The thesis explores the career of Luciano Damiani, initially a set designer who later transitioned into a director and founded his own theater, the Teatro di Documenti in Rome. The research commences with a brief biography of Damiani, followed by an analysis of his artistic style through an examination of the stage designs and productions he created throughout his career. The focus then shifts to the establishment of the Teatro di Documenti, examining the motivations driving Damiani to personally construct this venue. These motivations were rooted in addressing representation issues encountered during his work and exploring unconventional directorial methods. The thesis extensively describes the unconventional architecture of the theater. Finally, it scrutinizes a series of productions directed by Damiani at the Teatro di Documenti, emphasizing a new form of direction where sound is used and manipulated as a palette of colors.
La tesi esamina la carriera di Luciano Damiani, da scenografo a regista nonché fondatore del Teatro di Documenti a Roma. La ricerca inizia con una breve biografia di Damiani e prosegue con un'analisi della sua poetica attraverso lo studio delle scenografie e degli spettacoli da lui concepiti nel corso della sua carriera. Si approfondisce poi la creazione del Teatro di Documenti, indagando sulle motivazioni che hanno spinto Damiani a costruire personalmente questa struttura, sia per risolvere problemi di rappresentazione incontrati nella sua attività, sia per sperimentare modalità registiche innovative. La tesi descrive dettagliatamente l'architettura non convenzionale del teatro. Infine, si esamina una serie di rappresentazioni dirette da Damiani al Teatro di Documenti, focalizzandosi su una nuova tipologia di regia in cui il suono è utilizzato e manipolato come tonalità di colore.
Luciano Damiani: il teatro della luce e dell'ombra. Breve viaggio nel Teatro di Documenti.
ZANON, AMELIA
2023/2024
Abstract
The thesis explores the career of Luciano Damiani, initially a set designer who later transitioned into a director and founded his own theater, the Teatro di Documenti in Rome. The research commences with a brief biography of Damiani, followed by an analysis of his artistic style through an examination of the stage designs and productions he created throughout his career. The focus then shifts to the establishment of the Teatro di Documenti, examining the motivations driving Damiani to personally construct this venue. These motivations were rooted in addressing representation issues encountered during his work and exploring unconventional directorial methods. The thesis extensively describes the unconventional architecture of the theater. Finally, it scrutinizes a series of productions directed by Damiani at the Teatro di Documenti, emphasizing a new form of direction where sound is used and manipulated as a palette of colors.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Zanon_Amelia.pdf
accesso riservato
Dimensione
35.72 MB
Formato
Adobe PDF
|
35.72 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/61952