This thesis work deals with the theme of television series, the characteristics that compose it, its evolution, the impact on the spectator's imagination and how society exploits television products to create trends and send messages of reflection and analysis on today's issues , the subject of moral and collective debates. The thesis focuses on the instrument and role of clothing in television narratives, which is capable of reaching the public's imagination and showing itself permeated with underlying meanings, which explain the story, the alternation of the salient parts of the latter and the complex emotions of the characters. For this reason, a case study of two very famous series is identified in the final chapter, in which clothing, if on the one hand it is the protagonist, on the other apparently seems only an aesthetic frame, yet still, in both series, identifying itself as an essential and special means of telling with images what words sometimes fail to do.

Questo lavoro di tesi tratta del tema della serialità televisiva, delle caratteristiche che la compongono, della sua evoluzione, dell'impatto nell'immaginario spettatoriale e di come la società sfrutti i prodotti televisivi per creare tendenze e inviare messaggi di riflessione e analisi su tematiche odierne, oggetto di dibattiti morali e collettivi. La tesi si focalizza sullo strumento e sul ruolo dell'abito nelle narrazioni televisive, che è in grado di arrivare all'immaginario del pubblico e di mostrarsi permeato di significati sottesi, che spiegano la storia, l'avvicendarsi delle parti salienti di quest'ultima e le emotività complesse dei personaggi. Per questo, viene identificato nel capitolo conclusivo, un caso studio di due serie molto famose, in cui l'abbigliamento, se da una parte è protagonista, dall'altra sembra apparentemente solo cornice estetica, pur sempre, in entrambe le serie, identificandosi come mezzo essenziale e speciale per raccontare con le immagini quello che a volte, le parole non riescono a fare.

"Vestirsi per raccontare. Il potere dell'abbigliamento nelle serie tv: gli esempi di Stranger Things e Sex and the City"

FAVARETTI, ELEONORA
2023/2024

Abstract

This thesis work deals with the theme of television series, the characteristics that compose it, its evolution, the impact on the spectator's imagination and how society exploits television products to create trends and send messages of reflection and analysis on today's issues , the subject of moral and collective debates. The thesis focuses on the instrument and role of clothing in television narratives, which is capable of reaching the public's imagination and showing itself permeated with underlying meanings, which explain the story, the alternation of the salient parts of the latter and the complex emotions of the characters. For this reason, a case study of two very famous series is identified in the final chapter, in which clothing, if on the one hand it is the protagonist, on the other apparently seems only an aesthetic frame, yet still, in both series, identifying itself as an essential and special means of telling with images what words sometimes fail to do.
2023
"Dressing to tell story. The power of clothing in TV series: the examples of Stranger Things and Sex and the City"
Questo lavoro di tesi tratta del tema della serialità televisiva, delle caratteristiche che la compongono, della sua evoluzione, dell'impatto nell'immaginario spettatoriale e di come la società sfrutti i prodotti televisivi per creare tendenze e inviare messaggi di riflessione e analisi su tematiche odierne, oggetto di dibattiti morali e collettivi. La tesi si focalizza sullo strumento e sul ruolo dell'abito nelle narrazioni televisive, che è in grado di arrivare all'immaginario del pubblico e di mostrarsi permeato di significati sottesi, che spiegano la storia, l'avvicendarsi delle parti salienti di quest'ultima e le emotività complesse dei personaggi. Per questo, viene identificato nel capitolo conclusivo, un caso studio di due serie molto famose, in cui l'abbigliamento, se da una parte è protagonista, dall'altra sembra apparentemente solo cornice estetica, pur sempre, in entrambe le serie, identificandosi come mezzo essenziale e speciale per raccontare con le immagini quello che a volte, le parole non riescono a fare.
Abbigliamento
Televisione
Interpretazione
Tendenze
Ruolo
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/70448