The purpose of this paper is to delve into the phenomenon of the female gaze and the presence of women in cinema, presenting the lives and works of some female directors. This will be achieved through an analysis of the history related to the female gaze, starting from the early reflections on the subject by Laura Mulvey, up to the contemporary situation, including examples of the application of the female gaze in visual culture. Furthermore, with the interpretative keys gathered from the study of the history of cinema and cinematographic techniques from the perspective of the female gaze, it is possible to proceed with the analysis of some titles to compare theoretical knowledge with its practical application in the film industry. In particular, several titles on the MUBI platform will be analyzed, which has the distinctive quality of collecting cinematographic works of pronounced artistic and aesthetic value. The films examined for this paper are Feuchtgebiete (Wetlands, 2013) by David Wnendt, Queen of Earth (Id., 2015) by Alex Ross Perry, Under the Silver Lake (Id., 2018) by David Robert Mitchell, and Sibyl (Sibyl - Labirinti di donna, 2019) by Justine Triet.

Lo scopo di questo elaborato è approfondire il fenomeno del female gaze e della presenza delle donne nel cinema, con la presentazione delle vite e delle opere di alcune registe, attraverso un’analisi della storia legata allo sguardo femminile, partendo dalle prime riflessioni sul tema di Laura Mulvey, fino alla situazione contemporanea, con esempi di applicazione del female gaze nella cultura visuale. Inoltre, grazie alle chiavi interpretative raccolte dallo studio della storia del cinema e delle tecniche cinematografiche nell’ottica del female gaze, è possibile procedere all’analisi di alcuni titoli per confrontare le conoscenze teoriche con l’applicazione pratica che ne viene fatta nell’industria cinematografica. In particolare saranno analizzati alcuni titoli presenti sulla piattaforma MUBI, che ha la qualità peculiare di raccogliere opere cinematografiche di uno spiccato valore artistico ed estetico. Le pellicole prese in esame per questo elaborato sono Feuchtgebiete (Wetlands, 2013), di David Wnendt; Queen of Earth (Id., 2015), di Alex Ross Perry; Under the Silver Lake (Id., 2018), di David Robert Mitchell; Sibyl (Sibyl - Labirinti di donna, 2019), di Justine Triet.

Il female gaze nel cinema contemporaneo. Un'analisi critica a partire dai film presenti nella piattaforma MUBI.

DALLA VECCHIA, RACHELE
2022/2023

Abstract

The purpose of this paper is to delve into the phenomenon of the female gaze and the presence of women in cinema, presenting the lives and works of some female directors. This will be achieved through an analysis of the history related to the female gaze, starting from the early reflections on the subject by Laura Mulvey, up to the contemporary situation, including examples of the application of the female gaze in visual culture. Furthermore, with the interpretative keys gathered from the study of the history of cinema and cinematographic techniques from the perspective of the female gaze, it is possible to proceed with the analysis of some titles to compare theoretical knowledge with its practical application in the film industry. In particular, several titles on the MUBI platform will be analyzed, which has the distinctive quality of collecting cinematographic works of pronounced artistic and aesthetic value. The films examined for this paper are Feuchtgebiete (Wetlands, 2013) by David Wnendt, Queen of Earth (Id., 2015) by Alex Ross Perry, Under the Silver Lake (Id., 2018) by David Robert Mitchell, and Sibyl (Sibyl - Labirinti di donna, 2019) by Justine Triet.
2022
The female gaze in contemporary cinema. A critical analysis from films on the MUBI platform.
Lo scopo di questo elaborato è approfondire il fenomeno del female gaze e della presenza delle donne nel cinema, con la presentazione delle vite e delle opere di alcune registe, attraverso un’analisi della storia legata allo sguardo femminile, partendo dalle prime riflessioni sul tema di Laura Mulvey, fino alla situazione contemporanea, con esempi di applicazione del female gaze nella cultura visuale. Inoltre, grazie alle chiavi interpretative raccolte dallo studio della storia del cinema e delle tecniche cinematografiche nell’ottica del female gaze, è possibile procedere all’analisi di alcuni titoli per confrontare le conoscenze teoriche con l’applicazione pratica che ne viene fatta nell’industria cinematografica. In particolare saranno analizzati alcuni titoli presenti sulla piattaforma MUBI, che ha la qualità peculiare di raccogliere opere cinematografiche di uno spiccato valore artistico ed estetico. Le pellicole prese in esame per questo elaborato sono Feuchtgebiete (Wetlands, 2013), di David Wnendt; Queen of Earth (Id., 2015), di Alex Ross Perry; Under the Silver Lake (Id., 2018), di David Robert Mitchell; Sibyl (Sibyl - Labirinti di donna, 2019), di Justine Triet.
cinema
cultura visuale
female gaze
piattaforme
feminist studies
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rachele_Dalla_Vecchia.pdf

accesso aperto

Dimensione 4.57 MB
Formato Adobe PDF
4.57 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/59902