ABSTRACT: Background: The Mediterranean Diet is an eating regimen rooted in the appreciation of simplicity and the quality of food. The benefits of this nutritional model, recognized in both the short and long term, are well-documented, and its adoption from an early age emerges as a crucial factor in the prevention of metabolic, cardiovascular, and neoplastic diseases. In order to realize its potential, especially in children, a supportive environment that facilitates adherence is essential. Indeed, scientific research has found that lifestyles interact with each other and that proper eating styles are determined by a number of socio-demographic, psychological, educational and family factors. Over the years, studies are outlining which determinants are associated in children with adherence to the Mediterranean Diet. Aim of the study: The objective of our study was to evaluate in what extent mother’s education could influence children's adherence to the Mediterranean Diet. We also analyzed the impact of the time children spend in front of electronic devices to determinate any correlations with their eating behavior. Materials and methods: The data are derived from questionnaires self-completed by mothers of children attending fifth grade who gave informed consent to participate in the school nutrition education project “Le Buone Abitudini”. Results: The results obtained indicate a significant association between the didactic parenting style and great adherence to the MD. In addition, a negative association was shown between adherence to the Mediterranean Diet in children and time spent in front of television or streaming services and video games. Conclusions: Our study highlights poor adherence to the DM in children who received less attentive and uninvolved parenting. In contrast, a didactic parenting style led to significant adherence to healthy eating habits. A significant association was also found between time of TV/streaming service and video game use and low DM adherence.

RIASSUNTO: Introduzione: La Dieta Mediterranea è un regime alimentare fondato sulla valorizzazione della varietà e della qualità degli alimenti. I benefici di tale modello nutrizionale, riconosciuti sia a breve che a lungo termine, sono ampiamente documentati e la sua adozione fin dall’infanzia si configura come un fattore cruciale per la prevenzione di patologie metaboliche, cardiovascolari e neoplastiche. Affinché questo stile di vita possa esprimere appieno il proprio potenziale, soprattutto nei bambini, è indispensabile un contesto favorevole che ne faciliti l’adesione. Infatti, la ricerca scientifica ha constatato come gli stili di vita siano tra di loro interagenti e che i corretti stili dietetici siano determinati da una serie di determinanti socio-demografici, psicologici, educativi e familiari. Negli anni, gli studi stanno delineando quali determinanti siano associati nel bambino all’aderenza alla Dieta Mediterranea. Scopo dello studio: L’obiettivo dello studio è stato quello di valutare se lo stile educativo materno potesse essere associato all’aderenza dei bambini alla Dieta Mediterranea. Inoltre, è stato analizzato se il tempo trascorso dai bambini davanti a un dispositivo elettronico, sia associato con il loro comportamento alimentare. Materiali e metodi: I dati derivano da questionari autocompilati dalle madri di bambini che frequentavano la quinta elementare e che hanno espresso il loro consenso informato a prendere parte al progetto di educazione alimentare nelle scuole “Le Buone Abitudini”. Risultati: I risultati ottenuti indicano un’associazione significativa tra lo stile educativo di tipo didattico dei genitori e una maggior aderenza alla DM. Ulteriormente, si è dimostrata una associazione negativa tra l’aderenza alla Dieta Mediterranea nei bambini e il tempo passato davanti a televisione o servizi di streaming e ai videogiochi. Conclusione: Il nostro studio dimostra che lo stile educazionale didattico è associato ad una significativa aderenza alla DM nei bambini dell’ultima classe della scuola primaria. È stata inoltre riscontrata un’associazione significativa tra il tempo di utilizzo di TV/servizi di streaming e videogiochi e la bassa aderenza alla DM.

Determinanti della aderenza alla dieta mediterranea nel bambino: screentime e stili educativi.

SPREGHINI, ILARIA
2023/2024

Abstract

ABSTRACT: Background: The Mediterranean Diet is an eating regimen rooted in the appreciation of simplicity and the quality of food. The benefits of this nutritional model, recognized in both the short and long term, are well-documented, and its adoption from an early age emerges as a crucial factor in the prevention of metabolic, cardiovascular, and neoplastic diseases. In order to realize its potential, especially in children, a supportive environment that facilitates adherence is essential. Indeed, scientific research has found that lifestyles interact with each other and that proper eating styles are determined by a number of socio-demographic, psychological, educational and family factors. Over the years, studies are outlining which determinants are associated in children with adherence to the Mediterranean Diet. Aim of the study: The objective of our study was to evaluate in what extent mother’s education could influence children's adherence to the Mediterranean Diet. We also analyzed the impact of the time children spend in front of electronic devices to determinate any correlations with their eating behavior. Materials and methods: The data are derived from questionnaires self-completed by mothers of children attending fifth grade who gave informed consent to participate in the school nutrition education project “Le Buone Abitudini”. Results: The results obtained indicate a significant association between the didactic parenting style and great adherence to the MD. In addition, a negative association was shown between adherence to the Mediterranean Diet in children and time spent in front of television or streaming services and video games. Conclusions: Our study highlights poor adherence to the DM in children who received less attentive and uninvolved parenting. In contrast, a didactic parenting style led to significant adherence to healthy eating habits. A significant association was also found between time of TV/streaming service and video game use and low DM adherence.
2023
Determinants of adherence to the Mediterranean diet in children: screentime and educational styles
RIASSUNTO: Introduzione: La Dieta Mediterranea è un regime alimentare fondato sulla valorizzazione della varietà e della qualità degli alimenti. I benefici di tale modello nutrizionale, riconosciuti sia a breve che a lungo termine, sono ampiamente documentati e la sua adozione fin dall’infanzia si configura come un fattore cruciale per la prevenzione di patologie metaboliche, cardiovascolari e neoplastiche. Affinché questo stile di vita possa esprimere appieno il proprio potenziale, soprattutto nei bambini, è indispensabile un contesto favorevole che ne faciliti l’adesione. Infatti, la ricerca scientifica ha constatato come gli stili di vita siano tra di loro interagenti e che i corretti stili dietetici siano determinati da una serie di determinanti socio-demografici, psicologici, educativi e familiari. Negli anni, gli studi stanno delineando quali determinanti siano associati nel bambino all’aderenza alla Dieta Mediterranea. Scopo dello studio: L’obiettivo dello studio è stato quello di valutare se lo stile educativo materno potesse essere associato all’aderenza dei bambini alla Dieta Mediterranea. Inoltre, è stato analizzato se il tempo trascorso dai bambini davanti a un dispositivo elettronico, sia associato con il loro comportamento alimentare. Materiali e metodi: I dati derivano da questionari autocompilati dalle madri di bambini che frequentavano la quinta elementare e che hanno espresso il loro consenso informato a prendere parte al progetto di educazione alimentare nelle scuole “Le Buone Abitudini”. Risultati: I risultati ottenuti indicano un’associazione significativa tra lo stile educativo di tipo didattico dei genitori e una maggior aderenza alla DM. Ulteriormente, si è dimostrata una associazione negativa tra l’aderenza alla Dieta Mediterranea nei bambini e il tempo passato davanti a televisione o servizi di streaming e ai videogiochi. Conclusione: Il nostro studio dimostra che lo stile educazionale didattico è associato ad una significativa aderenza alla DM nei bambini dell’ultima classe della scuola primaria. È stata inoltre riscontrata un’associazione significativa tra il tempo di utilizzo di TV/servizi di streaming e videogiochi e la bassa aderenza alla DM.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/80421