Since childhood, people with Down Syndrome try to achieve as much independence as possible, trying to carry out activities, tasks and actions as autonomously as possible. To do this, however, they need to be guided. These dynamics can also be found in the tourism sector. Thanks to a series of interviews conducted with some children with Down Syndrome and their parents, in fact, it emerged that, in the tourism field, the place where they struggle most to be independent is the museum. In the following paper we therefore seek a solution to make the museum experience more accessible and autonomous for people with Down's Syndrome, through the phenomenon of Gamification. By making use of the logic of games, it, in fact, manages to simplify some actions that we practice every day. To make the museum experience simpler and more engaging, the development of an app was proposed, capable of making the visit easier for those who use it. The essay is divided into 4 parts: the first deals specifically with Down Syndrome. The second part delves into the state of the tourist offer for people with cognitive disabilities, to understand what tools are already there and what is missing to be usable by everyone; in this part there will also be interviews through which we try to understand how to make holidays more accessible to families with children with Down Syndrome. The third part deals with the museum taken as a reference to be the place where to hypothetically use the app. The fourth part is dedicated to the project to make the experience effectively accessible to people with Down Syndrome. In conclusion, the objective that we would like to achieve with the essay is to give an idea to make the museum experience better even for people who have more difficulties.

Fin dall’infanzia, le persone con Sindrome di Down cercano di raggiungere il più possibile l'indipendenza, provando a svolgere attività, compiti e azioni in maniera più autonoma possibile. Per fare ciò, però, hanno bisogno di essere guidate. Tali dinamiche possono essere riscontrate anche nel settore del turismo. Grazie a una serie di interviste fatte ad alcuni ragazzi con Sindrome di Down e ai loro genitori, infatti, è emerso che, in campo turistico, il luogo in cui essi fanno più fatica a essere autonomi è il museo. Nel seguente elaborato si cerca, quindi, una soluzione per rendere l'esperienza museale più accessibile e autonoma alle persone con Sindrome di Down, attraverso il fenomeno della Gamification. Avvalendosi della logica dei giochi, esso, infatti, riesce a semplificare alcune azioni che pratichiamo tutti i giorni. Per rendere più semplice e coinvolgente l'esperienza museale, è stato proposto lo sviluppo di un’app, in grado di alleggerire la visita per chi la utilizza. L'elaborato è diviso in 4 parti: la prima tratta in modo specifico della Sindrome di Down. Nella seconda parte si approfondisce lo stato dell’offerta turistica per persone con disabilità cognitiva, per capire quali strumenti ci sono già e che cosa manca per essere fruibile a tutti; in questa parte ci saranno anche le interviste attraverso le quali si cerca di capire come rendere più accessibile la vacanza alle famiglie con figli con Sindrome di Down. La terza parte tratta del museo preso a riferimento per essere il luogo dove ipoteticamente utilizzare l’app. La quarta parte è dedicata al progetto per rendere effettivamente accessibile l’esperienza alle persone con Sindrome di Down. In conclusione, l'obbiettivo che con l'elaborato si vorrebbe raggiungere è di dare uno spunto per far vivere al meglio l'esperienza museale anche alle persone che hanno più difficoltà.

Gamification e inclusione: un'esperienza museale in autonomia per persone con Sindrome di Down

MATTIA, ALICE
2023/2024

Abstract

Since childhood, people with Down Syndrome try to achieve as much independence as possible, trying to carry out activities, tasks and actions as autonomously as possible. To do this, however, they need to be guided. These dynamics can also be found in the tourism sector. Thanks to a series of interviews conducted with some children with Down Syndrome and their parents, in fact, it emerged that, in the tourism field, the place where they struggle most to be independent is the museum. In the following paper we therefore seek a solution to make the museum experience more accessible and autonomous for people with Down's Syndrome, through the phenomenon of Gamification. By making use of the logic of games, it, in fact, manages to simplify some actions that we practice every day. To make the museum experience simpler and more engaging, the development of an app was proposed, capable of making the visit easier for those who use it. The essay is divided into 4 parts: the first deals specifically with Down Syndrome. The second part delves into the state of the tourist offer for people with cognitive disabilities, to understand what tools are already there and what is missing to be usable by everyone; in this part there will also be interviews through which we try to understand how to make holidays more accessible to families with children with Down Syndrome. The third part deals with the museum taken as a reference to be the place where to hypothetically use the app. The fourth part is dedicated to the project to make the experience effectively accessible to people with Down Syndrome. In conclusion, the objective that we would like to achieve with the essay is to give an idea to make the museum experience better even for people who have more difficulties.
2023
Gamification and inclusion: an independent museum experience for people with Down Syndrome
Fin dall’infanzia, le persone con Sindrome di Down cercano di raggiungere il più possibile l'indipendenza, provando a svolgere attività, compiti e azioni in maniera più autonoma possibile. Per fare ciò, però, hanno bisogno di essere guidate. Tali dinamiche possono essere riscontrate anche nel settore del turismo. Grazie a una serie di interviste fatte ad alcuni ragazzi con Sindrome di Down e ai loro genitori, infatti, è emerso che, in campo turistico, il luogo in cui essi fanno più fatica a essere autonomi è il museo. Nel seguente elaborato si cerca, quindi, una soluzione per rendere l'esperienza museale più accessibile e autonoma alle persone con Sindrome di Down, attraverso il fenomeno della Gamification. Avvalendosi della logica dei giochi, esso, infatti, riesce a semplificare alcune azioni che pratichiamo tutti i giorni. Per rendere più semplice e coinvolgente l'esperienza museale, è stato proposto lo sviluppo di un’app, in grado di alleggerire la visita per chi la utilizza. L'elaborato è diviso in 4 parti: la prima tratta in modo specifico della Sindrome di Down. Nella seconda parte si approfondisce lo stato dell’offerta turistica per persone con disabilità cognitiva, per capire quali strumenti ci sono già e che cosa manca per essere fruibile a tutti; in questa parte ci saranno anche le interviste attraverso le quali si cerca di capire come rendere più accessibile la vacanza alle famiglie con figli con Sindrome di Down. La terza parte tratta del museo preso a riferimento per essere il luogo dove ipoteticamente utilizzare l’app. La quarta parte è dedicata al progetto per rendere effettivamente accessibile l’esperienza alle persone con Sindrome di Down. In conclusione, l'obbiettivo che con l'elaborato si vorrebbe raggiungere è di dare uno spunto per far vivere al meglio l'esperienza museale anche alle persone che hanno più difficoltà.
Inclusione
Visita interattiva
Autonomia
Cultura accessibile
Sindrome di Down
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Mattia_Alice.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.72 MB
Formato Adobe PDF
1.72 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/79004