Starting with an analysis of the text "Remembering, Forgetting, Forgiving" (1998/2004) by Paul Ricoeur, this paper aims to explore the connections between the philosopher's thinking on the themes of past and memory, and the psychological treatment of trauma. In the first part, space will be given to analysing the Ricoeur text: after clarifying the relationship between past, present and future, particular attention will be given to the concept of 'wounded memory', central to our reflection. An attempt will be made to understand how forgiveness and forgetting also play a role, as possible ways of allowing the past to be reinterpreted, and overcome the burden of wounded memory. In the second part, the thesis will move to the field of psychology, dealing with the processing of the past in people who have experienced highly traumatic events. The central characteristics of traumatic memory will be analysed, and the main psychological treatments will be examined, which aim not only to break the silence of trauma, but also to facilitate the reworking of a fragmented and unsustainable memory. Through an integrated perspective between philosophy and clinical psychology, the aim is to understand how the past and memory can be reworked and reconciled, in order to overcome a past that absolutizes the present, and open up a possibility for growth and healing.

A partire dall’analisi del testo “Ricordare, Dimenticare, Perdonare” (1998/2004) di Paul Ricoeur, il presente elaborato si propone di esplorare le connessioni tra il pensiero del filosofo sui temi di passato e memoria, e il trattamento psicologico del trauma. Nella prima parte verrà dato spazio all’analisi del testo ricoeuriano: dopo aver chiarito in che relazione siano passato, presente e futuro, particolare attenzione verrà data al concetto di “memoria ferita”, centrale per la nostra riflessione. Si cercherà di comprendere come anche il perdono e l’oblio ricoprano un ruolo, in quanto possibili vie per permettere al passato di essere reinterpretato, e superare il peso della memoria ferita. Nella seconda parte la tesi si sposterà all’ambito della psicologia, trattando l’elaborazione del passato in persone che hanno vissuto eventi fortemente traumatici. Si analizzeranno le caratteristiche centrali della memoria traumatica e verranno esaminati i principali trattamenti psicologici, i quali mirano non solo a rompere il silenzio del trauma, ma anche a favorire la rielaborazione di una memoria frammentata ed insostenibile. Attraverso una prospettiva integrata tra filosofia e psicologia clinica, l’obiettivo è quello di comprendere come il passato e la memoria possano essere rielaborati e riconciliati, per superare un passato che assolutizza il presente, e aprire una possibilità di crescita e guarigione.

Trauma e memoria ferita. In dialogo con Paul Ricoeur

CIAN, MARTINA
2022/2023

Abstract

Starting with an analysis of the text "Remembering, Forgetting, Forgiving" (1998/2004) by Paul Ricoeur, this paper aims to explore the connections between the philosopher's thinking on the themes of past and memory, and the psychological treatment of trauma. In the first part, space will be given to analysing the Ricoeur text: after clarifying the relationship between past, present and future, particular attention will be given to the concept of 'wounded memory', central to our reflection. An attempt will be made to understand how forgiveness and forgetting also play a role, as possible ways of allowing the past to be reinterpreted, and overcome the burden of wounded memory. In the second part, the thesis will move to the field of psychology, dealing with the processing of the past in people who have experienced highly traumatic events. The central characteristics of traumatic memory will be analysed, and the main psychological treatments will be examined, which aim not only to break the silence of trauma, but also to facilitate the reworking of a fragmented and unsustainable memory. Through an integrated perspective between philosophy and clinical psychology, the aim is to understand how the past and memory can be reworked and reconciled, in order to overcome a past that absolutizes the present, and open up a possibility for growth and healing.
2022
Trauma and wounded memory. In dialogue with Paul Ricoeur
A partire dall’analisi del testo “Ricordare, Dimenticare, Perdonare” (1998/2004) di Paul Ricoeur, il presente elaborato si propone di esplorare le connessioni tra il pensiero del filosofo sui temi di passato e memoria, e il trattamento psicologico del trauma. Nella prima parte verrà dato spazio all’analisi del testo ricoeuriano: dopo aver chiarito in che relazione siano passato, presente e futuro, particolare attenzione verrà data al concetto di “memoria ferita”, centrale per la nostra riflessione. Si cercherà di comprendere come anche il perdono e l’oblio ricoprano un ruolo, in quanto possibili vie per permettere al passato di essere reinterpretato, e superare il peso della memoria ferita. Nella seconda parte la tesi si sposterà all’ambito della psicologia, trattando l’elaborazione del passato in persone che hanno vissuto eventi fortemente traumatici. Si analizzeranno le caratteristiche centrali della memoria traumatica e verranno esaminati i principali trattamenti psicologici, i quali mirano non solo a rompere il silenzio del trauma, ma anche a favorire la rielaborazione di una memoria frammentata ed insostenibile. Attraverso una prospettiva integrata tra filosofia e psicologia clinica, l’obiettivo è quello di comprendere come il passato e la memoria possano essere rielaborati e riconciliati, per superare un passato che assolutizza il presente, e aprire una possibilità di crescita e guarigione.
trauma
memoria
passato
filosofia
psicologia clinica
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cian_Martina.pdf

accesso riservato

Dimensione 735.4 kB
Formato Adobe PDF
735.4 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/59809