The focus of the research is to investigate the possible encounter between the Educational Theatre and the Teaching of Italian. The element observed to deepen this relationship is narration: the aim is to verify whether the conception and dramatization of stories through the body, can positively influence the written production of stories. To verify this, I proposed to a group of children attending the third class of a primary school, a workshop, during which theater activities and story writing activities were alternated. The first, were aimed at the conception and dramatization of characters, meetings and stories, the second, to write what at first the children had conceived and narrated through the body. The research is divided into four chapters. The first chapter highlights the value of the body and the game for learning, and deepens the characters of Education to Theatricality and the contribution it can make to the cognitive and educational development of primary school children. The second chapter is dedicated to the theme of writing, understood as production. Writing is investigated through the presentation of the theoretical framework of reference and in the light of current legislation. In addition, the motivational aspects related to writing and what differentiates it from the oral dimension are treated. There is a reflection on the centrality of the narrative experience for the development of the individual, in particular for the child, and the dimensions of the narrative. The theme of the narration introduces another topic, that of the written text, which represents one of the languages through which it is possible to tell stories. After a brief presentation about the meaning of the concepts of text and textuality, the focus is placed on the characteristics of the narrative text. Finally, the chapter concludes with a reflection on creative writing, as a way to foster the development of creative competence through storytelling production activities. The third chapter explains the type of research carried out and the methodological structure that characterizes it. In addition, there is a presentation, accompanied by empirical evidence, of the training activities proposed to the intervention group, during the course of Theatre Education. Finally, in the fourth chapter, there is the analysis of the data collected, that is, the products written by children during the journey, considerations on the educational implications of a path aimed at the development of writing skills through theatrical education and reflections on the work done.

Il focus della ricerca è quello di indagare il possibile incontro tra il Teatro Educativo e la Didattica dell’Italiano. L’ elemento osservato per approfondire questo rapporto è la narrazione: lo scopo è quello di verificare se l’ideazione e la drammatizzazione di storie, espresse attraverso il corpo, possano influire positivamente nella produzione scritta di racconti. Per verificare ciò, ho proposto ad un gruppo di bambini che frequentano la classe terza di una scuola primaria, un percorso laboratoriale, durante il quale sono state alternate attività teatrali e attività di scrittura di storie. Le prime, erano finalizzate all’ ideazione e alla drammatizzazione di personaggi, di incontri e storie, le seconde, a scrivere quello che in un primo momento i bambini avevano ideato e narrato attraverso il corpo. La ricerca è suddivisa in quattro capitoli. Il primo capitolo mette in luce il valore del corpo e del gioco per l’apprendimento, e approfondisce i caratteri dell’Educazione alla Teatralità e il contributo che può offrire per lo sviluppo cognitivo e formativo dei bambini della scuola primaria. Il secondo capitolo è dedicato al tema della scrittura, intesa come produzione. La scrittura è indagata mediante la presentazione del quadro teorico di riferimento e alla luce della normativa vigente. Inoltre, vengono trattati gli aspetti motivazionali legati alla scrittura e ciò che la differenzia rispetto alla dimensione dell’oralità. E’presente una riflessione in merito alla centralità dell’esperienza narrativa per lo sviluppo dell’individuo, in particolare per il bambino, e alle dimensioni della narrazione. Il tema della narrazione introduce ad un ulteriore argomento, quello del testo scritto, che rappresenta uno dei linguaggi attraverso i quali è possibile raccontare storie. Dopo una breve presentazione circa il significato dei concetti di testo e testualità, l’attenzione viene posta sulle caratteristiche del testo narrativo. Infine, il capitolo si conclude con una riflessione riguardo alla scrittura creativa, come modalità per favorire lo sviluppo della competenza creativa attraverso le attività di produzione di racconti. Il terzo capitolo esplicita la tipologia di ricerca svolta e l’impianto metodologico che la caratterizza. Inoltre, è riportata una presentazione, corredata da evidenze empiriche, delle attività formative proposte al gruppo di intervento, durante il percorso di Educazione Teatrale. Infine, nel quarto capitolo è presente l’analisi dei dati raccolti, ossia dei prodotti scritti dai bambini durante il percorso, delle considerazioni in merito alle implicazioni educative di un percorso finalizzato allo sviluppo delle competenze di scrittura attraverso l’Educazione Teatrale e delle riflessioni in merito al lavoro svolto.

