Outdoor education is an educational approach that uses the outdoor environment to promote the learning and development of young people. Among the key authors who have addressed this topic are John Dewey, who emphasized the importance of direct experience with the natural environment for the development of children, and Richard Louv, who highlighted the benefits for the physical and mental health of children who spend time outdoors. This thesis aims to promote active citizenship through outdoor education in a fourth-grade class of primary school, focusing on the construction of a biodiversity workshop in the school garden. The goal is to promote environmental awareness, a sense of responsibility towards nature, and the promotion of active participation in caring for the environment. Through the active participation of students in the design and implementation of the biodiversity workshop, the aim is to promote collaboration, solidarity, and empathy among the children. Direct experience with nature and local biodiversity will allow them to experience the concept of interconnectedness between living beings and understand the importance of protecting the environment for the well-being of all. Through the analysis of activities carried out and results obtained, it is intended to demonstrate the effectiveness of outdoor education in promoting active and responsible citizenship among young people. It is believed that the results of this research can contribute to raising public awareness of the importance of outdoor education and promoting the dissemination of innovative educational practices oriented towards environmental sustainability.

L'outdoor education è un approccio educativo che utilizza l'ambiente esterno per favorire l'apprendimento e lo sviluppo dei giovani. Tra i principali autori che hanno affrontato questo tema troviamo John Dewey, che ha sottolineato l'importanza dell'esperienza diretta con l'ambiente naturale per lo sviluppo dei bambini, e Richard Louv, che ha evidenziato i benefici per la salute fisica e mentale dei bambini che trascorrono tempo all'aperto. La presente tesi si propone di promuovere la cittadinanza attiva attraverso l'outdoor education in una classe quarta della scuola primaria, concentrandosi sulla costruzione di un atelier della biodiversità nel giardino della scuola. L'obiettivo è quello di favorire la consapevolezza ambientale, il senso di responsabilità verso la natura e la promozione della partecipazione attiva nella cura dell'ambiente. Attraverso la partecipazione attiva degli studenti alla progettazione e alla realizzazione dell'atelier della biodiversità, si mira a promuovere la collaborazione, la solidarietà e l'empatia tra i ragazzi. L'esperienza diretta con la natura e la biodiversità locale permetterà loro di sperimentare il concetto di interconnessione tra gli esseri viventi e di comprendere l'importanza della tutela dell'ambiente per il benessere di tutti. Attraverso l'analisi delle attività svolte e dei risultati ottenuti, si vuole dimostrare l'efficacia dell'outdoor education nella promozione della cittadinanza attiva e responsabile tra i giovani. Si ritiene che i risultati di questa ricerca possano contribuire a sensibilizzare l'opinione pubblica sull'importanza dell'educazione all'aperto e a promuovere la diffusione di pratiche educative innovative e orientate alla sostenibilità ambientale.

“La promozione di competenze di cittadinanza attraverso il contributo dell'Outdoor Education”

CANCELLARA, MARIA
2023/2024

Abstract

Outdoor education is an educational approach that uses the outdoor environment to promote the learning and development of young people. Among the key authors who have addressed this topic are John Dewey, who emphasized the importance of direct experience with the natural environment for the development of children, and Richard Louv, who highlighted the benefits for the physical and mental health of children who spend time outdoors. This thesis aims to promote active citizenship through outdoor education in a fourth-grade class of primary school, focusing on the construction of a biodiversity workshop in the school garden. The goal is to promote environmental awareness, a sense of responsibility towards nature, and the promotion of active participation in caring for the environment. Through the active participation of students in the design and implementation of the biodiversity workshop, the aim is to promote collaboration, solidarity, and empathy among the children. Direct experience with nature and local biodiversity will allow them to experience the concept of interconnectedness between living beings and understand the importance of protecting the environment for the well-being of all. Through the analysis of activities carried out and results obtained, it is intended to demonstrate the effectiveness of outdoor education in promoting active and responsible citizenship among young people. It is believed that the results of this research can contribute to raising public awareness of the importance of outdoor education and promoting the dissemination of innovative educational practices oriented towards environmental sustainability.
2023
"Promoting citizenship skills through Outdoor Education contributions"
L'outdoor education è un approccio educativo che utilizza l'ambiente esterno per favorire l'apprendimento e lo sviluppo dei giovani. Tra i principali autori che hanno affrontato questo tema troviamo John Dewey, che ha sottolineato l'importanza dell'esperienza diretta con l'ambiente naturale per lo sviluppo dei bambini, e Richard Louv, che ha evidenziato i benefici per la salute fisica e mentale dei bambini che trascorrono tempo all'aperto. La presente tesi si propone di promuovere la cittadinanza attiva attraverso l'outdoor education in una classe quarta della scuola primaria, concentrandosi sulla costruzione di un atelier della biodiversità nel giardino della scuola. L'obiettivo è quello di favorire la consapevolezza ambientale, il senso di responsabilità verso la natura e la promozione della partecipazione attiva nella cura dell'ambiente. Attraverso la partecipazione attiva degli studenti alla progettazione e alla realizzazione dell'atelier della biodiversità, si mira a promuovere la collaborazione, la solidarietà e l'empatia tra i ragazzi. L'esperienza diretta con la natura e la biodiversità locale permetterà loro di sperimentare il concetto di interconnessione tra gli esseri viventi e di comprendere l'importanza della tutela dell'ambiente per il benessere di tutti. Attraverso l'analisi delle attività svolte e dei risultati ottenuti, si vuole dimostrare l'efficacia dell'outdoor education nella promozione della cittadinanza attiva e responsabile tra i giovani. Si ritiene che i risultati di questa ricerca possano contribuire a sensibilizzare l'opinione pubblica sull'importanza dell'educazione all'aperto e a promuovere la diffusione di pratiche educative innovative e orientate alla sostenibilità ambientale.
Outdoor Education
Cittadinanza
Pratiche innovative
Orto biodiversità
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cancellara_Maria.pdf

Accesso riservato

Dimensione 3.82 MB
Formato Adobe PDF
3.82 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/75440