This quantitative research aims to analyse how artificial intelligence (AI) is described in the Italian public discourse by the national newspapers, focusing particularly on the theme of education. The study analyses both media coverage and the main thematic areas related to AI. After analysing the articles, it is concluded that the discussion on the impact of AI on education is not particularly pronounced compared to other topics such as the technological sector and innovations in the work sector.
Questa ricerca quantitativa ha l’obiettivo di analizzare come l'intelligenza artificiale (AI) è stata raccontata nel discorso pubblico italiano grazie ai quotidiani nazionali, ponendo un particolare focus sul tema dell’educazione. Lo studio osserva sia la diffusione mediatica che le aree tematiche principali relative all'AI. Analizzando il testo degli articoli, inoltre, si giunge alla conclusione che la discussione sull’impatto dell’AI sulla sfera educativa non è particolarmente pronunciato rispetto ad altre tematiche come ad esempio il settore tecnologico e le innovazioni del settore lavorativo.
Intelligenza Artificiale e processi formativi: un'analisi esplorativa del discorso pubblico
TESCARO, FRANCESCO
2023/2024
Abstract
This quantitative research aims to analyse how artificial intelligence (AI) is described in the Italian public discourse by the national newspapers, focusing particularly on the theme of education. The study analyses both media coverage and the main thematic areas related to AI. After analysing the articles, it is concluded that the discussion on the impact of AI on education is not particularly pronounced compared to other topics such as the technological sector and innovations in the work sector.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tescaro_Francesco.pdf
accesso aperto
Dimensione
753.23 kB
Formato
Adobe PDF
|
753.23 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/74922