This paper was created with the aim of investigating the impact of physical activity on the functioning of the individual and its importance as early as childhood through play. Physical activity has numerous physical, psychological and social benefits. In particular, from the physical point of view it improves fitness, maintains an adequate weight and prevents the risk of disease. From the psychological point of view, sports practice reduces the enactment of risky behaviors by contributing to a healthy and positive self-image portrayal. From the social point of view, it intensifies relationships in the target community. Sports practice also has consequences on the structure of the brain in particular it influences the volume of the hippocampus and basal ganglia increasing it and improving cognitive performance. Physical activity has been shown to enhance cognitive and executive functions: in particular, children who engage in physical activity develop better selective attention, better working memory and more creative thinking. As for executive functions, it improves inhibitory control, selective attention and cognitive flexibility. Physical activity can be a valuable ally in improving the quality of life of children with ADHD. The impact of physical activity on school performance has also been investigated; It correlates with academic success by improving academic performance. It turns out to be crucial to discourage sedentary behaviors to prevent the risk of obesity, a factor that needs to be improved, as it has negative effects on health status and academic achievement. Parents and schools must encourage children to engage in physical activity by making it an increasingly integral part of their lifestyle.

Il presente lavoro nasce con l’obiettivo di indagare l’impatto dell’attività fisica sul funzionamento dell’individuo e l’importanza che essa ricopre già dall’infanzia attraverso il gioco. L’attività fisica comporta numerosi benefici fisici, psicologi e sociali. In particolare, dal punto di vista fisico migliora la forma, mantiene un peso adeguato e previene il rischio di malattie. Dal punto di vista psicologico la pratica sportiva riduce la messa in atto di comportamenti a rischio contribuendo ad una rappresentazione di un’immagine di sé sana e positiva. Dal punto di vista sociale intensifica le relazioni nella comunità di riferimento. La pratica sportiva ha conseguenze anche sulla struttura del cervello in particolare influenza il volume dell’ippocampo e dei gangli alla base aumentandolo e migliorandone le prestazioni cognitive. È stato dimostrato come l’attività fisica potenzia le funzioni cognitive ed esecutive: in particolare, i ragazzi che svolgono attività fisica sviluppano una migliore attenzione selettiva, una migliore memoria di lavoro e un pensiero più creativo. Per quanto concerne le funzioni esecutive, migliora il controllo inibitorio, l’attenzione selettiva e la flessibilità cognitiva. L’attività fisica può essere un valido alleato per migliorare la qualità di vita dei ragazzi con ADHD. È stato inoltre indagato l’impatto dell’attività fisica sul rendimento scolastico; Essa è correlata al successo scolastico migliorandone le prestazioni accademiche. Risulta fondamentale scoraggiare i comportamenti sedentari per prevenire il rischio di obesità, un fattore che deve essere migliorato, in quanto ha effetti negativi sullo stato di salute e sui risultati accademici. I genitori e la scuola devono incoraggiare i ragazzi a praticare attività fisica facendola diventare sempre più parte integrante del loro stile di vita.

L'impatto dell'attività fisica sul benessere e sul rendimento scolastico

ROSA, BEATRICE
2023/2024

Abstract

This paper was created with the aim of investigating the impact of physical activity on the functioning of the individual and its importance as early as childhood through play. Physical activity has numerous physical, psychological and social benefits. In particular, from the physical point of view it improves fitness, maintains an adequate weight and prevents the risk of disease. From the psychological point of view, sports practice reduces the enactment of risky behaviors by contributing to a healthy and positive self-image portrayal. From the social point of view, it intensifies relationships in the target community. Sports practice also has consequences on the structure of the brain in particular it influences the volume of the hippocampus and basal ganglia increasing it and improving cognitive performance. Physical activity has been shown to enhance cognitive and executive functions: in particular, children who engage in physical activity develop better selective attention, better working memory and more creative thinking. As for executive functions, it improves inhibitory control, selective attention and cognitive flexibility. Physical activity can be a valuable ally in improving the quality of life of children with ADHD. The impact of physical activity on school performance has also been investigated; It correlates with academic success by improving academic performance. It turns out to be crucial to discourage sedentary behaviors to prevent the risk of obesity, a factor that needs to be improved, as it has negative effects on health status and academic achievement. Parents and schools must encourage children to engage in physical activity by making it an increasingly integral part of their lifestyle.
2023
The impact of physical activity on well-being and academic achievement
Il presente lavoro nasce con l’obiettivo di indagare l’impatto dell’attività fisica sul funzionamento dell’individuo e l’importanza che essa ricopre già dall’infanzia attraverso il gioco. L’attività fisica comporta numerosi benefici fisici, psicologi e sociali. In particolare, dal punto di vista fisico migliora la forma, mantiene un peso adeguato e previene il rischio di malattie. Dal punto di vista psicologico la pratica sportiva riduce la messa in atto di comportamenti a rischio contribuendo ad una rappresentazione di un’immagine di sé sana e positiva. Dal punto di vista sociale intensifica le relazioni nella comunità di riferimento. La pratica sportiva ha conseguenze anche sulla struttura del cervello in particolare influenza il volume dell’ippocampo e dei gangli alla base aumentandolo e migliorandone le prestazioni cognitive. È stato dimostrato come l’attività fisica potenzia le funzioni cognitive ed esecutive: in particolare, i ragazzi che svolgono attività fisica sviluppano una migliore attenzione selettiva, una migliore memoria di lavoro e un pensiero più creativo. Per quanto concerne le funzioni esecutive, migliora il controllo inibitorio, l’attenzione selettiva e la flessibilità cognitiva. L’attività fisica può essere un valido alleato per migliorare la qualità di vita dei ragazzi con ADHD. È stato inoltre indagato l’impatto dell’attività fisica sul rendimento scolastico; Essa è correlata al successo scolastico migliorandone le prestazioni accademiche. Risulta fondamentale scoraggiare i comportamenti sedentari per prevenire il rischio di obesità, un fattore che deve essere migliorato, in quanto ha effetti negativi sullo stato di salute e sui risultati accademici. I genitori e la scuola devono incoraggiare i ragazzi a praticare attività fisica facendola diventare sempre più parte integrante del loro stile di vita.
attività fisica
benessere
funzioni esecutive
risultati scolastici
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/70047