This Thesis aims to examine the educational value of picturebooks, focusing on the inclusion of disabilities and the LGBTQ+ community. Through a bibliographic analysis of the characteristics that make a picturebook inclusive, considering both verbal and iconographic narratives, an attempt is made to understand the role of the picturebook in educating young readers about diversity and social justice. In the Thesis, selected picturebooks from bibliographic and literature sources are examined to determine whether they promote inclusion effectively or perpetuate stereotypes and discrimination. This critical analysis is based on parameters such as accurate representation of disabilities and LGBTQ+ identities, diversity of characters and stories, presence of positive and inclusive messages, and accessibility of the works. In the results of this paper, it is proposed to highlight some positive examples of picturebooks that are considered inclusive with respect to the words used and iconographic choices, and to promote greater awareness of the importance of encouraging diversity education through the tool of the picturebook.
Questa Tesi si propone di esaminare il valore educativo degli albi illustrati, concentrandosi sull'inclusione delle disabilità e della comunità LGBTQ+. Attraverso un'analisi bibliografica delle caratteristiche che rendono un albo illustrato inclusivo, considerando sia la narrazione verbale che quella iconografica, si cerca di comprendere il ruolo del picturebook nell'educazione dei giovani lettori alla diversità e alla giustizia sociale. Nella Tesi vengono esaminati alcuni albi illustrati selezionati da fonti bibliografiche e letterarie, al fine di determinare se promuovono l'inclusione in modo efficace o se perpetuano stereotipi e discriminazioni. Questa analisi critica si basa su parametri quali la rappresentazione accurata delle disabilità e delle identità LGBTQ+, la diversità dei personaggi e delle storie, la presenza di messaggi positivi e inclusivi, e l'accessibilità delle opere. Nei risultati del presente lavoro, si propone di evidenziare alcuni esempi positivi di albi illustrati, considerati inclusivi rispetto alle parole utilizzate ed alle scelte iconografiche, e di promuovere una maggiore consapevolezza sull'importanza di incoraggiare l'educazione alla diversità attraverso lo strumento dell'albo illustrato.
Il potere degli albi illustrati: nuovi sguardi per orientarsi alle disabilità e superare l'eteronormatività
BERGAMIN, LINDA
2022/2023
Abstract
This Thesis aims to examine the educational value of picturebooks, focusing on the inclusion of disabilities and the LGBTQ+ community. Through a bibliographic analysis of the characteristics that make a picturebook inclusive, considering both verbal and iconographic narratives, an attempt is made to understand the role of the picturebook in educating young readers about diversity and social justice. In the Thesis, selected picturebooks from bibliographic and literature sources are examined to determine whether they promote inclusion effectively or perpetuate stereotypes and discrimination. This critical analysis is based on parameters such as accurate representation of disabilities and LGBTQ+ identities, diversity of characters and stories, presence of positive and inclusive messages, and accessibility of the works. In the results of this paper, it is proposed to highlight some positive examples of picturebooks that are considered inclusive with respect to the words used and iconographic choices, and to promote greater awareness of the importance of encouraging diversity education through the tool of the picturebook.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bergamin_Linda.pdf
accesso aperto
Dimensione
40.31 MB
Formato
Adobe PDF
|
40.31 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/59587