“This research delves into the crucial role of marketing in guiding customers’ car purchasing decisions. The first chapter provides a detailed overview of the automotive market, outlining its complex structure, the fundamental role of dealerships and their distribution, and the competition between dealers and brands. It concludes with a comparison between Tesla and Stellantis, two industry giants, to highlight the differences in their marketing strategies and how these reflect on customer choices. The second chapter focuses on marketing within dealerships, examining the adopted strategies and illustrating with practical examples how these influence the customer experience. It explains in detail the various steps that customers go through when purchasing a car and how dealerships take advantage of the various stages of their journey. The third chapter presents the results of questionnaires and interviews I conducted with customers of the Renault and Dacia dealership where I currently work. The results allow for a better understanding of the role and influence of marketing on customers’ final decisions.”

“Questa ricerca approfondisce il ruolo cruciale del marketing nel guidare le decisioni di acquisto di auto dei clienti. Il primo capitolo offre una panoramica dettagliata del mercato automotive, delineando la sua struttura complessa, il ruolo fondamentale dei concessionari e la loro distribuzione, e la concorrenza tra dealer e tra Marchi ed infine, viene effettuato un confronto tra Tesla e Stellantis, due giganti dell’industria, per evidenziare le differenze nelle loro strategie di marketing e come queste si riflettono sulle scelte dei clienti. Il secondo capitolo si concentra sul marketing nei concessionari, esaminando le strategie adottate e illustrando con esempi pratici come queste influenzano l’esperienza del cliente, spiegando dettagliatamente i vari step che i clienti superano per l’acquisto di un’auto e come i concessionari sfruttano a loro favore le varie fasi del loro percorso. Il terzo capitolo infine presenta i risultati di questionari e interviste che ho condotto ai clienti del concessionario Renault e Dacia dove attualmente lavoro. I risultati permettono di capire meglio il ruolo e l’influenza del marketing sulle decisioni finali dei clienti.

Come il marketing influenza le scelte dei consumatori finali nell'acquisto di auto in concessionario

FERLA, ALESSIO
2023/2024

Abstract

“This research delves into the crucial role of marketing in guiding customers’ car purchasing decisions. The first chapter provides a detailed overview of the automotive market, outlining its complex structure, the fundamental role of dealerships and their distribution, and the competition between dealers and brands. It concludes with a comparison between Tesla and Stellantis, two industry giants, to highlight the differences in their marketing strategies and how these reflect on customer choices. The second chapter focuses on marketing within dealerships, examining the adopted strategies and illustrating with practical examples how these influence the customer experience. It explains in detail the various steps that customers go through when purchasing a car and how dealerships take advantage of the various stages of their journey. The third chapter presents the results of questionnaires and interviews I conducted with customers of the Renault and Dacia dealership where I currently work. The results allow for a better understanding of the role and influence of marketing on customers’ final decisions.”
2023
How marketing influences the final consumer's decision to buy a car from a dealership
“Questa ricerca approfondisce il ruolo cruciale del marketing nel guidare le decisioni di acquisto di auto dei clienti. Il primo capitolo offre una panoramica dettagliata del mercato automotive, delineando la sua struttura complessa, il ruolo fondamentale dei concessionari e la loro distribuzione, e la concorrenza tra dealer e tra Marchi ed infine, viene effettuato un confronto tra Tesla e Stellantis, due giganti dell’industria, per evidenziare le differenze nelle loro strategie di marketing e come queste si riflettono sulle scelte dei clienti. Il secondo capitolo si concentra sul marketing nei concessionari, esaminando le strategie adottate e illustrando con esempi pratici come queste influenzano l’esperienza del cliente, spiegando dettagliatamente i vari step che i clienti superano per l’acquisto di un’auto e come i concessionari sfruttano a loro favore le varie fasi del loro percorso. Il terzo capitolo infine presenta i risultati di questionari e interviste che ho condotto ai clienti del concessionario Renault e Dacia dove attualmente lavoro. I risultati permettono di capire meglio il ruolo e l’influenza del marketing sulle decisioni finali dei clienti.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/63771