The increase in technologies and digital platforms available to the population has allowed the collection of a large amount of personal data, causing an inevitable growth in marketing strategies based on these platforms. In recent years, however, a change has been set in motion that began first at the societal level, with a more conscious attitude toward one's data, and consequently with an increase and improvement in laws regarding the protection of consumers' personal data. This has limited their level of detail and forced major providers to limit their distribution, resulting in a change that is now defined as "cookieless." This thesis aims to analyze these changes and individualize which are the new digital marketing strategies that respect the new limits, returning more value to the consumer in terms of content quality, in exchange for their data.
L’aumento delle tecnologie e delle piattaforme digitali a disposizione della popolazione hanno permesso la raccolta di una grande mole di dati personali, provocando un’inevitabile aumento delle strategie di marketing basate su queste piattaforme. Negli ultimi anni, però, si è messo in moto un cambiamento iniziato prima a livello sociale, con un atteggiamento più consapevole nei confronti dei propri dati, e di conseguenza con un incremento e miglioramento delle leggi riguardanti la protezione dei dati personali dei consumatori. Questo ne ha limitato il livello di dettaglio e costretto i principali provider a limitarne la loro distribuzione, dando vita ad un cambiamento che oggi viene definito come “cookieless”. L’obiettivo dell’elaborato è analizzare questi cambiamenti ed individuare quali sono le nuove strategie di marketing digitale che rispettino i nuovi limiti, restituendo al consumatore maggior valore in termini di qualità dei contenuti, in cambio dei propri dati.
Verso un futuro incentrato sulla privacy: cambiamenti del marketing digitale nel post-cookieless
PEGORARO, SIMONE
2022/2023
Abstract
The increase in technologies and digital platforms available to the population has allowed the collection of a large amount of personal data, causing an inevitable growth in marketing strategies based on these platforms. In recent years, however, a change has been set in motion that began first at the societal level, with a more conscious attitude toward one's data, and consequently with an increase and improvement in laws regarding the protection of consumers' personal data. This has limited their level of detail and forced major providers to limit their distribution, resulting in a change that is now defined as "cookieless." This thesis aims to analyze these changes and individualize which are the new digital marketing strategies that respect the new limits, returning more value to the consumer in terms of content quality, in exchange for their data.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/59970