The relationship between parents and children, in particular the way they interact, can determine cognitive, emotional, behavioural, and psychological development of the child. Educational choices and actions of parents are influenced by many factors that lead to the analysis of the interactions from an eco-behavioural perspective, considering not only the individuality of each person but also their working, socio-environmental and cultural reality. (Benedetto, 2017). The goal of this thesis is to raise parents’ awareness of the importance of their role. Thanks to theoretical considerations, which were at the basis of the meetings in order to facilitate parents’ participation, it was possible to promote a more concrete approach based on daily practice and real situations. The main objective of this approach is to develop positive behaviours and encourage children’s growth. The project consists of four structured meetings with parents in a nursery school and it is inspired by the theory of parent training, in particular by Sander’s Triple P program (Positive Parenting Program). The topics of the meetings were chosen in relation to neuro-psychomotor interventions as part of an educational preventative psychomotricity project and after a discussion with the teachers. At the end of the project within the nursery school, after analysing an assessment questionnaire for parents and discussing with teachers about the goals of the project, it was possible to understand the importance of initiatives that aim at improving and strengthening the parent-child interaction. Indeed, building a better interaction allowed children to grow and change their behaviours within the educational context as it was noticed by the teachers.
Il rapporto genitore-bambino, più nello specifico lo stile relazionale e le modalità di interazione che lo caratterizzano, influenzano lo sviluppo nell’ambito cognitivo, emotivo, comportamentale e psicologico del bambino. Le scelte e le azioni educative messe in campo dal genitore sono influenzate da una molteplicità di fattori che portano a considerare le interazioni secondo un’ottica eco-comportamentale, ossia che tiene conto non solo dell’individualità di ogni individuo, ma anche del contesto lavorativo, socio-ambientale e culturale in cui è inserito (Benedetto, 2017). L’obiettivo di questo progetto di tesi è accrescere la consapevolezza dei genitori riguardo l’importanza del loro ruolo. Partendo da considerazioni teoriche, che hanno sostenuto l’impianto degli incontri e favorito la partecipazione attiva dei genitori, si è potuto promuovere un approccio orientato alla pratica quotidiana e alla sperimentazione di situazioni realistiche per incoraggiare lo sviluppo di comportamenti positivi e validi per supportare la crescita dei figli. Sono stati organizzati dei momenti strutturati, ispirati al parent training (in particolare il programma Triple P (Positive Parenting Program) di Sanders) rivolto ai genitori di un Asilo Nido. Il progetto ha avuto una durata di quattro incontri; i temi trattati sono stati proposti e selezionati a partire da alcune osservazioni, svolte durante gli interventi neuropsicomotori con il gruppo dei bambini nell’ambito di un progetto di psicomotricità educativa-preventiva, e da un confronto avvenuto con le insegnanti. A seguito di un questionario di verifica somministrato ai genitori e delle verifiche degli obiettivi svolte con le insegnanti a fine progetto, si è potuto constare che, all’interno del contesto educativo dell’Asilo Nido, la presenza di iniziative, che puntano a rinforzare l’auto-efficacia nell’essere genitori e al miglioramento delle loro capacità interazionali con i propri bambini, è un punto di forza per i genitori stessi e per lo sviluppo del bambino, anche a partire dalle modificazioni nei comportamenti che si sono potute registrare nell’ambiente educativo/scolastico da parte delle insegnanti.
Il ruolo (im)possibile dei genitori. Intervento di sostegno alla genitorialità nell'ambito di un progetto di prevenzione in un Asilo Nido
TRENTANNI, ANGELICA
2022/2023
Abstract
The relationship between parents and children, in particular the way they interact, can determine cognitive, emotional, behavioural, and psychological development of the child. Educational choices and actions of parents are influenced by many factors that lead to the analysis of the interactions from an eco-behavioural perspective, considering not only the individuality of each person but also their working, socio-environmental and cultural reality. (Benedetto, 2017). The goal of this thesis is to raise parents’ awareness of the importance of their role. Thanks to theoretical considerations, which were at the basis of the meetings in order to facilitate parents’ participation, it was possible to promote a more concrete approach based on daily practice and real situations. The main objective of this approach is to develop positive behaviours and encourage children’s growth. The project consists of four structured meetings with parents in a nursery school and it is inspired by the theory of parent training, in particular by Sander’s Triple P program (Positive Parenting Program). The topics of the meetings were chosen in relation to neuro-psychomotor interventions as part of an educational preventative psychomotricity project and after a discussion with the teachers. At the end of the project within the nursery school, after analysing an assessment questionnaire for parents and discussing with teachers about the goals of the project, it was possible to understand the importance of initiatives that aim at improving and strengthening the parent-child interaction. Indeed, building a better interaction allowed children to grow and change their behaviours within the educational context as it was noticed by the teachers.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Il ruolo (im)possibile dei genitori.Intervento di sostegno alla genitorialità nell’ambito di un progetto di prevenzione in un Asilo Nido..pdf
accesso aperto
Dimensione
1.69 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.69 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/57751