The following thesis work focuses on the importance of promoting Social and Emotional Learning (SEL) in the school enviroment. The issue of social and emotional skills is indeed in the spotlight, both for the implications and benefits that literature has encountered about it on the positive development of children and the wellbeing of adults, and for the underying presence of new risk factors related to the global pandemy. Therefore, this paper intends to examine the value of the said approach through the implementation of PS-smile curriculum in a third grade of primary school that aims to contribute to the constuction of communities which are inclusive and caring towards the needs of all of their members, communities where the adults take care of their social and emotional skills and support their development in the little ones.

Il lavoro di tesi si incentra sull’importanza della promozione dell’apprendimento socio-emozionale (SEL) nell’ambito scolastico, educativo e formativo. Il tema delle competenze socio-emotive è infatti al centro dell’attenzione sia per le sue implicazioni e per i numerosi vantaggi che la letteratura ha riscontrato sullo sviluppo positivo dei bambini e il benessere degli adulti sia per la presenza di nuovi fattori di rischio legati alla pandemia. L’elaborato intende pertanto indagare la valenza di tale approccio attraverso la realizzazione in una classe terza del curricolo PS-smile, il quale si propone di contribuire alla costruzione di comunità inclusive e attente al benessere di tutti i suoi membri, comunità in cui gli adulti si prendono cura delle proprie competenze sociali ed emotive e ne sostengono lo sviluppo nei più piccoli.

Promozione dell’apprendimento socio-emozionale in bambini e bambine: una ricerca alla scuola primaria verso la costruzione di comunità inclusive.

COCCO, ELEONORA
2022/2023

Abstract

The following thesis work focuses on the importance of promoting Social and Emotional Learning (SEL) in the school enviroment. The issue of social and emotional skills is indeed in the spotlight, both for the implications and benefits that literature has encountered about it on the positive development of children and the wellbeing of adults, and for the underying presence of new risk factors related to the global pandemy. Therefore, this paper intends to examine the value of the said approach through the implementation of PS-smile curriculum in a third grade of primary school that aims to contribute to the constuction of communities which are inclusive and caring towards the needs of all of their members, communities where the adults take care of their social and emotional skills and support their development in the little ones.
2022
Promotion of social-emotional learning in children: a research in primary school towards the building of inclusive communities.
Il lavoro di tesi si incentra sull’importanza della promozione dell’apprendimento socio-emozionale (SEL) nell’ambito scolastico, educativo e formativo. Il tema delle competenze socio-emotive è infatti al centro dell’attenzione sia per le sue implicazioni e per i numerosi vantaggi che la letteratura ha riscontrato sullo sviluppo positivo dei bambini e il benessere degli adulti sia per la presenza di nuovi fattori di rischio legati alla pandemia. L’elaborato intende pertanto indagare la valenza di tale approccio attraverso la realizzazione in una classe terza del curricolo PS-smile, il quale si propone di contribuire alla costruzione di comunità inclusive e attente al benessere di tutti i suoi membri, comunità in cui gli adulti si prendono cura delle proprie competenze sociali ed emotive e ne sostengono lo sviluppo nei più piccoli.
Apprendimento
SEL
Inclusione
Competenze
Long life learning
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cocco_Eleonora.pdf

accesso riservato

Dimensione 7.49 MB
Formato Adobe PDF
7.49 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/58927