This final paper proposes to analyse, through literature, current events and statistical data, the relationship and dynamics existing between precarious work (with reference to the Italian reality) and Education. First of all, a look at current events will be given through the autobiographical accounts of two Italian women writers who have experienced the reality of precarious work, and then continue with an analysis of the legal, economic and social aspects that characterise it, then continuing with the theme of accidents and deaths at work. The paper continues with reflections on the evolution of work, precariousness and the concept of social and labour ‘liquidity’. Finally, will be presented four pedagogical approaches that proposing personal emancipation and critical confrontation in the face of the uncertainty and vulnerability generated by precariousness.
Questo elaborato finale propone di analizzare attraverso la letteratura, gli avvenimenti di cronaca attuale, i dati statistici, la relazione e le dinamiche esistenti tra il lavoro precario (in riferimento alla realtà italiana) e la Formazione. In primis verrà dato uno sguardo all’attualità attraverso i racconti autobiografici di due scrittrici italiane che hanno vissuto la realtà della precarietà lavorativa, per poi proseguire con un’analisi degli aspetti giuridici, economici, sociali che la caratterizzano, trattando poi il tema degli infortuni e delle morti sul lavoro. L’elaborato prosegue con delle riflessioni sull’evoluzione del lavoro, sulla precarietà e sul concetto di “liquidità” sociale e lavorativa. Infine, verranno presentati quattro approcci pedagogici che propongono l’emancipazione personale e il confronto critico di fronte all’incertezza e alla vulnerabilità generate della precarietà.
PRECARIETA' LAVORATIVA E SOCIALE: SITUAZIONE ATTUALE E APPROCCI PEDAGOGICI PER UNA FORMAZIONE COME STRUMENTO DI EMANCIPAZIONE
BRIGATO, BEATRICE
2023/2024
Abstract
This final paper proposes to analyse, through literature, current events and statistical data, the relationship and dynamics existing between precarious work (with reference to the Italian reality) and Education. First of all, a look at current events will be given through the autobiographical accounts of two Italian women writers who have experienced the reality of precarious work, and then continue with an analysis of the legal, economic and social aspects that characterise it, then continuing with the theme of accidents and deaths at work. The paper continues with reflections on the evolution of work, precariousness and the concept of social and labour ‘liquidity’. Finally, will be presented four pedagogical approaches that proposing personal emancipation and critical confrontation in the face of the uncertainty and vulnerability generated by precariousness.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Brigato_Beatrice.pdf
accesso aperto
Dimensione
623.49 kB
Formato
Adobe PDF
|
623.49 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/74558