Food not only satisfies primary, but also cultural needs, acting as a communication tool and marker of cultural identities. Culinary traditions reflect history, values ​​and identities of the communities, and moments of sharing of the meal create social connection. In many contexts, the food is central during social events and religious rituals, such as thanks in the USA or Ramadan for Muslims, underlining its symbolic and structuring role in the social organization. The food is closely linked to religion, with symbolisms that influence food rules, and contributes to cohesion and cultural identity. From an economic point of view, the food sector is a significant economic engine, while food sustainability is a crucial challenge due to limited resources and climate change. Finally, social media transformed the relationship with food, becoming communication tools and influencing the cultural perception of food, promoting intercultural understanding and dialogue between different cultures. In the panorama of social media, one of the most singular and fascinating trends is Mukbang, a practice that has gained considerable popularity in recent years. Originated in South Korea, the Mukbang consists in consuming large quantities of food in front of a camera, entertaining an audience that follows the event live or through pre-recorded videos. This phenomenon has attracted the attention of many scholars for its cultural, social and psychological implications. Through a research on three of the most popular social networks in recent years, this phenomenon is observed, noting the various facets and similarities between the three social networks. The objective of this study is to analyze as much as possible a trend that hides many pitfalls and to understand its popularity by viewing a pre-posted number of videos, which will allow us to grasp the singularities of the phenomenon and lead us to elaborate a comparison between the three social networks considered, in order to understand the modes of fruition and the motivations that drive users to interface with this type of content. In the following thesis, we will first address the importance of food in society, from traditions to new conceptions and the link with social media. Then, the particularities of Mukbang, its origins, evolution, and globalization will be exposed, discussing the pros and cons of this practice. The above information will be crucial to enable an analysis of the phenomenon on YouTube, Instagram, and TikTok.

Il cibo non solo soddisfa bisogni primari, ma anche culturali, fungendo da strumento di comunicazione e marcatore di identità culturali. Le tradizioni culinarie riflettono storia, valori e identità delle comunità, e momenti di condivisione del pasto creano connessione sociale. In molti contesti, il cibo è centrale durante eventi sociali e rituali religiosi, come il Ringraziamento negli USA o il Ramadan per i musulmani, sottolineando il suo ruolo simbolico e strutturante nell’organizzazione sociale. Il cibo è strettamente legato alla religione, con simbolismi che influenzano le norme alimentari, e contribuisce alla coesione e identità culturale. Dal punto di vista economico, il settore alimentare è un motore economico significativo, mentre la sostenibilità alimentare è una sfida cruciale a causa delle risorse limitate e del cambiamento climatico. Infine, i social media hanno trasformato il rapporto con il cibo, diventando strumenti di comunicazione e influenzando la percezione culturale del cibo, promuovendo la comprensione interculturale e il dialogo tra diverse culture. Nel panorama dei social media, uno dei trend più singolari e affascinanti è il Mukbang, una pratica che ha guadagnato notevole popolarità negli ultimi anni. Originatosi in Corea del Sud, il Mukbang consiste nel consumare grandi quantità di cibo di fronte a una telecamera, intrattenendo un pubblico che segue l'evento in diretta o attraverso video pre-registrati. Questo fenomeno ha attirato l'attenzione di molti studiosi per le sue implicazioni culturali, sociali e psicologiche. Tramite una ricerca svolta su tre dei social network più in voga degli ultimi anni, si osserva tale fenomeno, notando le varie sfaccettature e somiglianze tra le tre piattaforme L'obiettivo di questo studio è quello di analizzare il più possibile una tendenza che nasconde molte insidie e di comprenderne la popolarità, visualizzando un numero pre-postato di video, che ci permetterà di cogliere le singolarità del fenomeno e ci porterà a elaborare un confronto tra i tre social network considerati, al fine di comprendere le modalità di fruizione e le motivazioni che spingono gli utenti a interfacciarsi con questo tipo di contenuti. Nella seguente tesi, si affronterà innanzitutto l'importanza del cibo nella società, dalle tradizioni alle nuove concezioni e al legame con i social media. Poi, verranno esposte le particolarità del Mukbang, le sue origini, l'evoluzione, la globalizzazione, discutendo i pro e i contro di questa pratica. Le informazioni di cui sopra saranno fondamentali per consentire un'analisi del fenomeno su YouTube, Instagram e TikTok.

