Outdoor education represents a new way of education, carried out not within a closed environment, such as the classroom, but in contact with nature. Educating in the open air is one of the latest innovative learning methods in pedagogy; which allows children and others to have a concrete experience of the surrounding reality. The purpose of this paper is to analyze the principles and potential of OE; respecting the principles, outdoor education allows you to come into contact with nature, leaving children free to explore and learn "by touching". The benefits that OE guarantees are multiple: the physical development of the musculoskeletal system, psychological development, motor development and social development. This research is based both on theoretical notions from the literature and on the practical experience carried out during the internship period within an early childhood education service. In conclusion, the practice observed within the nursery confirmed the theoretical studies analyzed, confirming how OE is a complementary mode of education that guarantees multiple benefits.

L’Outdoor education rappresenta una nuova modalità di educazione, svolta non all’interno di un ambiente chiuso, come l’aula, ma a contatto con la natura. Educare all’aria aperta è una delle ultime modalità di apprendimento innovative della pedagogia; la quale consente, ai bambini e non, di fare esperienza concreta della realtà circostante. Lo scopo di questo elaborato è quello di analizzare i principi e le potenzialità dell’OE; rispetto i principi, l’ educazione all’aria aperta consente di entrare in contatto con la natura, lasciando i bambini liberi di esplorare e imparare “toccando con mano”. I benefici che l’OE garantisce sono molteplici: lo sviluppo fisico dell’apparato muscolo-scheletrico, lo sviluppo psicologico, lo sviluppo motorio e lo sviluppo sociale. Questa ricerca si basa sia su nozioni teoriche della letteratura sia sull’esperienza pratica svolta durante il periodo di tirocinio all’interno si un servizio educativo per la prima infanzia. In conclusione la pratica osservata all’interno del nido ha confermato gli studi teorici analizzati, confermando come l’OE sia una modalità complementare di educazione che garantisce molteplici benefici.

Educare all’aria aperta: sviluppo e benefici dell’Outdoor Education

MANGANARO, GIULIA
2023/2024

Abstract

Outdoor education represents a new way of education, carried out not within a closed environment, such as the classroom, but in contact with nature. Educating in the open air is one of the latest innovative learning methods in pedagogy; which allows children and others to have a concrete experience of the surrounding reality. The purpose of this paper is to analyze the principles and potential of OE; respecting the principles, outdoor education allows you to come into contact with nature, leaving children free to explore and learn "by touching". The benefits that OE guarantees are multiple: the physical development of the musculoskeletal system, psychological development, motor development and social development. This research is based both on theoretical notions from the literature and on the practical experience carried out during the internship period within an early childhood education service. In conclusion, the practice observed within the nursery confirmed the theoretical studies analyzed, confirming how OE is a complementary mode of education that guarantees multiple benefits.
2023
Educating in the open air: development and benefits of Outdoor Education
L’Outdoor education rappresenta una nuova modalità di educazione, svolta non all’interno di un ambiente chiuso, come l’aula, ma a contatto con la natura. Educare all’aria aperta è una delle ultime modalità di apprendimento innovative della pedagogia; la quale consente, ai bambini e non, di fare esperienza concreta della realtà circostante. Lo scopo di questo elaborato è quello di analizzare i principi e le potenzialità dell’OE; rispetto i principi, l’ educazione all’aria aperta consente di entrare in contatto con la natura, lasciando i bambini liberi di esplorare e imparare “toccando con mano”. I benefici che l’OE garantisce sono molteplici: lo sviluppo fisico dell’apparato muscolo-scheletrico, lo sviluppo psicologico, lo sviluppo motorio e lo sviluppo sociale. Questa ricerca si basa sia su nozioni teoriche della letteratura sia sull’esperienza pratica svolta durante il periodo di tirocinio all’interno si un servizio educativo per la prima infanzia. In conclusione la pratica osservata all’interno del nido ha confermato gli studi teorici analizzati, confermando come l’OE sia una modalità complementare di educazione che garantisce molteplici benefici.
Natura
Pedagogia
Outdoor education
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Manganaro_Giulia.pdf

accesso aperto

Dimensione 946.99 kB
Formato Adobe PDF
946.99 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/67516