This thesis in cultural anthropology aims to explore the role of the body in cultural expression, with a focus on beauty and cosmetics. To do so, the case of the Geisha in Japan was used. The work consists of three chapters. The first chapter provides an overview of the anthropology of the body by examining the many theoretical and conceptual perspectives on this topic, then moves on to explore the different ways in which the human body has been interpreted and used as a means of cultural communication. In the second chapter, we move to the specific context of Japan, discovering its conception of the body. The influences of Buddhism and Shintoism, Japanese beauty and aesthetic canons, body-related practices such as the tea ceremony or martial arts will be analysed. The third chapter deals with the case of geisha. Through the exploration of the beauty and cosmetic practices of geisha, it is highlighted how the body becomes both an artistic and cultural instrument, in which history and traditions can be read. In conclusion, the aim of this thesis is to show how the body, and the aesthetic practices associated with it, are a powerful means of expression, revealing, furthermore, how culture is configured as a delineator of customs and traditions concerning the body.
Questa tesi in antropologia culturale ha come obiettivo quello di esplorare il ruolo del corpo nell'espressione culturale, con un focus sul tema della bellezza e della cosmesi. Per farlo, è stato utilizzato il caso delle Geisha in Giappone. Il lavoro consiste di 3 capitoli. Il primo capitolo offre una panoramica sull'antropologia del corpo esaminando le molteplici prospettive teoriche e concettuali su questo argomento, passando poi a esplorare le diverse modalità con cui il corpo umano è stato interpretato e utilizzato come mezzo di comunicazione culturale. Nel secondo capitolo ci si sposta al contesto specifico del Giappone, scoprendone la concezione del corpo. Si analizzeranno le influenze del Buddhismo e dello Shintoismo, la bellezza e i canoni estetici giapponesi, pratiche legate al corpo come ad esempio la cerimonia del tè o le arti marziali. Il terzo capitolo tratta il caso delle geisha. Attraverso l'esplorazione delle pratiche di bellezza e cosmesi delle geisha, si mette in luce come il corpo diventi uno strumento sia artistico sia culturale, nel quale si possono leggere storia e tradizioni. In conclusione, l'obiettivo di questa tesi è mostrare come il corpo e le pratiche estetiche legate ad esso, siano un potente mezzo espressivo, rivelando, inoltre, come la cultura si configuri come delinatrice di usi e costumi che riguardano il corpo.
Corpi che raccontano storie: espressioni culturali della bellezza corporea attraverso il caso delle Geisha in Giappone.
RIZZO, MADDALENA
2023/2024
Abstract
This thesis in cultural anthropology aims to explore the role of the body in cultural expression, with a focus on beauty and cosmetics. To do so, the case of the Geisha in Japan was used. The work consists of three chapters. The first chapter provides an overview of the anthropology of the body by examining the many theoretical and conceptual perspectives on this topic, then moves on to explore the different ways in which the human body has been interpreted and used as a means of cultural communication. In the second chapter, we move to the specific context of Japan, discovering its conception of the body. The influences of Buddhism and Shintoism, Japanese beauty and aesthetic canons, body-related practices such as the tea ceremony or martial arts will be analysed. The third chapter deals with the case of geisha. Through the exploration of the beauty and cosmetic practices of geisha, it is highlighted how the body becomes both an artistic and cultural instrument, in which history and traditions can be read. In conclusion, the aim of this thesis is to show how the body, and the aesthetic practices associated with it, are a powerful means of expression, revealing, furthermore, how culture is configured as a delineator of customs and traditions concerning the body.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/63217