This dissertation focuses on the topic of child assessment in early childhood educational settings (3-6 year olds). The research, which is theoretical descriptive in nature, aims to shed light on European education and instruction systems, with particular reference to ECEC (Early Chidhood Education & Care) provision and assessment practices, by analysing the policy documents of the states. Subsequently, a focus is proposed on the meanings that, in Italy, assessment takes on in childhood education contexts, and on some assessment processes used or usable in pre-schools. Assessing is a fundamental and indispensable act in educational action. Starting from some supporting theoretical references, and from conscious, intentional, and formative assessment processes, we want to reach the ultimate goal of identifying practices that enhance and promote each child.

Il presente elaborato di tesi è incentrato sul tema della valutazione dei bambini in contesti educativi per la prima infanzia (fascia 3-6 anni). La ricerca, di tipo teorico descrittiva, vuole mettere in luce i sistemi educativi e di istruzione europei, con particolare riferimento all’offerta di ECEC (Early Chidhood Education & Care, Educazione e cura nella prima infanzia) e alle prassi valutative, attraverso l'analisi dei documenti programmatici degli stati. Successivamente viene proposto un affondo sui significati che, in Italia, assume la valutazione nei contesti educativi per l’infanzia, e ad alcuni processi valutativi utilizzati o utilizzabili nella scuola dell’infanzia. Valutare è un atto fondamentale e irrinunciabile nell’azione didattica. A partire da alcuni riferimenti teorici di supporto, e di processi di valutazione consapevole, intenzionale, e formativa, si vuole raggiungere il fine ultimo di individuare prassi valorizzanti e promuoventi per ciascun bambino.

Valutare nella scuola dell'infanzia. Dai documenti programmatici europei alle prassi.

RIGHETTO, ELEONORA
2023/2024

Abstract

This dissertation focuses on the topic of child assessment in early childhood educational settings (3-6 year olds). The research, which is theoretical descriptive in nature, aims to shed light on European education and instruction systems, with particular reference to ECEC (Early Chidhood Education & Care) provision and assessment practices, by analysing the policy documents of the states. Subsequently, a focus is proposed on the meanings that, in Italy, assessment takes on in childhood education contexts, and on some assessment processes used or usable in pre-schools. Assessing is a fundamental and indispensable act in educational action. Starting from some supporting theoretical references, and from conscious, intentional, and formative assessment processes, we want to reach the ultimate goal of identifying practices that enhance and promote each child.
2023
Assessing in preschool. From European policy documents to practices.
Il presente elaborato di tesi è incentrato sul tema della valutazione dei bambini in contesti educativi per la prima infanzia (fascia 3-6 anni). La ricerca, di tipo teorico descrittiva, vuole mettere in luce i sistemi educativi e di istruzione europei, con particolare riferimento all’offerta di ECEC (Early Chidhood Education & Care, Educazione e cura nella prima infanzia) e alle prassi valutative, attraverso l'analisi dei documenti programmatici degli stati. Successivamente viene proposto un affondo sui significati che, in Italia, assume la valutazione nei contesti educativi per l’infanzia, e ad alcuni processi valutativi utilizzati o utilizzabili nella scuola dell’infanzia. Valutare è un atto fondamentale e irrinunciabile nell’azione didattica. A partire da alcuni riferimenti teorici di supporto, e di processi di valutazione consapevole, intenzionale, e formativa, si vuole raggiungere il fine ultimo di individuare prassi valorizzanti e promuoventi per ciascun bambino.
Infanzia
Valutazione
Culture
Prassi
Europa
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
RIGHETTO_ELEONORA.pdf

accesso riservato

Dimensione 38.39 MB
Formato Adobe PDF
38.39 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/62831