Advertising is one of the most powerful and widespread communication tools in contemporary society. The images and messages communicated through mass media and digital platforms have the power to shape our perceptions, desires and beliefs. One of the most relevant aspects of advertising concerns gender representation, as it reflects and helps define gender roles in our culture. This thesis explores in depth the representation of gender in advertising in two Italian periodicals from the 1960s to the present. Starting from the assumption that advertising messages helped construct and deconstruct gender identities, I asked how these representations transformed over time and what elements transformed it. Based on this, it was possible to determine that the relationship between the visual and textual element over the years has transformed marking a gradual shift that has taken the narrative from rational to emotional. It emerges that over the years one is more exposed to advertisements that show an ideal of life or person to aspire to. Which sets higher and higher standards for readers and society. Not only are there common patterns, whereby there are specific modes of representation related to gender, but also the target audience of the advertisement influences its narrative. Advertising marks new trends through a standardized representation of men and women, in fact there are specific roles and representation techniques associated with them, which determine what to aspire to as a subject part of society.
La pubblicità è uno degli strumenti di comunicazione più influenti e diffusi nella società contemporanea. Le immagini e i messaggi veicolati attraverso i mezzi di comunicazione di massa e le piattaforme digitali hanno il potere di plasmare le nostre percezioni, i nostri desideri e le nostre credenze. Uno degli aspetti più rilevanti della pubblicità riguarda la rappresentazione dei generi, poiché essa riflette e, al contempo, contribuisce a definire i ruoli di genere nella nostra cultura. Questa tesi si propone l'obiettivo di esplorare in profondità la rappresentazione dei generi nella pubblicità in due periodici italiani, dagli anni ’60 ad oggi. Partendo dall’assunto che i messaggi pubblicitari hanno contribuito a costruire e a destrutturare le identità di genere, mi sono chiesta come queste rappresentazioni si sono trasformate nel tempo e quali elementi la trasformassero. Sulla base di ciò, è stato possibile determinare che la relazione tra elemento visuale e testuale negli anni si è trasformata segnando un graduale cambiamento che ha portato la narrazione da razionale a emozionale. Emerge che negli anni si è più esposti a pubblicità che mostrano un’ideale di vita o di persona al quale ambire. Il quale pone standard sempre più alti per i lettori e per la società. Non solo vi sono dei pattern comuni, per cui vi sono specifiche modalità di rappresentazione legate al genere, bensì anche il target di riferimento della pubblicità ne influenza la narrazione. La pubblicità segna nuove tendenze attraverso una rappresentazione standardizzata dell’uomo e della donna, infatti vi sono specifici ruoli e tecniche di rappresentazione associate ad essi, le quali determinano ciò a cui ambire in quanto soggetto parte della società.
Genere, rappresentazioni e pubblicità nella carta stampa. Una ricerca dagli anni '60 ad oggi.
BUSON, IRENE
2022/2023
Abstract
Advertising is one of the most powerful and widespread communication tools in contemporary society. The images and messages communicated through mass media and digital platforms have the power to shape our perceptions, desires and beliefs. One of the most relevant aspects of advertising concerns gender representation, as it reflects and helps define gender roles in our culture. This thesis explores in depth the representation of gender in advertising in two Italian periodicals from the 1960s to the present. Starting from the assumption that advertising messages helped construct and deconstruct gender identities, I asked how these representations transformed over time and what elements transformed it. Based on this, it was possible to determine that the relationship between the visual and textual element over the years has transformed marking a gradual shift that has taken the narrative from rational to emotional. It emerges that over the years one is more exposed to advertisements that show an ideal of life or person to aspire to. Which sets higher and higher standards for readers and society. Not only are there common patterns, whereby there are specific modes of representation related to gender, but also the target audience of the advertisement influences its narrative. Advertising marks new trends through a standardized representation of men and women, in fact there are specific roles and representation techniques associated with them, which determine what to aspire to as a subject part of society.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/59871