Amor y Pedagogía, published in Barcelona in 1902, represents one of Miguel de Unamuno's first literary exercises. This novel is of fundamental importance in the literary journey of its author who, through this narrative, began to outline the thematic and stylistic lines that will later characterise his works. One of the novel’s main communicative aims is to propose a social regeneration, starting from people’s pedagogy and education. In this regards, the analysis of the narrative shows how the grotesque pedagogical method applied by certain characters in their educational positions could be a true caricature of the early 20th -century teaching models, based on the philosophical doctrines of scientism and positivism. Similarly, the analysis of the novel must be accompanied to Unamuno's subtle criticism of the 20th-century Spanish society, which relied solely on science and progress while ignoring humanistic and artistic disciplines. However, this element cannot always be easily identified, since the author often prefers to conceal it through the filter of his irony and his taste for paradox. The study also shows that Unamuno pursued ideals that were perfectly in line with the Regeneracionismo movement supported by the Generación del '98, expressing his discontent with the excessive tendencies towards scientism and positivism in Spanish society, especially in the education field. It is then necessary to analyse love, which is the human, controversial and at times obscure element that energetically interacts with the educational and formative process. Since this is a central theme of Amor y Pedagogía, as the title itself suggests, this typically human experience is seen in multiple dimensions within the work, guaranteeing us the possibility to elaborate a broad overview about pedagogy and human education.

Amor y Pedagogía, opera pubblicata a Barcellona nel 1902, rappresenta uno tra i primi esercizi letterari di Miguel de Unamuno: è un opera fondamentale nel percorso letterario del suo autore, il quale iniziò a delineare, tramite questa narrazione, le linee tematiche e stilistiche che caratterizzarono poi le sue opere successive. Uno dei principali scopi comunicativi dell’opera è quello di proporre una rigenerazione sociale a partire dalla pedagogia e dall’istruzione del popolo. Lo studio dell’opera dimostra come il grottesco metodo pedagogico applicato da alcuni personaggi nelle loro posizioni educative sia una vera e propria caricatura dei modelli didattici dell’epoca, basati sulle dottrine filosofiche dello scientismo e del positivismo. In tal senso, l’analisi del romanzo deve essere regolata sulla base della sottointesa critica, a tratti celata dall’ironia e dal gusto per il paradosso dell’autore, verso la realtà spagnola a lui contemporanea, che riponeva la propria fiducia unicamente nella scienza e nel progresso ignorando le discipline umanistiche e artistiche. Inoltre, dallo studio proposto in questa tesi emerge che, nel tentativo di esprimere il suo malcontento nei confronti delle eccessive tendenze allo scientismo e al positivismo della società spagnola, specialmente nell’ambito dell’istruzione, Unamuno persegue ideali perfettamente in linea con il movimento del Regeneracionismo, sostenuto dalla Generación del ’98. Al fine di sviluppare la riflessione proposta in questa tesi è stato, poi, necessario analizzare l’elemento umano, controverso e a tratti celato, che interagisce energeticamente con il percorso educativo e formativo: l’amore. Essendo questo un tema centrale di Amor y Pedagogía, come suggerisce il titolo stesso, tale esperienza, tipicamente umana, viene sviscerata in molteplici dimensioni all’interno dell’opera, garantendoci la possibilità di elaborare un’ampia panoramica inerente a tutto ciò che riguarda lo scenario della pedagogia e dell’istruzione dell’uomo.

Amor y pedagogía di Miguel de Unamuno: una rigenerazione sociale a partire dalla pedagogia

FERDINANDI, MARIO
2023/2024

Abstract

Amor y Pedagogía, published in Barcelona in 1902, represents one of Miguel de Unamuno's first literary exercises. This novel is of fundamental importance in the literary journey of its author who, through this narrative, began to outline the thematic and stylistic lines that will later characterise his works. One of the novel’s main communicative aims is to propose a social regeneration, starting from people’s pedagogy and education. In this regards, the analysis of the narrative shows how the grotesque pedagogical method applied by certain characters in their educational positions could be a true caricature of the early 20th -century teaching models, based on the philosophical doctrines of scientism and positivism. Similarly, the analysis of the novel must be accompanied to Unamuno's subtle criticism of the 20th-century Spanish society, which relied solely on science and progress while ignoring humanistic and artistic disciplines. However, this element cannot always be easily identified, since the author often prefers to conceal it through the filter of his irony and his taste for paradox. The study also shows that Unamuno pursued ideals that were perfectly in line with the Regeneracionismo movement supported by the Generación del '98, expressing his discontent with the excessive tendencies towards scientism and positivism in Spanish society, especially in the education field. It is then necessary to analyse love, which is the human, controversial and at times obscure element that energetically interacts with the educational and formative process. Since this is a central theme of Amor y Pedagogía, as the title itself suggests, this typically human experience is seen in multiple dimensions within the work, guaranteeing us the possibility to elaborate a broad overview about pedagogy and human education.
2023
Amor y pedagogía by Miguel de Unamuno: a social regeneration starting from pedagogy
Amor y Pedagogía, opera pubblicata a Barcellona nel 1902, rappresenta uno tra i primi esercizi letterari di Miguel de Unamuno: è un opera fondamentale nel percorso letterario del suo autore, il quale iniziò a delineare, tramite questa narrazione, le linee tematiche e stilistiche che caratterizzarono poi le sue opere successive. Uno dei principali scopi comunicativi dell’opera è quello di proporre una rigenerazione sociale a partire dalla pedagogia e dall’istruzione del popolo. Lo studio dell’opera dimostra come il grottesco metodo pedagogico applicato da alcuni personaggi nelle loro posizioni educative sia una vera e propria caricatura dei modelli didattici dell’epoca, basati sulle dottrine filosofiche dello scientismo e del positivismo. In tal senso, l’analisi del romanzo deve essere regolata sulla base della sottointesa critica, a tratti celata dall’ironia e dal gusto per il paradosso dell’autore, verso la realtà spagnola a lui contemporanea, che riponeva la propria fiducia unicamente nella scienza e nel progresso ignorando le discipline umanistiche e artistiche. Inoltre, dallo studio proposto in questa tesi emerge che, nel tentativo di esprimere il suo malcontento nei confronti delle eccessive tendenze allo scientismo e al positivismo della società spagnola, specialmente nell’ambito dell’istruzione, Unamuno persegue ideali perfettamente in linea con il movimento del Regeneracionismo, sostenuto dalla Generación del ’98. Al fine di sviluppare la riflessione proposta in questa tesi è stato, poi, necessario analizzare l’elemento umano, controverso e a tratti celato, che interagisce energeticamente con il percorso educativo e formativo: l’amore. Essendo questo un tema centrale di Amor y Pedagogía, come suggerisce il titolo stesso, tale esperienza, tipicamente umana, viene sviscerata in molteplici dimensioni all’interno dell’opera, garantendoci la possibilità di elaborare un’ampia panoramica inerente a tutto ciò che riguarda lo scenario della pedagogia e dell’istruzione dell’uomo.
Miguel de Unamuno
Amore
Pedagogia
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/65452