Adolescence is a particularly sensitive period of development in which many maturational processes take place: from the physical point of view there is body growth and sexual maturation, brain development brings new cognitive skills that improve the ability to reason and think abstractly, self-image changes dramatically, and emotional skills improve. Socially, there is a development that involves relating in new ways with both peers and adults. The Covid-19 pandemic had a major impact on the physical and psychological well-being of the population; adolescents were particularly affected by the restrictions put in place and the resulting social isolation. Among the variables recognized as related to psychological well-being, emotional intelligence and coping strategies appear to be crucial. The objective of this study, which considers a sample consisting of 216 participants, aged 11 to 18 years, is to assess the impact these variables had on perceptions of one's well-being (past, present, and future).
L'adolescenza è un periodo particolarmente delicato dello sviluppo in cui avvengono numerosi processi maturazionali: dal punto di vista fisico si ha una crescita corporea e la maturazione sessuale, lo sviluppo del cervello porta nuove competenze cognitive che migliorano la capacità di ragionare e di pensare in modo astratto, l’immagine di sé cambia radicalmente e migliorano le competenze emotive. Anche dal punto di vista sociale avviene uno sviluppo che implica il relazionarsi in modi nuovi sia con i coetanei sia con gli adulti. La pandemia di Covid-19 ha avuto un forte impatto sul benessere fisico e psicologico della popolazione; una fascia particolarmente colpita dalle restrizioni messe in atto e dall'isolamento sociale che ne è conseguito è stata quella degli adolescenti. Tra le variabili riconosciute come legate al benessere psicologico, l'intelligenza emotiva e le strategie di coping sembrano essere cruciali. L'obiettivo di questo studio, che prende in considerazione un campione costituito da 216 partecipanti, di età compresa tra gli 11 e i 18 anni, è quello di valutare l'impatto che queste variabili hanno avuto sulla percezione del proprio benessere (passato, presente e futuro).
Adolescenti e benessere percepito: l'impatto dell'intelligenza emotiva e delle strategie di coping a due anni dalla pandemia di Covid-19
BANDINI, BIANCA
2023/2024
Abstract
Adolescence is a particularly sensitive period of development in which many maturational processes take place: from the physical point of view there is body growth and sexual maturation, brain development brings new cognitive skills that improve the ability to reason and think abstractly, self-image changes dramatically, and emotional skills improve. Socially, there is a development that involves relating in new ways with both peers and adults. The Covid-19 pandemic had a major impact on the physical and psychological well-being of the population; adolescents were particularly affected by the restrictions put in place and the resulting social isolation. Among the variables recognized as related to psychological well-being, emotional intelligence and coping strategies appear to be crucial. The objective of this study, which considers a sample consisting of 216 participants, aged 11 to 18 years, is to assess the impact these variables had on perceptions of one's well-being (past, present, and future).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
BANDINI_BIANCA.pdf
accesso aperto
Dimensione
661.54 kB
Formato
Adobe PDF
|
661.54 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/79422