The final report will address the topic of emotions and will try to analyze the particularities belonging to them. The focus of the report will concern emotions and their influence in the socio-educational relationship. The thesis will be composed of two chapters, preceded by a brief introduction and followed by a conclusion together with the bibliography and website of the material. The first chapter will address a discussion relating to emotions in general, the different theories and definitions that concern them, the various characteristics that belong to this topic. We will then conclude by talking about emotional intelligence and its importance in the educational world. Subsequently in the second chapter we will talk about a more specific perspective: we will deal with the emotional development of the child and the different theories belonging to it. The role of the emotional educator, the emotions in the educational relationship and the importance of teaching them to children and introducing them into educational teaching will then be introduced. Another role of the adult will also be analysed, that of parent; we will try to understand how parents significantly influence their children's behaviors through their emotions. Finally, we will briefly discuss what happens on an emotional level after the childhood period.

La relazione finale andrà ad affrontare il tema delle emozioni e cercherà di analizzare le particolarità appartenenti ad esse. Il fulcro della relazione riguarderà le emozioni e la loro influenza nella relazione socioeducativa. L’elaborato sarà composto da due capitoli, preceduti da una breve introduzione e seguiti da una conclusione insieme alla bibliografia e sitografia del materiale. Il primo capitolo affronterà un discorso inerente alle emozioni in generale, le diverse teorie e definizioni che le riguardano, le varie caratteristiche che appartengono a questa tematica. Si concluderà poi parlando dell’intelligenza emotiva e della sua importanza nel campo educativo. Successivamente nel secondo capitolo ci si addentrerà in un’ottica più specifica: si tratterà dello sviluppo emotivo del bambino e le diverse teorie appartenenti ad esso. Verrà, poi, introdotto il ruolo dell’educatore emozionale, le emozioni nella relazione educativa e l’importanza nell’insegnarle ai bambini e introdurle nella didattica educativa. Si analizzerà anche un altro ruolo dell’adulto, ossia quello di genitore; si cercherà di inquadrare come i genitori influenzano in maniera significativa i comportamenti dei propri figli attraverso la loro emotività. Infine, si tratterà brevemente di cosa succede a livello emotivo dopo il periodo dell’infanzia.

EDUCAZIONE EMOTIVA: LA FUNZIONE DELLE EMOZIONI NELLA RELAZIONE EDUCATIVA E IL RUOLO DELL’EDUCATORE

CAVALIERE, BENEDETTA
2022/2023

Abstract

The final report will address the topic of emotions and will try to analyze the particularities belonging to them. The focus of the report will concern emotions and their influence in the socio-educational relationship. The thesis will be composed of two chapters, preceded by a brief introduction and followed by a conclusion together with the bibliography and website of the material. The first chapter will address a discussion relating to emotions in general, the different theories and definitions that concern them, the various characteristics that belong to this topic. We will then conclude by talking about emotional intelligence and its importance in the educational world. Subsequently in the second chapter we will talk about a more specific perspective: we will deal with the emotional development of the child and the different theories belonging to it. The role of the emotional educator, the emotions in the educational relationship and the importance of teaching them to children and introducing them into educational teaching will then be introduced. Another role of the adult will also be analysed, that of parent; we will try to understand how parents significantly influence their children's behaviors through their emotions. Finally, we will briefly discuss what happens on an emotional level after the childhood period.
2022
EMOTIONAL EDUCATION: THE FUNCTION OF EMOTIONS IN THE EDUCATIONAL RELATIONSHIP AND THE ROLE OF THE EDUCATOR
La relazione finale andrà ad affrontare il tema delle emozioni e cercherà di analizzare le particolarità appartenenti ad esse. Il fulcro della relazione riguarderà le emozioni e la loro influenza nella relazione socioeducativa. L’elaborato sarà composto da due capitoli, preceduti da una breve introduzione e seguiti da una conclusione insieme alla bibliografia e sitografia del materiale. Il primo capitolo affronterà un discorso inerente alle emozioni in generale, le diverse teorie e definizioni che le riguardano, le varie caratteristiche che appartengono a questa tematica. Si concluderà poi parlando dell’intelligenza emotiva e della sua importanza nel campo educativo. Successivamente nel secondo capitolo ci si addentrerà in un’ottica più specifica: si tratterà dello sviluppo emotivo del bambino e le diverse teorie appartenenti ad esso. Verrà, poi, introdotto il ruolo dell’educatore emozionale, le emozioni nella relazione educativa e l’importanza nell’insegnarle ai bambini e introdurle nella didattica educativa. Si analizzerà anche un altro ruolo dell’adulto, ossia quello di genitore; si cercherà di inquadrare come i genitori influenzano in maniera significativa i comportamenti dei propri figli attraverso la loro emotività. Infine, si tratterà brevemente di cosa succede a livello emotivo dopo il periodo dell’infanzia.
Empatia
Relazione educativa
Inclusività
Emozioni
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cavaliere_Benedetta .pdf

accesso riservato

Dimensione 488.46 kB
Formato Adobe PDF
488.46 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/60926