Social media e nuovi food trend: analisi del fenomeno del Mukbang

ZILLI, VIRGINIA
2023/2024

Abstract

Food not only satisfies primary, but also cultural needs, acting as a communication tool and marker of cultural identities. Culinary traditions reflect history, values ​​and identities of the communities, and moments of sharing of the meal create social connection. In many contexts, the food is central during social events and religious rituals, such as thanks in the USA or Ramadan for Muslims, underlining its symbolic and structuring role in the social organization. The food is closely linked to religion, with symbolisms that influence food rules, and contributes to cohesion and cultural identity. From an economic point of view, the food sector is a significant economic engine, while food sustainability is a crucial challenge due to limited resources and climate change. Finally, social media transformed the relationship with food, becoming communication tools and influencing the cultural perception of food, promoting intercultural understanding and dialogue between different cultures. In the panorama of social media, one of the most singular and fascinating trends is Mukbang, a practice that has gained considerable popularity in recent years. Originated in South Korea, the Mukbang consists in consuming large quantities of food in front of a camera, entertaining an audience that follows the event live or through pre-recorded videos. This phenomenon has attracted the attention of many scholars for its cultural, social and psychological implications. Through a research on three of the most popular social networks in recent years, this phenomenon is observed, noting the various facets and similarities between the three social networks. The objective of this study is to analyze as much as possible a trend that hides many pitfalls and to understand its popularity by viewing a pre-posted number of videos, which will allow us to grasp the singularities of the phenomenon and lead us to elaborate a comparison between the three social networks considered, in order to understand the modes of fruition and the motivations that drive users to interface with this type of content. In the following thesis, we will first address the importance of food in society, from traditions to new conceptions and the link with social media. Then, the particularities of Mukbang, its origins, evolution, and globalization will be exposed, discussing the pros and cons of this practice. The above information will be crucial to enable an analysis of the phenomenon on YouTube, Instagram, and TikTok.
2023
Social media and new food trends: analysis of the Mukbang phenomenon
Il cibo non solo soddisfa bisogni primari, ma anche culturali, fungendo da strumento di comunicazione e marcatore di identità culturali. Le tradizioni culinarie riflettono storia, valori e identità delle comunità, e momenti di condivisione del pasto creano connessione sociale. In molti contesti, il cibo è centrale durante eventi sociali e rituali religiosi, come il Ringraziamento negli USA o il Ramadan per i musulmani, sottolineando il suo ruolo simbolico e strutturante nell’organizzazione sociale. Il cibo è strettamente legato alla religione, con simbolismi che influenzano le norme alimentari, e contribuisce alla coesione e identità culturale. Dal punto di vista economico, il settore alimentare è un motore economico significativo, mentre la sostenibilità alimentare è una sfida cruciale a causa delle risorse limitate e del cambiamento climatico. Infine, i social media hanno trasformato il rapporto con il cibo, diventando strumenti di comunicazione e influenzando la percezione culturale del cibo, promuovendo la comprensione interculturale e il dialogo tra diverse culture. Nel panorama dei social media, uno dei trend più singolari e affascinanti è il Mukbang, una pratica che ha guadagnato notevole popolarità negli ultimi anni. Originatosi in Corea del Sud, il Mukbang consiste nel consumare grandi quantità di cibo di fronte a una telecamera, intrattenendo un pubblico che segue l'evento in diretta o attraverso video pre-registrati. Questo fenomeno ha attirato l'attenzione di molti studiosi per le sue implicazioni culturali, sociali e psicologiche. Tramite una ricerca svolta su tre dei social network più in voga degli ultimi anni, si osserva tale fenomeno, notando le varie sfaccettature e somiglianze tra le tre piattaforme L'obiettivo di questo studio è quello di analizzare il più possibile una tendenza che nasconde molte insidie e di comprenderne la popolarità, visualizzando un numero pre-postato di video, che ci permetterà di cogliere le singolarità del fenomeno e ci porterà a elaborare un confronto tra i tre social network considerati, al fine di comprendere le modalità di fruizione e le motivazioni che spingono gli utenti a interfacciarsi con questo tipo di contenuti. Nella seguente tesi, si affronterà innanzitutto l'importanza del cibo nella società, dalle tradizioni alle nuove concezioni e al legame con i social media. Poi, verranno esposte le particolarità del Mukbang, le sue origini, l'evoluzione, la globalizzazione, discutendo i pro e i contro di questa pratica. Le informazioni di cui sopra saranno fondamentali per consentire un'analisi del fenomeno su YouTube, Instagram e TikTok.
Mukbang
Mukbang watching
Disturbi alimentari
Social media
Food trend
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zilli_Virginia.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.1 MB
Formato Adobe PDF
1.1 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/74925