This work aims at analysing the social and educational inclusion of people with disabilities. We consider that talking about diversity is today more important than ever. A new culture on the topic of disability is necessary, one which supports a new way of thinking about the disabled person, respecting universal human values and starting from the fundamental assumption of the equal dignity of all people. The inclusion of every person turns out to be an interdisciplinary operation involving multiple actors : it therefore calls for collaboration and the creation of educational alliances among all the actors who work around the disabled person. This work begins with a brief historical excursus about the concept of inclusion and the birth of Special Pedagogy as a discipline which has its purpose in the education of individuals in difficult situations. It proceeds with the analysis of national and international legislation. I show the pedagogical value inherent in the documents, I emphasize the useful aspects for the promotion of a culture of inclusion, and I operate a selection of the most significant documents for our discussion, particularly at international level (the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities) and at national level (law 104/92). Finally, the empirical looks into the relationship between the actors who operate/work around people with disabilities (teachers, educators, rehabilitation professionals, etc.).

Questo lavoro si propone di analizzare l’inclusione sociale ed educativa delle persone con disabilità. Riteniamo che parlare di diversità sia oggi più importante che mai. È necessaria una nuova cultura sul tema della disabilità, che sostenga un nuovo modo di pensare la persona con disabilità, nel rispetto dei valori umani universali e partendo dal presupposto fondamentale della pari dignità di tutte le persone. L'inclusione di ogni persona risulta essere un'operazione interdisciplinare che coinvolge molteplici attori: richiede quindi la collaborazione e la creazione di alleanze educative tra tutti gli attori che lavorano attorno alla persona disabile. Questo lavoro si apre con un breve excursus storico sul concetto di inclusione e sulla nascita della Pedagogia Speciale come disciplina che ha come scopo l'educazione di individui in situazioni di disagio. Si procede con l’analisi della normativa nazionale e internazionale. Mostro il valore pedagogico insito nei documenti, sottolineo gli aspetti utili per la promozione di una cultura dell'inclusione, e opero una selezione dei documenti più significativi per il nostro dibattito, soprattutto a livello internazionale (la Convenzione internazionale sui diritti dell'uomo Persone con Disabilità) e a livello nazionale (legge 104/92). Infine, l'aspetto empirico indaga la relazione tra gli attori che operano/lavorano attorno alle persone con disabilità (insegnanti, educatori, professionisti della riabilitazione, ecc.).

Inclusione educativa e sociale della persona con disabilità: il ruolo dell'educatore.

GALVAN MATOS, INDHIRA ELIZABETH
2023/2024

Abstract

This work aims at analysing the social and educational inclusion of people with disabilities. We consider that talking about diversity is today more important than ever. A new culture on the topic of disability is necessary, one which supports a new way of thinking about the disabled person, respecting universal human values and starting from the fundamental assumption of the equal dignity of all people. The inclusion of every person turns out to be an interdisciplinary operation involving multiple actors : it therefore calls for collaboration and the creation of educational alliances among all the actors who work around the disabled person. This work begins with a brief historical excursus about the concept of inclusion and the birth of Special Pedagogy as a discipline which has its purpose in the education of individuals in difficult situations. It proceeds with the analysis of national and international legislation. I show the pedagogical value inherent in the documents, I emphasize the useful aspects for the promotion of a culture of inclusion, and I operate a selection of the most significant documents for our discussion, particularly at international level (the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities) and at national level (law 104/92). Finally, the empirical looks into the relationship between the actors who operate/work around people with disabilities (teachers, educators, rehabilitation professionals, etc.).
2023
Educational and social inclusion of disabled people: the role of the educator.
Questo lavoro si propone di analizzare l’inclusione sociale ed educativa delle persone con disabilità. Riteniamo che parlare di diversità sia oggi più importante che mai. È necessaria una nuova cultura sul tema della disabilità, che sostenga un nuovo modo di pensare la persona con disabilità, nel rispetto dei valori umani universali e partendo dal presupposto fondamentale della pari dignità di tutte le persone. L'inclusione di ogni persona risulta essere un'operazione interdisciplinare che coinvolge molteplici attori: richiede quindi la collaborazione e la creazione di alleanze educative tra tutti gli attori che lavorano attorno alla persona disabile. Questo lavoro si apre con un breve excursus storico sul concetto di inclusione e sulla nascita della Pedagogia Speciale come disciplina che ha come scopo l'educazione di individui in situazioni di disagio. Si procede con l’analisi della normativa nazionale e internazionale. Mostro il valore pedagogico insito nei documenti, sottolineo gli aspetti utili per la promozione di una cultura dell'inclusione, e opero una selezione dei documenti più significativi per il nostro dibattito, soprattutto a livello internazionale (la Convenzione internazionale sui diritti dell'uomo Persone con Disabilità) e a livello nazionale (legge 104/92). Infine, l'aspetto empirico indaga la relazione tra gli attori che operano/lavorano attorno alle persone con disabilità (insegnanti, educatori, professionisti della riabilitazione, ecc.).
Disabilità
inclusione
scuola
scuola
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
GalvanMatos_IndhiraElizabeth.pdf

accesso aperto

Dimensione 502.82 kB
Formato Adobe PDF
502.82 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/79879