In the philosophical tradition, the body is the prison of the soul, that badly calibrated instrument that leads the soul to bewilderment and error. This tradition, born and developed for centuries as the prerogative of the male gender/sex, has left out women and non-male subjectivities, depriving them of the possibility of creating alternatives that would include them. In this chapter, the aim will be to highlight the revaluation of the body that becomes the only way through which to see the world, albeit with its limitations. Why is the symbol useful? To see the world, to be able to manage it, to not go mad in front of the vastness of possibilities. The over-zealousness in the creation of symbols to try to know the world, over time has turned into a spasmodic need to accumulate power on the part of men (hetero, white, cis-gender) chasing the myth of the I. This process has created hierarchies, unwritten rules that are gradually tightened so much that it has become almost impossible to get rid of them. The question of the symbolic is important because it leads us to reflect on how, over time, a normative system of unwritten rules has been created, bringing to light a certain type of narration about the body and especially women's bodies. Thus, my research has two objectives: The first is to recapitulate how at the linguistic/symbolic level women, like all other non-male subjectivities, have had to come to terms with stereotypes and limitations which, as we shall see, have become limitations of real possibilities. I will then use Paul B. Preciado's support to show that there is the possibility of breaking free from the normative system and deconstructing it in order to recreate a new identity, a new symbolic order. The second objective, which ties in with the first, is to understand how in the feminist movement the body has found new meanings, new messages, and how these find space when one has to take to the streets to demonstrate and, in addition to theory, one has to protect oneself from a reality that is little inclined to listen to the new demands.

Nella tradizione filosofica, il corpo è la prigione dell’anima, quello strumento tarato male che porta l’anima allo smarrimento e all’errore. Questa tradizione, nata e sviluppata per secoli come prerogativa del genere/sesso maschile, ha lasciato fuori le donne e le soggettività non maschili togliendo loro la possibilità di creare alternative che le includesse. In questo capitolo l’obiettivo sarà mettere in risalto la rivalutazione del corpo che diventa unico modo attraverso cui vedere il mondo, seppure con i suoi limiti. Perchè utile il simbolo? Per vedere il mondo, per poterlo gestire, per non impazzire davanti alla vastità di possibilità. L’eccesso di zelo nella creazione di simboli per cercare di conoscere il mondo, con il tempo si è trasformato in una spasmodica esigenza di accumulare potere da parte degli uomini (etero, bianchi, cis-genere) rincorrendo il mito dell’IO. Questo processo ha creato gerarchie, regole non scritte dalle maglie pian piano sempre più strette da diventare quasi impossibile liberarsene. La questione del simbolico è importante perchè ci porta a riflettere su come col tempo si sia creato un sistema normativo di regole non-scritte, portando alla luce un certo tipi di narrazione circa il corpo e soprattutto il corpo delle donne. Dunque la mia ricerca si pone due obiettivi: Il primo ricapitolare come a livello linguistico/simbolico le donne, come tutte le altre le soggettività non maschili, abbiano dovuto fare i conti con stereotipi e limitazioni che, come vedremo, sono diventate limitazioni di possibilità reali. Successivamente userò il supporto di Paul B. Preciado per mostrare che esiste la possibilità di smarcarsi dal sistema normativo e di decostruirlo per ricrearsi una nuova identità, un nuovo ordine simbolico. Il secondo obiettivo, che si lega al primo, è capire come nel movimento femminista il corpo ha trovato nuovi significati, nuovi messaggi e come questi trovano spazio nel momento in cui bisogna scendere in strada a manifestare e, oltre alla teoria, bisogna proteggersi da una realtà poco incline ad ascoltare le nuove istanze.

Movimento femminista e rappresentazione del corpo: è possibile un nuovo assetto simbolico?

DI DONATO, TERESIANA
2023/2024

Abstract

In the philosophical tradition, the body is the prison of the soul, that badly calibrated instrument that leads the soul to bewilderment and error. This tradition, born and developed for centuries as the prerogative of the male gender/sex, has left out women and non-male subjectivities, depriving them of the possibility of creating alternatives that would include them. In this chapter, the aim will be to highlight the revaluation of the body that becomes the only way through which to see the world, albeit with its limitations. Why is the symbol useful? To see the world, to be able to manage it, to not go mad in front of the vastness of possibilities. The over-zealousness in the creation of symbols to try to know the world, over time has turned into a spasmodic need to accumulate power on the part of men (hetero, white, cis-gender) chasing the myth of the I. This process has created hierarchies, unwritten rules that are gradually tightened so much that it has become almost impossible to get rid of them. The question of the symbolic is important because it leads us to reflect on how, over time, a normative system of unwritten rules has been created, bringing to light a certain type of narration about the body and especially women's bodies. Thus, my research has two objectives: The first is to recapitulate how at the linguistic/symbolic level women, like all other non-male subjectivities, have had to come to terms with stereotypes and limitations which, as we shall see, have become limitations of real possibilities. I will then use Paul B. Preciado's support to show that there is the possibility of breaking free from the normative system and deconstructing it in order to recreate a new identity, a new symbolic order. The second objective, which ties in with the first, is to understand how in the feminist movement the body has found new meanings, new messages, and how these find space when one has to take to the streets to demonstrate and, in addition to theory, one has to protect oneself from a reality that is little inclined to listen to the new demands.
2023
Feminist movement and body representation: is a new symbolic configuration possible?
Nella tradizione filosofica, il corpo è la prigione dell’anima, quello strumento tarato male che porta l’anima allo smarrimento e all’errore. Questa tradizione, nata e sviluppata per secoli come prerogativa del genere/sesso maschile, ha lasciato fuori le donne e le soggettività non maschili togliendo loro la possibilità di creare alternative che le includesse. In questo capitolo l’obiettivo sarà mettere in risalto la rivalutazione del corpo che diventa unico modo attraverso cui vedere il mondo, seppure con i suoi limiti. Perchè utile il simbolo? Per vedere il mondo, per poterlo gestire, per non impazzire davanti alla vastità di possibilità. L’eccesso di zelo nella creazione di simboli per cercare di conoscere il mondo, con il tempo si è trasformato in una spasmodica esigenza di accumulare potere da parte degli uomini (etero, bianchi, cis-genere) rincorrendo il mito dell’IO. Questo processo ha creato gerarchie, regole non scritte dalle maglie pian piano sempre più strette da diventare quasi impossibile liberarsene. La questione del simbolico è importante perchè ci porta a riflettere su come col tempo si sia creato un sistema normativo di regole non-scritte, portando alla luce un certo tipi di narrazione circa il corpo e soprattutto il corpo delle donne. Dunque la mia ricerca si pone due obiettivi: Il primo ricapitolare come a livello linguistico/simbolico le donne, come tutte le altre le soggettività non maschili, abbiano dovuto fare i conti con stereotipi e limitazioni che, come vedremo, sono diventate limitazioni di possibilità reali. Successivamente userò il supporto di Paul B. Preciado per mostrare che esiste la possibilità di smarcarsi dal sistema normativo e di decostruirlo per ricrearsi una nuova identità, un nuovo ordine simbolico. Il secondo obiettivo, che si lega al primo, è capire come nel movimento femminista il corpo ha trovato nuovi significati, nuovi messaggi e come questi trovano spazio nel momento in cui bisogna scendere in strada a manifestare e, oltre alla teoria, bisogna proteggersi da una realtà poco incline ad ascoltare le nuove istanze.
Corpo femminile
Ordine simbolico
Movimento femminista
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/78155