The thesis research Nets of suitcases, investigates social sustainability, on the diversity of origin, thanks to the use of three illustrated books that examine the theme of migration from different points of view. Thanks to this, sustainability looks like the interaction of the three factors underlying culture: society, environment, and economy. In line with the Green Dialogues project of which it is a part, it translates two objectives of the 2030 Agenda – Objective 4 and 10 – into a design that values diversity and wants to remove discrimination by activating an eco-critical vision on belonging. The main research question is "Can the suitcase metaphor be used in educational activities that promote positive attitudes towards diversity of origin?". The abstract concepts could be difficult for the target; therefore, it is chosen to use as a metaphor a concrete and simple object, the suitcase. This object promotes inclusive education, promoting critical reflection on belonging and equality within diversity and helping to create empathy (everyone has a suitcase that contains memories, dreams, and desires).

La tesi di ricerca Xarxes de maletes - Reti di valigie, indaga sulla sostenibilità sociale, in particolare sulla diversità di provenienza, grazie all'utilizzo di tre albi illustrati che analizzano il tema della migrazione da differenti punti di vista. Grazie questo la sostenibilità viene vista come l'interazione dei tre fattori alla base della cultura: società, ambiente ed economia. In armonia con il progetto Green Dialogues di cui fa parte, traduce due obiettivi dell’Agenda 2030 – Obiettivo 4 e 10 – in una progettazione che valorizza le diversità, e vuole allontanare le discriminazioni attivando una visione eco-critica sull’appartenenza. La prima domanda di ricerca è "La metafora della valigia può essere utilizzata in attività educative che promuovono atteggiamenti positivi verso la diversità di provenienza?". I concetti astratti potrebbero risultare ostici per il target, pertanto, si è scelto di utilizzare come metafora un oggetto concreto e semplice, la valigia. Questo oggetto favorisce un'educazione inclusiva, promuovendo una riflessione critica sull'appartenenza e l'uguaglianza all'interno delle diversità e contribuendo a creare empatia (tutti hanno una valigia che contiene i ricordi, i sogni e i desideri).

Xarxes de maletes - Reti di valigie. La metafora della valigia nella letteratura per l'infanzia in tempi di migrazione: Un percorso tra Spagna e Italia per avvicinare alla sostenibilità sociale

TONELLO, EMMA
2023/2024

Abstract

The thesis research Nets of suitcases, investigates social sustainability, on the diversity of origin, thanks to the use of three illustrated books that examine the theme of migration from different points of view. Thanks to this, sustainability looks like the interaction of the three factors underlying culture: society, environment, and economy. In line with the Green Dialogues project of which it is a part, it translates two objectives of the 2030 Agenda – Objective 4 and 10 – into a design that values diversity and wants to remove discrimination by activating an eco-critical vision on belonging. The main research question is "Can the suitcase metaphor be used in educational activities that promote positive attitudes towards diversity of origin?". The abstract concepts could be difficult for the target; therefore, it is chosen to use as a metaphor a concrete and simple object, the suitcase. This object promotes inclusive education, promoting critical reflection on belonging and equality within diversity and helping to create empathy (everyone has a suitcase that contains memories, dreams, and desires).
2023
Nets of suitcases. The metaphor of the suitcase in children literature in times of migration: A journey between Spain and Italy to approach social sustainability
La tesi di ricerca Xarxes de maletes - Reti di valigie, indaga sulla sostenibilità sociale, in particolare sulla diversità di provenienza, grazie all'utilizzo di tre albi illustrati che analizzano il tema della migrazione da differenti punti di vista. Grazie questo la sostenibilità viene vista come l'interazione dei tre fattori alla base della cultura: società, ambiente ed economia. In armonia con il progetto Green Dialogues di cui fa parte, traduce due obiettivi dell’Agenda 2030 – Obiettivo 4 e 10 – in una progettazione che valorizza le diversità, e vuole allontanare le discriminazioni attivando una visione eco-critica sull’appartenenza. La prima domanda di ricerca è "La metafora della valigia può essere utilizzata in attività educative che promuovono atteggiamenti positivi verso la diversità di provenienza?". I concetti astratti potrebbero risultare ostici per il target, pertanto, si è scelto di utilizzare come metafora un oggetto concreto e semplice, la valigia. Questo oggetto favorisce un'educazione inclusiva, promuovendo una riflessione critica sull'appartenenza e l'uguaglianza all'interno delle diversità e contribuendo a creare empatia (tutti hanno una valigia che contiene i ricordi, i sogni e i desideri).
Valiga
Migrazone
Appartenenza
Emaptia
Sostenibilità
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tonello_Emma.pdf

accesso aperto

Dimensione 7.61 MB
Formato Adobe PDF
7.61 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/75487