Objective: The aim of this thesis is to systematize the role of the Developmental Neuro and Psychomotor Therapist (TNPEE) within a different rehabilitation context, i.e. that of an acute ward of a pediatric hospital and in particular within the Pediatric Neurology of the Padua Hospital. In fact, two TNPEE have recently been included within the multidisciplinary team of the department to support hospitalized children and their families. In fact, the TNPEE, through neuropsychomotor observation, supports children in their developmental needs and parents in their parental role. Materials and methods: In order to assess the importance and usefulness of the figure of the TNPEE in the ward, a satisfaction questionnaire was developed for the parents of hospitalized children. The questionnaire built on the model of the PREMS - "Patience Reported Experience Measusres", on the professional profile and with a score on a Likert scale from 1 to 5, consists of 11 questions divided into five areas of investigation: listening and welcoming, communication and dialogue, developmental needs, proposals and objectives, information on the future and general support. The questionnaire was completed by 10 families in the period between July and September 2024. Results: All families recognized the helping role provided by the TNPEE in particular in the area of general support, listening and welcoming and communication. A slightly lower score was obtained in the area of developmental needs. Discussion: In order to support the work of the TNPEE within an acute ward and thus implement a proposal for improvement, neuropsychomotor observation guides have been created on the basis of literature and clinical experience to cope with the structural and environmental limitations of an acute ward. Conclusions: Children in complex clinical conditions are admitted to an acute ward. In hospitalized children, it is important to monitor development through the presence of experienced pediatric therapists. The TNPEE can therefore be a support figure, who, starting from neuropsychomotor observation and listening to parents, can identify the child's developmental needs and support his family. To promote neuropsychomotor observation and communication between the multidisciplinary team as well as with parents, is proposed the use of Neuropsychomotor Observation and Assessment Guides, that can be used as a first screening tool.

Obiettivo: L’obiettivo di questo lavoro di tesi consiste nel sistematizzare il ruolo del Terapista della Neuro e Psicomotricità dell’Età Evolutiva (TNPEE) all’interno di un contesto riabilitativo differente ovvero quello di un reparto per acuti di un ospedale pediatrico ed in particolare all’interno della Neurologia Pediatrica dell’Ospedale di Padova. Di fatto, recentemente sono state inserite due TNPEE all’interno dell’equipe multidisciplinare del reparto a sostegno dei bambini ricoverati e delle loro famiglie. Il TNPEE di fatto, attraverso l’osservazione neuropsicomotoria sostiene i bambini nei loro bisogni evolutivi e i genitori nel loro ruolo genitoriale. Materiali e metodi: Per poter valutare l’importanza e l’utilità della figura del TNPEE in reparto è stato elaborato un questionario di gradimento rivolto ai genitori dei bambini ricoverati. Il questionario costruito sul modello dei PREMS- “Patience Reported Experience Measusres”, sul profilo professionale e con punteggio su scala Likert da 1 a 5, è composto da 11 domande suddivise in cinque aree di indagine: ascolto e accoglienza, comunicazione e dialogo, bisogni evolutivi, proposte e obiettivi, informazioni sul futuro e sostegno generale. Il questionario è stato compilato da 10 famiglie nel periodo compreso tra luglio e settembre 2024. Risultati: Tutte le famiglie hanno riconosciuto il ruolo d’aiuto fornito dal TNPEE in particolare nell’ambito di sostegno generale, ascolto e accoglienza e comunicazione. Un punteggio leggermente più basso è stato ottenuto nell’area dei bisogni evolutivi. Discussione: Per poter sostenere il lavoro del TNPEE all’interno di un reparto per acuti e attuare dunque una proposta di miglioramento, sono state realizzate delle guide all’osservazione neuropsicomotoria costruite sulla base della letteratura e dell’esperienza clinica per far fronte alle limitazioni strutturali e ambientali di un reparto per acuti. Conclusioni: All’interno di un reparto per acuti vengono ricoverati bambini in condizioni cliniche complesse. Nei bambini ospedalizzati è importante monitorare lo sviluppo attraverso la presenza di terapisti esperti in età pediatrica. Il TNPEE può essere dunque una figura di sostegno, che partendo dall’osservazione neuropsicomotoria e l’ascolto dei genitori può identificare i bisogni di sviluppo del bambino e sostenere la sua famiglia. Per favorire l’osservazione neuropsicomotoria e la comunicazione tra l’equipe multidisciplinare oltre che con i genitori viene proposto l’impiego di Guide all’Osservazione e Valutazione Neuropsicomotoria che possano essere utilizzate come primo strumento di screening.

IL RUOLO DEL TERAPISTA DELLA NEURO E PSICOMOTRICITA' DELL'ETA' EVOLUTIVA NEL CONTESTO DEI REPARTI PER ACUTI DI UN OSPEDALE PEDIATRICO: IMPORTANZA DELL'OSSERVAZIONE NEUROPSICOMOTORIA.

