This paper aims to investigate the role that the figure of the Pedagogist could have in the Pre-school as a facilitator of inclusion. The study starts with the analysis of the concept of inclusion reaching the Universal Design for Learning, which emphasizes the need to create accessible and flexible educational designs that allow participation for every individual. The second part of the work analyzes the profile of the pedagogist by examining his skills, knowledge as well as his evolution in the context of contemporary education. Finally, the research focuses on the specific contribution of the pedagogist as a facilitator in school inclusion, exploring the methodologies and approaches adopted to collaborate with teachers to create an inclusive learning environment.

Questo elaborato ha come obiettivo quello di indagare il ruolo che la figura del Pedagogista potrebbe ricoprire nella Scuola dell’Infanzia come facilitatore d’inclusione. Lo studio parte con l'analisi del concetto di inclusione arrivando fino all’Universal Design for Learning, che pone l'accento sulla necessità di creare design educativi accessibili e flessibili che permettano la partecipazione ad ogni individuo. La seconda parte del lavoro analizza il profilo del pedagogista esaminando le sue competenze, conoscenze nonché la sua evoluzione nel contesto dell'educazione contemporanea. Infine la ricerca si focalizza sul contributo specifico del pedagogista come facilitatore nell'inclusione scolastica, esplorando le metodologie e gli approcci adottati per collaborare con i docenti alla creazione di un ambiente di apprendimento inclusivo.

Il Pedagogista come Facilitatore di Inclusione Scolastica: Ruolo e Contributo nell'Ambito Educativo.

DALLA FINA, ANNA
2023/2024

Abstract

This paper aims to investigate the role that the figure of the Pedagogist could have in the Pre-school as a facilitator of inclusion. The study starts with the analysis of the concept of inclusion reaching the Universal Design for Learning, which emphasizes the need to create accessible and flexible educational designs that allow participation for every individual. The second part of the work analyzes the profile of the pedagogist by examining his skills, knowledge as well as his evolution in the context of contemporary education. Finally, the research focuses on the specific contribution of the pedagogist as a facilitator in school inclusion, exploring the methodologies and approaches adopted to collaborate with teachers to create an inclusive learning environment.
2023
The Pedagogist as a Facilitator of Scholastic Inclusion: Role and Contribution in the Educational Field.
Questo elaborato ha come obiettivo quello di indagare il ruolo che la figura del Pedagogista potrebbe ricoprire nella Scuola dell’Infanzia come facilitatore d’inclusione. Lo studio parte con l'analisi del concetto di inclusione arrivando fino all’Universal Design for Learning, che pone l'accento sulla necessità di creare design educativi accessibili e flessibili che permettano la partecipazione ad ogni individuo. La seconda parte del lavoro analizza il profilo del pedagogista esaminando le sue competenze, conoscenze nonché la sua evoluzione nel contesto dell'educazione contemporanea. Infine la ricerca si focalizza sul contributo specifico del pedagogista come facilitatore nell'inclusione scolastica, esplorando le metodologie e gli approcci adottati per collaborare con i docenti alla creazione di un ambiente di apprendimento inclusivo.
Pedagogista
Inclusione
Facilitazione
UDL
Cooprogettazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DALLA FINA_ANNA.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.65 MB
Formato Adobe PDF
2.65 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/66431