Today Plant Based Drinks, known as beverages made from plant sources, have a prominent place in the Organized Retail (GDO) and have become part of consumers’ purchasing scenario. The motivation driving customers to purchase Plant Based products more frequently as a substitute for dairy milk lies in a broader transformation of the dietary paradigm. The reasons for this change in tastes and consumer choices, as well as the potential for renewed health awareness, are investigated in this thesis to complete and contextualize the conducted analyses. The research inspiration that forms the basis of this thesis, focus on the nutritional aspects of Plant Based Drinks and the relationship between their composition and health benefits for the end consumer. The objective is to identify, through a detailed comparison of nutritional labels, specific characteristics and differences in a sample of Plant Based Drink currently available in the market. By employing statistical analysis tools, it was possible to study information related to various types of Plant Based Drinks found in the main large retailers in the Veneto region. The collected data were then inserted into a database consisting of over 200 samples. The research work took into consideration on the one hand the nutritional tables and ingredients that make up the selected Plant Based Drinks and on the other the description of the packaging with which these beverages are offered on the market, also paying particular attention to the claims. The sampling made it possible to investigate the composition of Plant Based Drinks and to coherently include these products in a broader multifactorial analysis. The results of this thesis work have outlined a picture of strong heterogeneity concerning ingredients, nutritional values, and, consequently, the health benefits for consumers.

I Plant Based Drinks, ossia le bevande a base vegetale, occupano oggi un posto di rilievo nei reparti dei punti vendita della Grande Distribuzione Organizzata (GDO) e sono diventate parte integrante nel panorama acquisti dei consumatori. La motivazione che spinge gli avventori ad acquistare con maggiore frequenza prodotti a base vegetale in sostituzione al latte di origine vaccina risiede in una più ampia trasformazione del paradigma alimentare. Le motivazioni di questo cambiamento nei gusti e nelle scelte dei consumatori, così come la potenziale rinnovata consapevolezza in termini di salute, vengono indagate nella presente tesi per completare e contestualizzare le analisi condotte. Lo spunto di ricerca da cui prende avvio questa tesi mette al centro la sfera nutrizionale dei Plant Based Drinks e il rapporto tra la loro composizione e i benefici in ottica di salute per il consumatore finale. L’obiettivo è quello di individuare, attraverso un confronto puntuale delle tabelle nutrizionali, le caratteristiche specifiche e le differenze in un campione di bevande vegetali attualmente in commercio. Mediante utilizzo di strumenti statistici di analisi, è stato possibile studiare le informazioni relative alle diverse tipologie di bevande vegetali presenti nei principali punti vendita della GDO veneta. I dati raccolti sono stati, poi, inseriti in un database composto da oltre 200 campioni. Il lavoro di ricerca ha preso in considerazione da un lato le tabelle nutrizionali e gli ingredienti che compongono i Plant Based Drinks selezionati e dall’altro la descrizione del packaging con cui queste bevande vengono proposte sul mercato, ponendo un’attenzione particolare anche ai claims. Il campionamento ha permesso di indagare la composizione dei Plant Based Drinks e di inserire coerentemente questi prodotti in un’analisi multifattoriale di più ampio respiro. I risultati del presente lavoro di tesi hanno delineato un quadro di forte eterogeneità per quanto concerne ingredienti, valori nutrizionali e, di conseguenza, benefici sulla salute del consumatore.

Analisi delle bevande vegetali da un punto di vista nutrizionale e relativa etichettatura

BARALDO, ELEONORA
2022/2023

Abstract

Today Plant Based Drinks, known as beverages made from plant sources, have a prominent place in the Organized Retail (GDO) and have become part of consumers’ purchasing scenario. The motivation driving customers to purchase Plant Based products more frequently as a substitute for dairy milk lies in a broader transformation of the dietary paradigm. The reasons for this change in tastes and consumer choices, as well as the potential for renewed health awareness, are investigated in this thesis to complete and contextualize the conducted analyses. The research inspiration that forms the basis of this thesis, focus on the nutritional aspects of Plant Based Drinks and the relationship between their composition and health benefits for the end consumer. The objective is to identify, through a detailed comparison of nutritional labels, specific characteristics and differences in a sample of Plant Based Drink currently available in the market. By employing statistical analysis tools, it was possible to study information related to various types of Plant Based Drinks found in the main large retailers in the Veneto region. The collected data were then inserted into a database consisting of over 200 samples. The research work took into consideration on the one hand the nutritional tables and ingredients that make up the selected Plant Based Drinks and on the other the description of the packaging with which these beverages are offered on the market, also paying particular attention to the claims. The sampling made it possible to investigate the composition of Plant Based Drinks and to coherently include these products in a broader multifactorial analysis. The results of this thesis work have outlined a picture of strong heterogeneity concerning ingredients, nutritional values, and, consequently, the health benefits for consumers.
2022
Nutritional analysis of Plant-Based Drinks and related labeling
I Plant Based Drinks, ossia le bevande a base vegetale, occupano oggi un posto di rilievo nei reparti dei punti vendita della Grande Distribuzione Organizzata (GDO) e sono diventate parte integrante nel panorama acquisti dei consumatori. La motivazione che spinge gli avventori ad acquistare con maggiore frequenza prodotti a base vegetale in sostituzione al latte di origine vaccina risiede in una più ampia trasformazione del paradigma alimentare. Le motivazioni di questo cambiamento nei gusti e nelle scelte dei consumatori, così come la potenziale rinnovata consapevolezza in termini di salute, vengono indagate nella presente tesi per completare e contestualizzare le analisi condotte. Lo spunto di ricerca da cui prende avvio questa tesi mette al centro la sfera nutrizionale dei Plant Based Drinks e il rapporto tra la loro composizione e i benefici in ottica di salute per il consumatore finale. L’obiettivo è quello di individuare, attraverso un confronto puntuale delle tabelle nutrizionali, le caratteristiche specifiche e le differenze in un campione di bevande vegetali attualmente in commercio. Mediante utilizzo di strumenti statistici di analisi, è stato possibile studiare le informazioni relative alle diverse tipologie di bevande vegetali presenti nei principali punti vendita della GDO veneta. I dati raccolti sono stati, poi, inseriti in un database composto da oltre 200 campioni. Il lavoro di ricerca ha preso in considerazione da un lato le tabelle nutrizionali e gli ingredienti che compongono i Plant Based Drinks selezionati e dall’altro la descrizione del packaging con cui queste bevande vengono proposte sul mercato, ponendo un’attenzione particolare anche ai claims. Il campionamento ha permesso di indagare la composizione dei Plant Based Drinks e di inserire coerentemente questi prodotti in un’analisi multifattoriale di più ampio respiro. I risultati del presente lavoro di tesi hanno delineato un quadro di forte eterogeneità per quanto concerne ingredienti, valori nutrizionali e, di conseguenza, benefici sulla salute del consumatore.
bevande vegetali
etichettatura
nutrizione
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