DE GRANDIS, ELEONORA
2023/2024

Abstract

Objective: The aim of this thesis is to systematize the role of the Developmental Neuro and Psychomotor Therapist (TNPEE) within a different rehabilitation context, i.e. that of an acute ward of a pediatric hospital and in particular within the Pediatric Neurology of the Padua Hospital. In fact, two TNPEE have recently been included within the multidisciplinary team of the department to support hospitalized children and their families. In fact, the TNPEE, through neuropsychomotor observation, supports children in their developmental needs and parents in their parental role. Materials and methods: In order to assess the importance and usefulness of the figure of the TNPEE in the ward, a satisfaction questionnaire was developed for the parents of hospitalized children. The questionnaire built on the model of the PREMS - "Patience Reported Experience Measusres", on the professional profile and with a score on a Likert scale from 1 to 5, consists of 11 questions divided into five areas of investigation: listening and welcoming, communication and dialogue, developmental needs, proposals and objectives, information on the future and general support. The questionnaire was completed by 10 families in the period between July and September 2024. Results: All families recognized the helping role provided by the TNPEE in particular in the area of general support, listening and welcoming and communication. A slightly lower score was obtained in the area of developmental needs. Discussion: In order to support the work of the TNPEE within an acute ward and thus implement a proposal for improvement, neuropsychomotor observation guides have been created on the basis of literature and clinical experience to cope with the structural and environmental limitations of an acute ward. Conclusions: Children in complex clinical conditions are admitted to an acute ward. In hospitalized children, it is important to monitor development through the presence of experienced pediatric therapists. The TNPEE can therefore be a support figure, who, starting from neuropsychomotor observation and listening to parents, can identify the child's developmental needs and support his family. To promote neuropsychomotor observation and communication between the multidisciplinary team as well as with parents, is proposed the use of Neuropsychomotor Observation and Assessment Guides, that can be used as a first screening tool.
2023
The role of Neuropsychomotor Therapist in an acute ward of a pediatric hospital: the importance of the Neuropsychomotor observation.
Obiettivo: L’obiettivo di questo lavoro di tesi consiste nel sistematizzare il ruolo del Terapista della Neuro e Psicomotricità dell’Età Evolutiva (TNPEE) all’interno di un contesto riabilitativo differente ovvero quello di un reparto per acuti di un ospedale pediatrico ed in particolare all’interno della Neurologia Pediatrica dell’Ospedale di Padova. Di fatto, recentemente sono state inserite due TNPEE all’interno dell’equipe multidisciplinare del reparto a sostegno dei bambini ricoverati e delle loro famiglie. Il TNPEE di fatto, attraverso l’osservazione neuropsicomotoria sostiene i bambini nei loro bisogni evolutivi e i genitori nel loro ruolo genitoriale. Materiali e metodi: Per poter valutare l’importanza e l’utilità della figura del TNPEE in reparto è stato elaborato un questionario di gradimento rivolto ai genitori dei bambini ricoverati. Il questionario costruito sul modello dei PREMS- “Patience Reported Experience Measusres”, sul profilo professionale e con punteggio su scala Likert da 1 a 5, è composto da 11 domande suddivise in cinque aree di indagine: ascolto e accoglienza, comunicazione e dialogo, bisogni evolutivi, proposte e obiettivi, informazioni sul futuro e sostegno generale. Il questionario è stato compilato da 10 famiglie nel periodo compreso tra luglio e settembre 2024. Risultati: Tutte le famiglie hanno riconosciuto il ruolo d’aiuto fornito dal TNPEE in particolare nell’ambito di sostegno generale, ascolto e accoglienza e comunicazione. Un punteggio leggermente più basso è stato ottenuto nell’area dei bisogni evolutivi. Discussione: Per poter sostenere il lavoro del TNPEE all’interno di un reparto per acuti e attuare dunque una proposta di miglioramento, sono state realizzate delle guide all’osservazione neuropsicomotoria costruite sulla base della letteratura e dell’esperienza clinica per far fronte alle limitazioni strutturali e ambientali di un reparto per acuti. Conclusioni: All’interno di un reparto per acuti vengono ricoverati bambini in condizioni cliniche complesse. Nei bambini ospedalizzati è importante monitorare lo sviluppo attraverso la presenza di terapisti esperti in età pediatrica. Il TNPEE può essere dunque una figura di sostegno, che partendo dall’osservazione neuropsicomotoria e l’ascolto dei genitori può identificare i bisogni di sviluppo del bambino e sostenere la sua famiglia. Per favorire l’osservazione neuropsicomotoria e la comunicazione tra l’equipe multidisciplinare oltre che con i genitori viene proposto l’impiego di Guide all’Osservazione e Valutazione Neuropsicomotoria che possano essere utilizzate come primo strumento di screening.
TNPEE
Reparto per acuti
Ospedale pediatrico
Osservazione NPM
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/76316