Social interaction difficulties represent one of the major challenges for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). In educational settings, the role of the Professional Educator becomes crucial in integration, promoting inclusion through the use of Augmentative and Alternative Communication (AAC) techniques. These techniques offer fundamental support, providing children with ASD with tools to create alternative or complementary forms of communication to verbal language, opening new pathways for their expression and interaction. Specifically, the positive aspects and potential of different AAC strategies will be analyzed, focusing on the role of the Professional Educator as a moderator and facilitator of this learning process. The aim of this literature review thesis is to highlight AAC techniques as effective tools for enhancing the expressive and communicative abilities of children with ASD, to accompany them in a personalized, flexible, and comprehensive rehabilitation program, embracing the specific needs of each individual. The intention is to provide a comprehensive and useful framework for the design and implementation of educational interventions based on AAC, promoting greater awareness and effective use of these tools for the growth and well-being of children with ASD.

La difficoltà nell'interazione sociale rappresenta una delle maggiori sfide per i bambini con Disturbo dello Spettro Autistico (DSA). In contesti educativi, la figura dell'Educatore Professionale assume un ruolo cruciale nell'integrazione, promuovendo l'inclusione attraverso l'utilizzo di tecniche di Comunicazione Aumentativa e Alternativa (CAA). Queste tecniche offrono un supporto fondamentale, fornendo ai bambini con DSA strumenti per creare forme di comunicazione alternative o complementari al linguaggio verbale, aprendo nuove strade per la loro espressione e interazione. In particolare, si analizzeranno gli aspetti positivi e le potenzialità delle diverse strategie di CAA, focalizzandosi sul ruolo dell'Educatore Professionale come moderatore e facilitatore di questo processo di apprendimento. Lo scopo di questa tesi di revisione bibliografica è quello di valorizzare le tecniche di CAA come strumenti efficaci nel potenziare le capacità espressive e comunicative dei bambini con DSA, per accompagnarli in un programma riabilitativo personalizzato, flessibile, globale, accogliendo le specificità di ognuno. L'intento è quello di fornire un quadro completo e utile per la progettazione e l'implementazione di interventi educativi basati sulla CAA, promuovendo una maggiore consapevolezza e un uso efficace di questi strumenti per la crescita e il benessere dei bambini con DSA.

La Comunicazione Aumentativa e Alternativa nei Disturbi dello Spettro Autistico. Il ruolo dell'Educatore Professionale

FRAGONAS, CHIARA
2023/2024

Abstract

Social interaction difficulties represent one of the major challenges for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). In educational settings, the role of the Professional Educator becomes crucial in integration, promoting inclusion through the use of Augmentative and Alternative Communication (AAC) techniques. These techniques offer fundamental support, providing children with ASD with tools to create alternative or complementary forms of communication to verbal language, opening new pathways for their expression and interaction. Specifically, the positive aspects and potential of different AAC strategies will be analyzed, focusing on the role of the Professional Educator as a moderator and facilitator of this learning process. The aim of this literature review thesis is to highlight AAC techniques as effective tools for enhancing the expressive and communicative abilities of children with ASD, to accompany them in a personalized, flexible, and comprehensive rehabilitation program, embracing the specific needs of each individual. The intention is to provide a comprehensive and useful framework for the design and implementation of educational interventions based on AAC, promoting greater awareness and effective use of these tools for the growth and well-being of children with ASD.
2023
Augmentative and Alternative Communication in Autism Spectrum Disorders. The Role of the Professional Educator
La difficoltà nell'interazione sociale rappresenta una delle maggiori sfide per i bambini con Disturbo dello Spettro Autistico (DSA). In contesti educativi, la figura dell'Educatore Professionale assume un ruolo cruciale nell'integrazione, promuovendo l'inclusione attraverso l'utilizzo di tecniche di Comunicazione Aumentativa e Alternativa (CAA). Queste tecniche offrono un supporto fondamentale, fornendo ai bambini con DSA strumenti per creare forme di comunicazione alternative o complementari al linguaggio verbale, aprendo nuove strade per la loro espressione e interazione. In particolare, si analizzeranno gli aspetti positivi e le potenzialità delle diverse strategie di CAA, focalizzandosi sul ruolo dell'Educatore Professionale come moderatore e facilitatore di questo processo di apprendimento. Lo scopo di questa tesi di revisione bibliografica è quello di valorizzare le tecniche di CAA come strumenti efficaci nel potenziare le capacità espressive e comunicative dei bambini con DSA, per accompagnarli in un programma riabilitativo personalizzato, flessibile, globale, accogliendo le specificità di ognuno. L'intento è quello di fornire un quadro completo e utile per la progettazione e l'implementazione di interventi educativi basati sulla CAA, promuovendo una maggiore consapevolezza e un uso efficace di questi strumenti per la crescita e il benessere dei bambini con DSA.
Autismo
Comunicazione
Educatore
Età evolutiva
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fragonas_Chiara.pdf

Accesso riservato

Dimensione 661.68 kB
Formato Adobe PDF
661.68 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/77024