’adattamento al contesto clinico e alle prescrizioni terapeutiche e per ridurre l’ansia e le emozioni negative dovute al ricovero, migliorando la salute e lo sviluppo complessivo del bambino. Per lo studio è stata svolta una revisione della letteratura esistente, articoli consultati nelle principali banche dati come PubMed, Google Scholar, CINAHL e libri dei maggiori autori che trattano del gioco e dell’infanzia tra i quali Piaget, Winnicot e Gross. In conclusione, viene proposto un intervento educativo, basato sulla terapia del gioco, svolto dall’Educatore Professionale, per migliorare l’esperienza ospedaliera dei bambini ricoverati in un reparto pediatrico.

Il gioco come strumento educativo per la presa in carico del bambino in ospedale: Proposta di intervento dell'Educatore Professionale

GIORIO, MARTINA
2022/2023

Abstract

The work aims to highlight the potential of using play as an educational tool in a paediatric hospital setting, focusing on two main themes. The first concerns the analysis of the vital needs of childhood and the limitations caused by hospitalisation, with consequences for the development and health of the pre-school child. The second deals with the main theories of play and possible applications to promote adaptation to the clinical context and therapeutic prescriptions and to reduce anxiety and negative emotions due to hospitalisation, improving the child's overall health and development. For the study, a review of existing literature was carried out, articles consulted in major databases such as PubMed, Google Scholar, CINAHL and books by major authors dealing with play and childhood including Piaget, Winnicot and Gross. In conclusion, an educational intervention, using play therapy, carried out by the Professional Educator to improve the hospital experience of children admitted to a paediatric ward is proposed.
2022
Play as an educational tool for caring for children in hospital: Porposal for intervention by the Professional Educator
L’elaborato si propone di evidenziare le potenzialità dell’utilizzo del gioco come strumento educativo in contesto ospedaliero pediatrico, focalizzandosi su due temi principali. Il primo riguarda l’analisi dei bisogni vitali dell’infanzia e sulle limitazioni dovute all’ospedalizzazione, con conseguenze sullo sviluppo e sulla salute del bambino in età prescolare. Il secondo tratta delle principali teorie del gioco e sulle possibili applicazioni per promuovere l’adattamento al contesto clinico e alle prescrizioni terapeutiche e per ridurre l’ansia e le emozioni negative dovute al ricovero, migliorando la salute e lo sviluppo complessivo del bambino. Per lo studio è stata svolta una revisione della letteratura esistente, articoli consultati nelle principali banche dati come PubMed, Google Scholar, CINAHL e libri dei maggiori autori che trattano del gioco e dell’infanzia tra i quali Piaget, Winnicot e Gross. In conclusione, viene proposto un intervento educativo, basato sulla terapia del gioco, svolto dall’Educatore Professionale, per migliorare l’esperienza ospedaliera dei bambini ricoverati in un reparto pediatrico.
Bambini
Ospedalizzazione
Terapia del gioco
Relazione educativa
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Giorio_Martina.pdf

accesso riservato

Dimensione 546.95 kB
Formato Adobe PDF
546.95 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/56999