Il teatro educativo e la didattica dell' italiano: narrare storie prima con il corpo e poi con la scrittura

CARRER, CHIARA
2023/2024

Abstract

The focus of the research is to investigate the possible encounter between the Educational Theatre and the Teaching of Italian. The element observed to deepen this relationship is narration: the aim is to verify whether the conception and dramatization of stories through the body, can positively influence the written production of stories. To verify this, I proposed to a group of children attending the third class of a primary school, a workshop, during which theater activities and story writing activities were alternated. The first, were aimed at the conception and dramatization of characters, meetings and stories, the second, to write what at first the children had conceived and narrated through the body. The research is divided into four chapters. The first chapter highlights the value of the body and the game for learning, and deepens the characters of Education to Theatricality and the contribution it can make to the cognitive and educational development of primary school children. The second chapter is dedicated to the theme of writing, understood as production. Writing is investigated through the presentation of the theoretical framework of reference and in the light of current legislation. In addition, the motivational aspects related to writing and what differentiates it from the oral dimension are treated. There is a reflection on the centrality of the narrative experience for the development of the individual, in particular for the child, and the dimensions of the narrative. The theme of the narration introduces another topic, that of the written text, which represents one of the languages through which it is possible to tell stories. After a brief presentation about the meaning of the concepts of text and textuality, the focus is placed on the characteristics of the narrative text. Finally, the chapter concludes with a reflection on creative writing, as a way to foster the development of creative competence through storytelling production activities. The third chapter explains the type of research carried out and the methodological structure that characterizes it. In addition, there is a presentation, accompanied by empirical evidence, of the training activities proposed to the intervention group, during the course of Theatre Education. Finally, in the fourth chapter, there is the analysis of the data collected, that is, the products written by children during the journey, considerations on the educational implications of a path aimed at the development of writing skills through theatrical education and reflections on the work done.
2023
Educational theatre and the teaching of Italian: telling stories first with the body and then with writing
Il focus della ricerca è quello di indagare il possibile incontro tra il Teatro Educativo e la Didattica dell’Italiano. L’ elemento osservato per approfondire questo rapporto è la narrazione: lo scopo è quello di verificare se l’ideazione e la drammatizzazione di storie, espresse attraverso il corpo, possano influire positivamente nella produzione scritta di racconti. Per verificare ciò, ho proposto ad un gruppo di bambini che frequentano la classe terza di una scuola primaria, un percorso laboratoriale, durante il quale sono state alternate attività teatrali e attività di scrittura di storie. Le prime, erano finalizzate all’ ideazione e alla drammatizzazione di personaggi, di incontri e storie, le seconde, a scrivere quello che in un primo momento i bambini avevano ideato e narrato attraverso il corpo. La ricerca è suddivisa in quattro capitoli. Il primo capitolo mette in luce il valore del corpo e del gioco per l’apprendimento, e approfondisce i caratteri dell’Educazione alla Teatralità e il contributo che può offrire per lo sviluppo cognitivo e formativo dei bambini della scuola primaria. Il secondo capitolo è dedicato al tema della scrittura, intesa come produzione. La scrittura è indagata mediante la presentazione del quadro teorico di riferimento e alla luce della normativa vigente. Inoltre, vengono trattati gli aspetti motivazionali legati alla scrittura e ciò che la differenzia rispetto alla dimensione dell’oralità. E’presente una riflessione in merito alla centralità dell’esperienza narrativa per lo sviluppo dell’individuo, in particolare per il bambino, e alle dimensioni della narrazione. Il tema della narrazione introduce ad un ulteriore argomento, quello del testo scritto, che rappresenta uno dei linguaggi attraverso i quali è possibile raccontare storie. Dopo una breve presentazione circa il significato dei concetti di testo e testualità, l’attenzione viene posta sulle caratteristiche del testo narrativo. Infine, il capitolo si conclude con una riflessione riguardo alla scrittura creativa, come modalità per favorire lo sviluppo della competenza creativa attraverso le attività di produzione di racconti. Il terzo capitolo esplicita la tipologia di ricerca svolta e l’impianto metodologico che la caratterizza. Inoltre, è riportata una presentazione, corredata da evidenze empiriche, delle attività formative proposte al gruppo di intervento, durante il percorso di Educazione Teatrale. Infine, nel quarto capitolo è presente l’analisi dei dati raccolti, ossia dei prodotti scritti dai bambini durante il percorso, delle considerazioni in merito alle implicazioni educative di un percorso finalizzato allo sviluppo delle competenze di scrittura attraverso l’Educazione Teatrale e delle riflessioni in merito al lavoro svolto.
Teatro educativo
Espressione corporea
Narrazione
Scrittura
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Carrer_Chiara.pdf

accesso riservato

Dimensione 6.56 MB
Formato Adobe PDF
6.56 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/66878