The study examined the relationship between divergent thinking, a key component of creativity, and fluid intelligence among secondary school students. Specifically, the parameters of fluency and flexibility of divergent thinking were assessed in relation to fluid intelligence, using the Cattell's Culture Fair Intelligence Test (CFCT) to measure fluid intelligence and a series of divergent thinking tasks to evaluate creativity. Additionally, the study explored the relationship between these constructs and academic performance, assessed through an overall evaluation provided by the teachers. The results revealed a significant correlation between fluid intelligence and fluency in divergent thinking, while flexibility showed a less consistent correlation and low reliability. Furthermore, a positive correlation was found between divergent thinking fluency and academic performance.
Lo studio ha esaminato la relazione tra il pensiero divergente, una componente chiave della creatività, e l'intelligenza fluida tra gli studenti della scuola secondaria. In particolare, sono stati valutati i parametri di fluidità e flessibilità del pensiero divergente e il loro legame con l'intelligenza fluida, utilizzando il CFCT (Cattell's Culture Fair Intelligence Test) per misurare l'intelligenza fluida e una serie di prove di pensiero divergente per valutare la creatività. Inoltre, lo studio ha esplorato il rapporto tra questi costrutti e il rendimento scolastico, valutato attraverso una valutazione complessiva fornita dalle insegnanti. I risultati hanno evidenziato una correlazione significativa tra intelligenza fluida e fluidità del pensiero divergente, mentre la flessibilità ha mostrato una correlazione meno consistente e una bassa affidabilità. Inoltre, è stata riscontrata una correlazione positiva tra fluidità del pensiero divergente e rendimento scolastico.
Analisi della relazione tra pensiero divergente e intelligenza fluida nella scuola secondaria.
PRETOTTO, FILIPPO
2023/2024
Abstract
The study examined the relationship between divergent thinking, a key component of creativity, and fluid intelligence among secondary school students. Specifically, the parameters of fluency and flexibility of divergent thinking were assessed in relation to fluid intelligence, using the Cattell's Culture Fair Intelligence Test (CFCT) to measure fluid intelligence and a series of divergent thinking tasks to evaluate creativity. Additionally, the study explored the relationship between these constructs and academic performance, assessed through an overall evaluation provided by the teachers. The results revealed a significant correlation between fluid intelligence and fluency in divergent thinking, while flexibility showed a less consistent correlation and low reliability. Furthermore, a positive correlation was found between divergent thinking fluency and academic performance.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi_Pretotto_Analisi della reazione tra pensiero divergente e intelligenza fluida nella scuola secondaria.pdf
accesso aperto
Dimensione
2.44 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.44 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/75294