This thesis explores the transformative role of Professional Educators in educational communities for minors, with a particular focus on building trustful relationships and supporting the autonomous and resilient development of young people. Starting from an analysis of the competencies and legislation that define the Professional Educator's profile, it examines the process of constructing educational relationships as a support tool for minors from vulnerable backgrounds. Through attachment theory and concepts such as empathy, holding, and co-regulation, the Educator becomes a reference figure for the minor, facilitating the reprocessing of traumatic experiences and personal growth. The thesis also delves into practical tools, such as educational interviews and semi-independent housing, which enable a path toward empowerment and autonomy. The objective is to demonstrate how, within educational communities, the Professional Educator can positively contribute to the emotional and relational development of minors, fostering a sense of trust that helps young people progress toward a conscious and independent integration into society.

Questa tesi esplora il ruolo trasformativo dell'Educatore Professionale nelle comunità educative per minori, con particolare attenzione alla costruzione di relazioni di fiducia e al sostegno allo sviluppo autonomo e resiliente del giovane. Partendo da un'analisi delle competenze e della legislazione che delineano il profilo dell’Educatore Professionale, si esamina il processo di costruzione della relazione educativa come strumento di supporto per minori provenienti da contesti di vulnerabilità. Attraverso la teoria dell'attaccamento e i concetti di empatia, holding e co-regolazione, l'Educatore si configura come figura di riferimento per il minore, facilitando la rielaborazione dei vissuti traumatici e la crescita personale. La tesi approfondisce infine strumenti pratici come il colloquio educativo e gli appartamenti di sgancio, che consentono un percorso di empowerment verso l'autonomia. L'obiettivo è dimostrare come, all'interno delle comunità educative, l'Educatore Professionale possa contribuire positivamente allo sviluppo emotivo e relazionale dei minori, promuovendo una fiducia capace di sostenere il giovane verso un inserimento consapevole e autonomo nella società.

L'Educatore Professionale e la relazione trasformativa con i minori nel contesto della comunità educativa

ZARPELLON, LAURA
2023/2024

Abstract

This thesis explores the transformative role of Professional Educators in educational communities for minors, with a particular focus on building trustful relationships and supporting the autonomous and resilient development of young people. Starting from an analysis of the competencies and legislation that define the Professional Educator's profile, it examines the process of constructing educational relationships as a support tool for minors from vulnerable backgrounds. Through attachment theory and concepts such as empathy, holding, and co-regulation, the Educator becomes a reference figure for the minor, facilitating the reprocessing of traumatic experiences and personal growth. The thesis also delves into practical tools, such as educational interviews and semi-independent housing, which enable a path toward empowerment and autonomy. The objective is to demonstrate how, within educational communities, the Professional Educator can positively contribute to the emotional and relational development of minors, fostering a sense of trust that helps young people progress toward a conscious and independent integration into society.
2023
The Professional Educator and the transformative relationship with minors in the context of the educational community
Questa tesi esplora il ruolo trasformativo dell'Educatore Professionale nelle comunità educative per minori, con particolare attenzione alla costruzione di relazioni di fiducia e al sostegno allo sviluppo autonomo e resiliente del giovane. Partendo da un'analisi delle competenze e della legislazione che delineano il profilo dell’Educatore Professionale, si esamina il processo di costruzione della relazione educativa come strumento di supporto per minori provenienti da contesti di vulnerabilità. Attraverso la teoria dell'attaccamento e i concetti di empatia, holding e co-regolazione, l'Educatore si configura come figura di riferimento per il minore, facilitando la rielaborazione dei vissuti traumatici e la crescita personale. La tesi approfondisce infine strumenti pratici come il colloquio educativo e gli appartamenti di sgancio, che consentono un percorso di empowerment verso l'autonomia. L'obiettivo è dimostrare come, all'interno delle comunità educative, l'Educatore Professionale possa contribuire positivamente allo sviluppo emotivo e relazionale dei minori, promuovendo una fiducia capace di sostenere il giovane verso un inserimento consapevole e autonomo nella società.
Relazione
Minori
Comunità educative
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Laura_Zarpellon.pdf

Accesso riservato

Dimensione 851.44 kB
Formato Adobe PDF
851.44 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/77039