This thesis "Outdoor Education as an educational perspective for the promotion of the well-being of the person" aims to investigate how Outdoor Education is effective for promoting the well-being of individuals. The first chapter presents the fundamental characteristics of twentieth-century pedagogy and, therefore, of the activism movement that developed in the American context and its consequent development in Europe with the New Schools movement. The second chapter presents the peculiar characteristics of Outdoor Education in all its facets. In the third chapter the concept of personal and social well-being is investigated. Furthermore, the importance of place and space with regards to well-being and also the development of Outdoor Education during the period of the Covid-19 pandemic is outlined. In the fourth chapter, a systematic review of the literature on the correlation between "Outdoor Education" and "Well-being" is carried out. The aim is to highlight how the educational perspective of Outdoor Education is useful for promoting well-being and to provide food for thought for practice and future research.

La presente tesi “L'Outdoor Education come prospettiva educativa per la promozione del ben-essere della persona” ha lo scopo di indagare come l'Outdoor Education sia efficacie per la promozione del ben-essere degli individui. Nel primo capitolo vengono presentate le caratteristiche fondamentali della pedagogia del novecento e, quindi, del movimento dell'attivismo che si è sviluppato nel contesto americano e il suo conseguente sviluppo in Europa con il movimento delle Scuole Nuove. Il secondo capitolo presenta le caratteristiche peculiari dell'Outdoor Education in tutte le sue sfaccettature. Nel terzo capitolo viene indagato il concetto di ben-essere personale e sociale. Inoltre, viene delineato l'importanza del luogo e dello spazio per quanto riguarda il ben-essere e anche lo sviluppo dell'Outdoor Education durante il periodo della pandemia da Covid-19. Nel quarto capitolo viene realizzata una revisione sistematica della letteratura sulla correlazione tra “Outdoor Education” e “Ben-essere”. Lo scopo è quello di evidenziare come la prospettiva educativa dell'Outdoor Education sia utile per la promozione del ben-essere e per fornire spunti di riflessioni per la pratica e la ricerca futura.

L'Outdoor Education come prospettiva educativa per la promozione del ben-essere della persona

SCOMPARIN, ALESSIA
2022/2023

Abstract

This thesis "Outdoor Education as an educational perspective for the promotion of the well-being of the person" aims to investigate how Outdoor Education is effective for promoting the well-being of individuals. The first chapter presents the fundamental characteristics of twentieth-century pedagogy and, therefore, of the activism movement that developed in the American context and its consequent development in Europe with the New Schools movement. The second chapter presents the peculiar characteristics of Outdoor Education in all its facets. In the third chapter the concept of personal and social well-being is investigated. Furthermore, the importance of place and space with regards to well-being and also the development of Outdoor Education during the period of the Covid-19 pandemic is outlined. In the fourth chapter, a systematic review of the literature on the correlation between "Outdoor Education" and "Well-being" is carried out. The aim is to highlight how the educational perspective of Outdoor Education is useful for promoting well-being and to provide food for thought for practice and future research.
2022
Outdoor Education as an educational perspective for the promotion of the person's well-being
La presente tesi “L'Outdoor Education come prospettiva educativa per la promozione del ben-essere della persona” ha lo scopo di indagare come l'Outdoor Education sia efficacie per la promozione del ben-essere degli individui. Nel primo capitolo vengono presentate le caratteristiche fondamentali della pedagogia del novecento e, quindi, del movimento dell'attivismo che si è sviluppato nel contesto americano e il suo conseguente sviluppo in Europa con il movimento delle Scuole Nuove. Il secondo capitolo presenta le caratteristiche peculiari dell'Outdoor Education in tutte le sue sfaccettature. Nel terzo capitolo viene indagato il concetto di ben-essere personale e sociale. Inoltre, viene delineato l'importanza del luogo e dello spazio per quanto riguarda il ben-essere e anche lo sviluppo dell'Outdoor Education durante il periodo della pandemia da Covid-19. Nel quarto capitolo viene realizzata una revisione sistematica della letteratura sulla correlazione tra “Outdoor Education” e “Ben-essere”. Lo scopo è quello di evidenziare come la prospettiva educativa dell'Outdoor Education sia utile per la promozione del ben-essere e per fornire spunti di riflessioni per la pratica e la ricerca futura.
Outdoor Education
Ben-essere
Natura
systematic review
Pedagogia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Scomparin_Alessia.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.24 MB
Formato Adobe PDF
1.24 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/58979