This work focuses on analyzing the performance of the agricultural robot “Robotti,” with particular attention to fuel consumption and other operational parameters under different operating conditions. The main objective was to assess Robotti’s efficiency through empirical measurements of fuel consumption in three distinct scenarios: at minimum idle speed (988 RPM), at intermediate speed (1498 RPM), and during full operation (approximately 2100 RPM). To obtain accurate data, graduated cylinders were used to measure the volume of fuel consumed during each test. The results showed fuel consumption rates of 0.702 liters/hour at 988 RPM, 0.840 liters/hour at 1498 RPM, and 2.70 liters/hour at 2100 RPM. Additionally, other significant parameters such as RPM, engine hours, and coolant temperature were analyzed. The comparison between data obtained via the Controller Area Network (CAN) and the actual measurements revealed a standard deviation of 0.04 liters/hour, indicating a high level of consistency and accuracy in the collected data. The CAN measurements were found to be compatible with empirical data, confirming the reliability of CAN technology in monitoring Robotti’s performance. This study demonstrated the effectiveness of CAN in providing precise and useful data for managing and optimizing agricultural operations, thereby contributing to the understanding and improvement of automation technologies in the sector.

La presente tesi si concentra sull’analisi delle prestazioni del robot agricolo “Robotti”, con particolare attenzione ai consumi di carburante e ad altri parametri operativi in diverse condizioni di funzionamento. L’obiettivo principale è stato quello di valutare l’efficienza di Robotti attraverso misurazioni empiriche dei consumi di carburante in tre scenari distinti: a regime minimo (988 RPM), a regime intermedio (1498 RPM), e durante il movimento a pieno regime (circa 2100 RPM). Per ottenere dati accurati, sono stati utilizzati cilindri graduati per misurare il volume di carburante utilizzato durante ogni test. I risultati hanno mostrato consumi di carburante rispettivamente di 0,702 litri/ora a 988 RPM, 0,840 litri/ora a 1498 RPM, e 2,70 litri/ora a 2100 RPM. Inoltre, sono stati analizzati altri parametri significativi come RPM, le ore di funzionamento, la temperatura del liquido di raffreddamento. Il confronto tra i dati ottenuti mediante il Controller Area Network (CAN) e le misurazioni effettive ha evidenziato una deviazione standard di 0,04 litri/ora, indicativa di un’alta coerenza e precisione dei dati raccolti. Le misurazioni effettuate tramite il CAN si sono rivelate compatibili con quelle empiriche, confermando l’affidabilità della tecnologia CAN nel monitoraggio delle performance di Robotti. Questo studio ha dimostrato l’efficacia del CAN nel fornire dati precisi e utili per la gestione e l’ottimizzazione delle operazioni agricole, contribuendo così alla comprensione e miglioramento delle tecnologie di automazione nel settore.

Analisi dei flussi CAN di un robot agricolo

TASINATO, ALBERTO
2023/2024

Abstract

This work focuses on analyzing the performance of the agricultural robot “Robotti,” with particular attention to fuel consumption and other operational parameters under different operating conditions. The main objective was to assess Robotti’s efficiency through empirical measurements of fuel consumption in three distinct scenarios: at minimum idle speed (988 RPM), at intermediate speed (1498 RPM), and during full operation (approximately 2100 RPM). To obtain accurate data, graduated cylinders were used to measure the volume of fuel consumed during each test. The results showed fuel consumption rates of 0.702 liters/hour at 988 RPM, 0.840 liters/hour at 1498 RPM, and 2.70 liters/hour at 2100 RPM. Additionally, other significant parameters such as RPM, engine hours, and coolant temperature were analyzed. The comparison between data obtained via the Controller Area Network (CAN) and the actual measurements revealed a standard deviation of 0.04 liters/hour, indicating a high level of consistency and accuracy in the collected data. The CAN measurements were found to be compatible with empirical data, confirming the reliability of CAN technology in monitoring Robotti’s performance. This study demonstrated the effectiveness of CAN in providing precise and useful data for managing and optimizing agricultural operations, thereby contributing to the understanding and improvement of automation technologies in the sector.
2023
CAN bus analysis for an agricultural robot
La presente tesi si concentra sull’analisi delle prestazioni del robot agricolo “Robotti”, con particolare attenzione ai consumi di carburante e ad altri parametri operativi in diverse condizioni di funzionamento. L’obiettivo principale è stato quello di valutare l’efficienza di Robotti attraverso misurazioni empiriche dei consumi di carburante in tre scenari distinti: a regime minimo (988 RPM), a regime intermedio (1498 RPM), e durante il movimento a pieno regime (circa 2100 RPM). Per ottenere dati accurati, sono stati utilizzati cilindri graduati per misurare il volume di carburante utilizzato durante ogni test. I risultati hanno mostrato consumi di carburante rispettivamente di 0,702 litri/ora a 988 RPM, 0,840 litri/ora a 1498 RPM, e 2,70 litri/ora a 2100 RPM. Inoltre, sono stati analizzati altri parametri significativi come RPM, le ore di funzionamento, la temperatura del liquido di raffreddamento. Il confronto tra i dati ottenuti mediante il Controller Area Network (CAN) e le misurazioni effettive ha evidenziato una deviazione standard di 0,04 litri/ora, indicativa di un’alta coerenza e precisione dei dati raccolti. Le misurazioni effettuate tramite il CAN si sono rivelate compatibili con quelle empiriche, confermando l’affidabilità della tecnologia CAN nel monitoraggio delle performance di Robotti. Questo studio ha dimostrato l’efficacia del CAN nel fornire dati precisi e utili per la gestione e l’ottimizzazione delle operazioni agricole, contribuendo così alla comprensione e miglioramento delle tecnologie di automazione nel settore.
CAN
ROBOTTI
J1939
meccanica
agricoltura
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/73005